Ska anlägga en häck med tujor om några dagar. Handgrävde fram fiberdukten för att inte riskera avgrävning.
Hittade den på ca 20-25 cm djup.
Ska jag lägga något över för att skydda den mot framtida trädgårdsmarodörer?

Jag ser det framför mig att frun prompt ska gräva ned en eller annan perenn och står där och hoppar på grävspaden för att det är något orangt i vägen.

Handgrävd grop i trädgård med en synlig orange fiberduk ca 20-25 cm djup.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har ett kabelskydd i metall som normalt används för att skruva fast i vägg. Ska jag kapa en halvmeter av det och lägga över, eller impregnerat trä, eller något helt annat?
 

Bästa svaret

Kabelskydd av metall låter bättre än brädbit. Ett alternativ är att ta en bit avloppsrör, slitsa och trä över slangen. Gör skyddet även lite bredare än diket för häcken så är chansen större att den upptäcks nästa gång det grävs där.
 
  • Gilla
Andreas_kalmar och 3 till
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Kabelskydd av metall låter bättre än brädbit. Ett alternativ är att ta en bit avloppsrör, slitsa och trä över slangen. Gör skyddet även lite bredare än diket för häcken så är chansen större att den upptäcks nästa gång det grävs där.
Den gillar jag. En bit 40-50 mm avlopsrör med en slits på "undersidan" bör stå emot rätt vilda härjningar med en spade
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Sagt och gjort. Så blev det.
Tack för bra tips.
Grävd skåra i marken för rördragning med spade, på natten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mats och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.