Hej!

Vill plocka bort en enskild radiator och tänkte jag ska göra det utan att tömma hela radiatorsystemet. Hur gör Jag?

Behöver jag stänga av vattnet till huset?

En kort steg för steg förklaring utifrån bilderna uppskattas gärna:cool:

Tack!
 
  • Enskild radiator monterad på vägg med synliga rör och anslutningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Radiator ansluten till rörsystem med avstängningsventil mot en vit vägg och trägolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en vit radiator ansluten till vägg med synliga rör och termostatventil.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Stäng av cirkulations pumpen.
Stäng av vid termostaten sedan skruva bort huven på den understa ventil som sitter på returen i bilden. Under huvan finns en skruv där man stänger av flöden. Det är antingen skruvmejsel eller sexkantsnyckel som behövs.
Lossna muttern vid termostaten. Eftersom det är stängd ovanpå bör det inte komma mycket vatten men har ändå en handduk redo. När du har lossnat ovan kan du lossna den understa muttern på returen.
Här kommer det kommer en del vatten som är i elementen.
Sätt en spann under om det rinner fint och tömma elementens innehåll. Har handdukar redo . Om det rinner överallt, så kan man lossna muttern så snabb som det går och stoppa fingret över hålet. Sedan med hjälp av nån om kan man lyfta elementen på sidoläge så att inte vattnet rinner ut.
Det är bra att köpa 2 radiator proppar som man sätter över tillopp och retur ventilen eftersom de håller inte alltid tätt. Retur ventiler är sådär ibland.
 
L lostinsweden skrev:
Stäng av cirkulations pumpen.
Stäng av vid termostaten sedan skruva bort huven på den understa ventil som sitter på returen i bilden. Under huvan finns en skruv där man stänger av flöden. Det är antingen skruvmejsel eller sexkantsnyckel som behövs.
Lossna muttern vid termostaten. Eftersom det är stängd ovanpå bör det inte komma mycket vatten men har ändå en handduk redo. När du har lossnat ovan kan du lossna den understa muttern på returen.
Här kommer det kommer en del vatten som är i elementen.
Sätt en spann under om det rinner fint och tömma elementens innehåll. Har handdukar redo . Om det rinner överallt, så kan man lossna muttern så snabb som det går och stoppa fingret över hålet. Sedan med hjälp av nån om kan man lyfta elementen på sidoläge så att inte vattnet rinner ut.
Det är bra att köpa 2 radiator proppar som man sätter över tillopp och retur ventilen eftersom de håller inte alltid tätt. Retur ventiler är sådär ibland.

Super! Tack för all info, gick hur bra som helst.:cool:(y) Hur gör man om man behöver byta ventilhuset? Dvs om jag behöver lossa radiatorn innan termostaten. Gissar på att det då kommer att forsa ner vatten...:thinking:
 
Om du vill/behöver byta termostatventilen och/eller returventilen så måste antingen systemet tappas på vatten, eller så kan man frysa rören med speciell utrustning.
 
Kalle91 Kalle91 skrev:
Super! Tack för all info, gick hur bra som helst.:cool:(y) Hur gör man om man behöver byta ventilhuset? Dvs om jag behöver lossa radiatorn innan termostaten. Gissar på att det då kommer att forsa ner vatten...:thinking:
Det går utan att tömma systemet med lite is i magen.
Tappa trycket i systemet först så att det inte sprutar på dig när du lossna.
Be hjälp av nån. De ska håller en spann och trasor.
Ta bort vredet och sedan börja lossna ventilen. Det kommer rinner ut vatten nu så har spannen redo under.
Har man tur så kommer vattnet hänga sig i systemet så att det rinner sakta.
Ta bort ventilen helt och be din hjälpare stoppa flödet med fingret medan du tejper gängorna.
Jag rekommenderar Loctite 55 som tejp för att det går snabb och man kan backa ventilen om man skruvar för mycket.
Sedan på med den nya ventilen.
P.S. Don't try this at home.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.