Hej
Håller på och bygger ett uterum från Willabgarden och ska strax börja med taket, jag ska använda 32mm plasttak.
Nu till min fråga,WG tycker att det ska vara 566 cc mått på takbalkarna, vi tycker att det kommer att kännas "randigt" och undrar om det går att sätta 1200cc i stället?
Spännvidden på takbalkarna är 4879mm och dom är 56*270 limträ.Främre bärlinan är 66*315
Vet att det inte är enl "norm" har set många äldre/gamla ute rum med typ 45*170 virke från bygghandlaren som inte har gett med sig.
Går det att göra eller kommer jag att ångra mig om jag gör det?.
 
  • Illustration av uterumsstomme med måttmarkeringar för takbalkar och bärlinor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av ett uterum med genomskinligt tak och mörk stomme, diskussion om takbalk avstånd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Magnus E K
Om plasttaket är gjort för att monteras på bjälkar ca cc 600 kommer det inte funka med dubbelt så mycket; då blir nog taket som en hängmatta när det lägger sig lite snö på.

Men det borde gå att sätta de stora bjälkarna med 1200 och sen lägga mindre (vanliga 45x70 mm?) vinkelrätt emot och sen taket ovanpå. Nackdelen är att det blir högre och kanske fulare.
 
Hej
Om jag tolkar monteringsanvisningen rätt så borde jag jag kunna ha 1200cc med 2000mm mellan tvärreglarna.
Dock så framkommer det inte vilken dimension tvärreglarna ska ha 45*45 eller 45*70.
Tvärreglarna ska tydligen monteras efter taket, Hur man ska få fast dom snyggt?
 
  • Illustration av bygginstruktioner för tak med måttangivelser och en karta över snözoner i Sverige.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RenoveraMera2
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.