tommib
E El-Löken66 skrev:
Ja, du kan ju styra annat än värmen, exempelvis varmvatten eller ventilation.
Jag kan inte se varför jag skulle vilja styra något av det när jag inte är hemma. Eller ens när jag är hemma. Det är inställt på en lagom nivå i bägge fall och det har hittills aldrig behövts några ändringar. Det enda är väl att automatiken för luftmängdskompensering på FTX-anläggningen inte fungerar som den ska när köksfläkten startar men inte vill jag gräva efter någon app på telefonen när jag drar på köksfläkten. Det ska fungera automagiskt.

E El-Löken66 skrev:
Vet inte varför men skulle behöva 14 appar heller.
Det var en överdrift för att illustrera den absurda situationen som uppstår när varenda vitvara och annan maskin ska vara uppkopplad.

E El-Löken66 skrev:
Men det kan ju vara bra att se den momentana strömförbrukningen/fas så inte något står och drar i onödan.
Meh... Jag har koll på vad som drar el och inte. Jag har massa saker som står och drar el i "onödan", som t.ex. ett gäng Sonos, men jag kommer inte stänga av dem för det. Att identifiera vad som drar el är inte svårt och man behöver inte momentan mätning per fas för att reda ut det. Framför allt behöver man det inte när man inte är hemma.

E El-Löken66 skrev:
Såklart kan man även klara sig utan detta också, men det följer ju ändå med.
Nja, det följer med men du betalar en kostnad för det. På min Nibe F1245 följde det inte med och Nibe Uplink kostar ett antal tusenlappar. Till, i mitt tycke, ingen nytta alls. Dessutom blir man som sagt oftast inlåst i en leverantörs system och måste ha utrustning uppkopplad som är en potentiell säkerhetsrisk.

L Leif i Skåne skrev:
När frugan sitter och ammar och fjärrkontrollen ligger på fel ställe, så kan hon ringa till mannen på jobbet och be honom sänka/höja värmen några grader.;)
Jag förstår att det är ett skämt men detta illustrerar perfekt varför jag absolut inte skulle vilja ha den funktionen...


Som jag sa, var och en blir salig på sin tro och vill man ha massa appar och "smarta" saker så får man väl skaffa det. Jag tycker personligen att man ska analysera sina behov och vilken funktionalitet som krävs. Blir något bättre av att tvättmaskinen är uppkopplad? På vilket sätt ändras mitt vardagsliv, till det bättre då? Eller är det bara ytterligare en grej som kan strula? Som aldrig används i praktiken?

Jag stör mig enormt på alla klockor som installeras i varenda pryl med display, till i stort sett ingen nytta alls. Det är irriterande att gå runt och ställa om dem och det är irriterande när de börjar gå olika. Om jag ska behöva konfigurera WLAN för nya tvättmaskinen eller vämepumpen så får det vara.
 
E
tommib tommib skrev:
Jag kan inte se varför jag skulle vilja styra något av det när jag inte är hemma. Eller ens när jag är hemma. Det är inställt på en lagom nivå i bägge fall och det har hittills aldrig behövts några ändringar. Det enda är väl att automatiken för luftmängdskompensering på FTX-anläggningen inte fungerar som den ska när köksfläkten startar men inte vill jag gräva efter någon app på telefonen när jag drar på köksfläkten. Det ska fungera automagiskt.


Det var en överdrift för att illustrera den absurda situationen som uppstår när varenda vitvara och annan maskin ska vara uppkopplad.


Meh... Jag har koll på vad som drar el och inte. Jag har massa saker som står och drar el i "onödan", som t.ex. ett gäng Sonos, men jag kommer inte stänga av dem för det. Att identifiera vad som drar el är inte svårt och man behöver inte momentan mätning per fas för att reda ut det. Framför allt behöver man det inte när man inte är hemma.


Nja, det följer med men du betalar en kostnad för det. På min Nibe F1245 följde det inte med och Nibe Uplink kostar ett antal tusenlappar. Till, i mitt tycke, ingen nytta alls. Dessutom blir man som sagt oftast inlåst i en leverantörs system och måste ha utrustning uppkopplad som är en potentiell säkerhetsrisk.


Jag förstår att det är ett skämt men detta illustrerar perfekt varför jag absolut inte skulle vilja ha den funktionen...


Som jag sa, var och en blir salig på sin tro och vill man ha massa appar och "smarta" saker så får man väl skaffa det. Jag tycker personligen att man ska analysera sina behov och vilken funktionalitet som krävs. Blir något bättre av att tvättmaskinen är uppkopplad? På vilket sätt ändras mitt vardagsliv, till det bättre då? Eller är det bara ytterligare en grej som kan strula? Som aldrig används i praktiken?

Jag stör mig enormt på alla klockor som installeras i varenda pryl med display, till i stort sett ingen nytta alls. Det är irriterande att gå runt och ställa om dem och det är irriterande när de börjar gå olika. Om jag ska behöva konfigurera WLAN för nya tvättmaskinen eller vämepumpen så får det vara.
Tommi B jag ser att du tänkt genom detta, och det kan vara som du skriver, detta kanske inte är något för dig. Nu vet jag inte om TS eller någon annan känner detsamma så jag tar mig friheten att besvara.

Du kanske behöver öka eller minska ventilationen. Varför?
Du kanske vill vädra ut eller hindra brandrök från att komma in.

Nu förutsätter detta ju att man får kännedom om detta, man kanske läser om någon brand i tidningen eller har folk hos sig.

Du kanske vill höja temperaturen på vattnet. Varför?
De som bor hos dig kanske ska ha övernattande gäster som kräver fler duschar.

Man vill kolla den momentana strömförbrukningen. Varför?

Någon kanske har glömt något igång. Inte ovanligt.

Nej, det kostar inga tusenlappar med Nibe, det förstår jag inte var du fått det ifrån.

Det ingår. Ska du däremot ha premiumfunktioner så kostar det. Antingen 250 eller 2x250 per år om jag minns rätt.

Du behöver inte ställa klockan och du får meddelande då det kommer mjukvaruuppdateringar.

Kolla upp detta Tommy och så återkom ifall det jag skriver inte stämmer.
 
E El-Löken66 skrev:
TDu kanske behöver öka eller minska ventilationen. Varför?
Du kanske vill vädra ut eller hindra brandrök från att komma in.

Nu förutsätter detta ju att man får kännedom om detta, man kanske läser om någon brand i tidningen eller har folk hos sig.
Det du skriver är ju möjligt, men låter otroligt osannolikt i mina öron. Ungefär som att köpa en kranbil att ha på tomten ifall någon av grannungarna skulle börja spela baseboll och slå upp en boll på taket så den krossar en takpanna.
 
R
richardtenggren richardtenggren skrev:
Fast sonos in-Wall är väl lika dumma som B&W eller Canton etc?
De kräver ju ändå en Sonos amp?
Nästan rätt. De identifierar sig till en Sonos AMP så deras Trueplay går att använda för att justera ljudet. Om trueplay gör något bättre eller sämre låter jag vara osagt :)

I övrigt finns det inga fördelar mot andra tak/vägg-högtalare och man lär hitta bättre ljud för de pengarna hos andra tillverkare.
 
Passa på att dra bra nätverkskabel också. Minst cat6a tänker jag.

Vattenfelsbrytare också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.