Ska isolera en sjöcontainer

Vad säger experterna?
Vilket lim ska man fästa reglarna med i en plåtcontainer
Pl600 / 800

Pattex no more nails?
 
Är det inte bättre att limma cellplast mot plåten och sen limma lämpligt skivmaterial på insidan plasten?
 
  • Gilla
Bunnstrom
  • Laddar…
Jo det är tanken men det ska bli en verktygscontainer. Så man vill ju ha något stabilt att skruva i.

Tänkte om det fanns kunskap om vilket lim som kan va bäst lämpat
 
Det blir stabilare med hellimmad cellplast med hellimade skivor på än att limma fast reglar.
 
  • Gilla
Bunnstrom
  • Laddar…
Punktsvetsa stålreglar?
 
1-komp polyuretanlim. Kräver dock ordentligt rengöring av stålet (aceton) och ordentlig bevattning av träet innan sammanfogning. Det krävs också att förbandet hålls i press ett par timmar, för limmet expanderar. Borde funka att sätta i spänn mot motstående vägg med några reglar.
 
useless useless skrev:
Det blir stabilare med hellimmad cellplast med hellimade skivor på än att limma fast reglar.
Tänker att jag limmar reglar för att ha något att skruva i. Sen även cellplasten både i plåten och i plywooden.
Men frågan kvarstår.
Vilket lim är bäst?

Facken mellan där cellplasten inte kommer in tänker jag att det blir fogskum.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
1-komp polyuretanlim. Kräver dock ordentligt rengöring av stålet (aceton) och ordentlig bevattning av träet innan sammanfogning. Det krävs också att förbandet hålls i press ett par timmar, för limmet expanderar. Borde funka att sätta i spänn mot motstående vägg med några reglar.
Varför ska man blöta träet?
 
B Bunnstrom skrev:
Varför ska man blöta träet?
Pu-limmet reagerar med fukt för att härda...

Men är det inte risk för fukt på insidan av plåten? Tycker jag snappat upp det i något tv-program där det byggdes med containrar?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Pu-limmet reagerar med fukt för att härda...

Men är det inte risk för fukt på insidan av plåten? Tycker jag snappat upp det i något tv-program där det byggdes med containrar?
Jo det kommer säkert bli kondens bakom. Det ska vara en isolerad verktygscontainer. Så jag ska inte bo i den.
Cellplasten suger dock inte fukt och det kommer vara värme i den till och från på byggen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.