[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Jo, men han kantklippte runt hela gräsmattan.
Är det smart?
Nja......tog väl en liten tid innan regnet träffade kännarna. Låter helt normalt. Hade den stått ute hade nog inte hännt.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Kan ju ha varit så att klipparen kände av regnet direkt och slutade kantklippa för att sedan bara följa slingan tillbaka till laddstationen.
 
  • Gilla
MeanMike
  • Laddar…
G Ganntrader skrev:
Kan ju ha varit så att klipparen kände av regnet direkt och slutade kantklippa för att sedan bara följa slingan tillbaka till laddstationen.
Den klippte faktiskt hela vägen, gick ut och lyssnade
 
Hej igen. Min klippare tuffar och går men några ggr i veckan får jag fortfarande gå och ställa tillbaka den i laddstationen eftersom den bara "åker förbi" laddstationen även om den stannar till någon/några sekunder vid blecken (se tidigare filmer om ni är mer intresserade).
Hur som helst så fick jag för mig att mäta upp blecken för att se hur de reagerar. Jag fann att det första blecket måste bli "intryckt/vinklas" för att någon ström så börja pulsera i stationen. Kanske har denna givare blivit lite sned för mig så att blecket behöver tryckas in lite för långt innan den börjar skicka på strömpulser. Och det är därför som den inte fattar att den ska stanna kvar i laddstationen?
Någon som har någon teori om detta?
Jag lägger upp en film. Ni andra som orkar och kan får gärna testa att mäta upp er station också och se om den ger "pulser om 24V (DC)" och om ni behöver vinkla det första blecket särskilt mkt innan den börjar med detta. Se min film för att förstå bättre vad jag menar.
Mvh

 
Jag tesade och sätta in min hos grannen som har en likadan häromdagen då hans va på väg hem. Funkade perfekt men exakt när den dockade så började min klippare rotera som en tosing. Vilket jag tolkar som att när den dockar stänger den av slingsignalen. Vilket ju är logiskt så det inte drar energi i onödan.
 
Ja nu märks det att säsongen börjar glida mot sitt slut. Jag har varit jättenöjd med denna säsong, Jag har kommit hem från jobbet 3 gånger och sett klipparen stå stilla på hela sommaren. 1 gång hade jag dragit tråden för nära rabatten så framhjulet kommit över, 1 gång i ett stort kaninhål och tro det eller ej......igår stod den not bildäcket då jag parkerat snett på uppfarten. Inget kan ju skyllas på klipparen direkt.
2 saker har jag noterat som jag skulle vilja ha ändrat, det ena att den kan lösa problem med att något står ivägen på väg hem till laddaren. (därför den stod i går mot bildäcket) samt ,och nu är det bara en gissning......Jag satte ett nytt elskåp för ca 2 veckor sen och då bröt jag strömmen på huset. Glömde att jag hade Froggy ute och körde.
När strömmen bröts så fortsatte klipparen att gå och gick rakt över kanttråden rakt ner i ett grävt hål.
Då funderar jag så här, Om man drar ut sladden till laddaren så tar det ibland 5-10 sekunder innan den gröna lampan slocknar. Kan det va så att klipparen går under den tiden utan att slingsignalen funkar?
Jag har läst att Worx har rymt ibland över tråden och det skulle ju kunna vara en förklaring till det. Strömmen går, klippare klipper vidare och slingsignalen finns inte, då går den vidare. Hur långt har jag inte testat. Vad tror ni?
Borde tvärnita när den inte får slingsignal.
Och hur nöjda är ni med årets säsong? har det funkat för er? Är ni nöjda med prestandan på denna budgetklippare? Värd sina pengar? osv?
 
Jag har haft klipparen i ~2 månader, och är väldigt nöjd med den. Den klipper när den ska, den går tillbaka när den ska, följer schemat till punkt och pricka.
Visst har han fastnat några ggr, men det beror på min gräsmatta och alla hål som Harold har hittat.
Nu ska han få stå parkerad nån vecka eller 2, passar på nu när det finns kvar lite värme med att fylla i några hålor, och toppdressa på några ställen. Får se om han blir parkerad för säsongen eller om det blir någon vecka han får här i mitten av oktober igen.
Får klippa lite analogt under tiden.
Men, rent generellt, toppennöjd

Inför vinterförvaring en, vad ska göras då? Blåsa rent med tryckluft, och bara allmän rengöring?
Hur gör ni med laddstationen?
Att nätdelen ska ta bort är ju självklart, men själva plattan?
 
Jag tar in allt. Allmän rengöring och fulladdat batteri. Förvaras svalt i källaren.
 
Ska bli ägare nu till en LX812i, och undrar följande.
1. Måste roboten ha kontakt med WiFi konstant eller räcker det med att den har kontakt vid laddningsstolpen? Har nämligen WiFi runt hela huset.
2. Extra gränskabel? Tror inte 130 meter räcker till min tomt på ca 200kvm. Men hittar att 100 meter går på 500:- eller mer.
Finns det billigare alternativ?
 
Hej och grattis till din klippare!

1. Du behöver inte ha täckning hela vägen, Bra om du har vid laddaren.
2. Egentligen går det bra med lampsladd...... så kontaktmässigt är det inga problem....men den ska ligga i marken och ha sol som steker på den ibland markfrost fukt osv. så att snåla med att tex ta lampsladd kanske inte är så bra. Bästa skarvarna anser jag är 3M scotchlok 314 är.
 
MeanMike MeanMike skrev:
Hej och grattis till din klippare!

1. Du behöver inte ha täckning hela vägen, Bra om du har vid laddaren.
2. Egentligen går det bra med lampsladd...... så kontaktmässigt är det inga problem....men den ska ligga i marken och ha sol som steker på den ibland markfrost fukt osv. så att snåla med att tex ta lampsladd kanske inte är så bra. Bästa skarvarna anser jag är 3M scotchlok 314 är.
Strålande!
Vid laddaren är inga problem, där är det full täckning.

Även om jag har en väldigt liten gräsmatta så måste jag köpa en ny gräsklippare då min Klippo gett upp i år.
Och ville ha en batteridriven maskin med lite kvalité. Men då kostar den därefter.
Men en robot sparar tid och kostar lika mycket så det är inte mycket att fundera på.
 
Redigerat:
Absolut. Det som nya robotägare brukar "gå bet på" är att man just tittar över sin trädgård och "anpassar" den efter roboten. Oftast inga problem, Sen är det att man sätter tråden lite för tajt så klipparen ramlar ner i rabatter osv. Därför är det bra att lägga tråden ovanpå så man kan justera. Ett litet tips är att lägga tråden omlott på några ställen så man har att ta av om man behöver utöka tråden. dvs lägg tråd sätt pinne gå tillbaka 1 meter texca 1cm från den bef. tråden, sätt en pinne till och gå vidare igen. Det funkar så att 1 tråd är stopp, 2 trådar närma varandra då går den över(uppfattas inte) 3 trådar stopp igen. På så vis har man lite hängslen o livrem inför framtida ändringar i trädgården. Ursäkta liten bild.... Skiss som visar hur man lägger omlott guidekablar för robotgräsklippare, med noteringen "Lägg ihop dessa trådar, gott att ha sen...".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Tack för den strålande bilden ;)

Använt Google Earth m.fl. och räknat ut antal meter som jag behöver dra kabeln, och det visar sig att det är ca 100 meter så jag behöver inte förlänga utan kommer ha 30 meter tillgodo (y)

Fel årstid att skaffa robot egentligen, men rätt pris.
Ska ändå sätta gränskabeln och provköra "Olle" (barnen döpt honom :crysmile:) på tomten så han vet vad som väntar till våren
 
Ang det här med garage till roboten.
Har tänkt bygga ett liknande tak som övriga medlemmar gjort, men skulle egentligen vilja ha 1-2 väggar också som skyddar roboten lite mer.
Dels från förbipasserande ögon och dels från väder o vind.
Jag bor på en höjd och det blåser/regnar ofta från söder och det är det bästa läget egentligen, placeringsmässigt, för min robot. Men jag skulle behöva skydda den lite med någon vägg..
Men den backar ju ut lite grann och sen svänger vänster över laddningsplatsen. så det blir lite svårt.

Är det någon annan som sett en lösning för detta?
 
J Jockose skrev:
Ang det här med garage till roboten.
Har tänkt bygga ett liknande tak som övriga medlemmar gjort, men skulle egentligen vilja ha 1-2 väggar också som skyddar roboten lite mer.
Dels från förbipasserande ögon och dels från väder o vind.
Jag bor på en höjd och det blåser/regnar ofta från söder och det är det bästa läget egentligen, placeringsmässigt, för min robot. Men jag skulle behöva skydda den lite med någon vägg..
Men den backar ju ut lite grann och sen svänger vänster över laddningsplatsen. så det blir lite svårt.

Är det någon annan som sett en lösning för detta?
Klipp remsor av något gummiliknande kanske, som en gammal biltvätt?Ultraljudssensorn kanske inte gillar det iofs.....
Garage med öppen dörr täckt av vertikala gummiremsor, liknande en biltvätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.