Grannen har denna taggiga växt som skickar meterlånga skott som letar sig in på våran tomt och som rotar sig. Jag klipper ner det jag kan varje år men det gör ju såklart ingen skillnad...
 
  • Taggig växt med meterlånga skott och stora gröna blad på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Långt taggigt skott från växt som breder ut sig över gräsmatta med buskar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Taggig växt med meterlånga skott som rotar sig, omgivet av gröna löv och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Person som håller i ett långt, taggigt växtskott med vissna blommor på en bakgrund av grön vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
harry73
Troligtvis björnbär.
Ta bort det innan det sprider sig vidare
 
harry73 harry73 skrev:
Troligtvis björnbär.
Ta bort det innan det sprider sig vidare
Vi har björnbär i slänten nedanför trädgården, 10-20m bort och har aldrig sett dessa skott där. Måste isf vara olika sorter björnbär?
Vi har tanken att ha dialog med grannen om att få ta bort den helt. Han har inte ork/energi att underhålla sin trädgård mer än klippa gräset så vi hjälper honom redan med att trimma lite häckar osv :)
 
harry73
Kan det vara denna? Det är också björnbär
Närbild på björnbärsblad från en växt som liknar författarens beskrivning.

Men den som kommer från grannen liknar denna tycker jag
Mogen björnbärsklase på gren med gröna blad, med omoget björnbär i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klockrent björnbär. Sprider sig duktigt. Bland annat rotar sig grenar som ligger på marken. Dra bort allt du kan och håll undan eftersom.
 
Slotten ser lite klena ut för björnbär tycker jag. Det kan vara blåhallon (salmbär) beroende på bar ni bor. Mest känt från gotlamf men finns på andra ställen med, gärna med kalk i jorden.
 
harry73 harry73 skrev:
Kan det vara denna? Det är också björnbär
[bild]

Men den som kommer från grannen liknar denna tycker jag
[bild]
Bladen är inte samma :(
 
T ToRy skrev:
Klockrent björnbär. Sprider sig duktigt. Bland annat rotar sig grenar som ligger på marken. Dra bort allt du kan och håll undan eftersom.
I am on it! :cool:
 
  • Gilla
ToRy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.