Hej,

Har ett vattenfilter där jag försökt öppna tanken för att byta filtermassa men den sitter stenhårt så är "orolig" pajja locket eller skruvmejsel jag testat med.

Så vad har ni för tips eller eventuellt verktug att använda?
 
  • Vattenfiltertank med fastsatt lock och etiketter som visar typ och maxnivå, synlig röranslutning i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Se till så att du kopplar förbi vattnet så inte filtret står under tryck. man kan starta en backspolning för att släppa trycket i tuben.
Lägg en rejäl skruvmejsel i spåret så brukar det gå.
 
M mogge_73 skrev:
Se till så att du kopplar förbi vattnet så inte filtret står under tryck. man kan starta en backspolning för att släppa trycket i tuben.
Lägg en rejäl skruvmejsel i spåret så brukar det gå.
Vad du menar är att det är tryck som gör det svårt att öppna locket utan att starta backspolning eller koppla förbi vattnet med de kranar som finns på filtret? Började lite lätt skruva med en skruvmejsel i spåret men var orolig böja av skruvmejseln.

Med vänlig hälsning
MO
 
Min far använder två plåtbitar ca 6x10 cm och 3 mm tjocka för att få upp ett liknande lock på ett vattenfilter. Dessa började sina liv som bakstycken till bromsbelägg fram på en Volvo 240, han har använt dem sedan sent 80-tal.
 
Ledningsnätet står ju under tryck, så skruvar du loss den utan att stänga av pumpen och släppa på trycket så blir det blött. Det blir också stort sätt omöjligt att skruva loss den.
Om du stänger av pumpen och öppnar en kran så släpper du också trycket. När vattnet slutat rinna kan du försöka igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.