Hej, jag har en kronbryttare där en vippa går till taklampa över köksbord och den andra till spottar vid spisen. Nu undrar jag om man kan ha spots knapp 'dum' och en Fibaro dimmer 2 till taklampa med 8st 2.5w led ljuskälla.

Det finns 2 svarta kablar, 2 brunna och en blå i dosan.
 
  • Elektrisk dosa med två svarta, två bruna och en blå kabel anslutna till kronbrytare och kabelklämma.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dubbel kronbrytare monterad på vägg relaterad till köksbelysningsfråga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack för snabb svar och länken. Gjorde en liten skiss, undrar dock hur man kopplar Sx från dimmer.
 
  • Handritad skiss av elkoppling med strömbrytare och ledningar märkta med L, N, S1, S2, och Sx.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
matthansson
  • Laddar…
Inte helt säker du behöver mäta men jag har för mig att Sx bara är fas matning till brytaren om du har nollan kopplad till dimmern. Mät och se om det är fas i så fall strunta i att koppla Sx utan ta fas direkt till brytaren så slipper spottarna gå genom dimmern.

Men som sagt sätt upp den i "bänk" och koppla fas och nolla på dimmern, mät sen om du har spänning mellan Sx och N.

EDIT: jag hade en dimmer 2 liggande så jag kopplade upp den och det är 230V mellan Sx och N så du kan görs som jag skrev ovan, koppla L till L på pucken och till brytarens L.
 
Redigerat:
Tack för ditt engagemang. Om jag förstått rätt menar L som kommer uppifrån till dimmer pucken och den andra L till bryttarens L?
 
F freddiecool skrev:
Tack för ditt engagemang. Om jag förstått rätt menar L som kommer uppifrån till dimmer pucken och den andra L till bryttarens L?
Ja, samma fas kopplas till både L på brytaren och L på dimmer. Inte olika! Samma fas som du delar upp i ex en wago.

Är det en kronbrytare eller en trapp? Ta en bild på baksidan och lägg upp.
 
Det är en kronbryttare där en fas (svart) kommer från taklampa in i bryttarens L på undersida . 2 tandtråd (brun) och 1fas (svart) på ovansidan vid ut pillarna. Min fundering är mest kring den svarta som sitter bredvid den brunna tändtråd.
 
  • Närbild av en kronbrytare med en svart kabel ansluten till L och två bruna kablar bredvid svart kabel på ovansidan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F freddiecool skrev:
Det är en kronbryttare där en fas (svart) kommer från taklampa in i bryttarens L på undersida . 2 tandtråd (brun) och 1fas (svart) på ovansidan vid ut pillarna. Min fundering är mest kring den svarta som sitter bredvid den brunna tändtråd.
Ser lite skumt ut, egentligen bör fas vara den som är ansluten till L på din brytare. Du skulle då dra en ny tråd från den terminalen till L på dimmern. Men varför har du två tändtrådar anslutna den en kretsen? Dvs den terminal som har både en svart och en brun ansluten, var går de?

Du behöver även stoppa i en impulsfjäder på den brytare som går till dimmern.
 
Den brunna går up till lampan i köket som jag vill ha dimmer på och den svarta går ner till ett uttag. Kopplade mobilens laddare in i uttaget och det laddar mobilen endast när lampan är på.
 
  • En svart kabel löper längs en vägg från en ljusströmbrytare ner till ett eluttag med en mobil laddare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen väggströmbrytare med brun och svart ledning ansluten, redo för dimmerinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F freddiecool skrev:
Den brunna går up till lampan i köket som jag vill ha dimmer på och den svarta går ner till ett uttag. Kopplade mobilens laddare in i uttaget och det laddar mobilen endast när lampan är på.
Ok, då är det nog felkopplat i brytaren. Man skall aldrig gissa med el så försök att bekräfta det jag gissar genom att mäta.

Det ser ut som ett ojordat uttag som dessutom har en klippt jord i dosan, mm inte så snyggt hemmapul.

Svart som är kopplad till L på brytaren är inkommande fas. Bekräfta detta genom att mäta.
Du skall då ta ex en wago med 4 ingångar och koppla in den tråd som nu är kopplad till L på brytaren, + den svarta som går ned till uttaget, + den nya tråd som kopplas till L på pucken, + en ny tråd till L på brytaren.
Den bruna som nu går till lampan skall kopplas på den terminal som är märkt Skärmklipp.JPG på dimmern.
Nollan på N förstås.
Från den utgång på brytaren som nu har både brun och svart kopplad drar du en ny tråd till S1 på dimmern.

Den ensamma bruna stannar där den är på brytaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.