R Rkarlsson skrev:
Får man använda motorsåg hur som helst på grannens tomt? Hade för mig att du måste ha körkort om du gör jobb åt andra på andra tomter än din egen.
Om du sågar "yrkesmässigt" på något sätt så måste du ha motorsågskörkortet, annars inte.
Är man nybörjare rekommenderar jag däremot en kurs i säker sågning och trädfällning, det är lätt att göra bort sig.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Om du sågar "yrkesmässigt" på något sätt så måste du ha motorsågskörkortet, annars inte.
Är man nybörjare rekommenderar jag däremot en kurs i säker sågning och trädfällning, det är lätt att göra bort sig.
Ok. Men om jag som granne säger nej så är de likväl inte ok att gå över med en motorsåg och bara köra ner trädet.

Om man inte har någon erfarenhet alls så bör man såklart be någon rutinerad visa och lära.
 
R Rkarlsson skrev:
Ok. Men om jag som granne säger nej så är de likväl inte ok att gå över med en motorsåg och bara köra ner trädet.
Nej det är klart.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Vad löjligt allt blev i tråden med att kräva att ägaren av träden ska stå får det ekonomiska för att grannjäveln vill ha sol eller obefogat blir rädd för att trädet är högt men klarat sig genom alla de senaste 40-60 årens stormar och oväder.

Nä om man tycker träden är jobbiga, flytta för helvete och låt en som inte har ont av träd flytta in =)
Bra summering! (y)
 
  • Gilla
Rkarlsson och 1 till
  • Laddar…
Jag har ibland haft en tanke, när mina grannar är jobbiga, att plantera något snabbväxande, som blir högt, för att helt skugga deras tomt, från min tomt. Det lär nog stanna där, för jag tycker någonstans att folk i min omgivning gärna får må bra. Har jag något som inte ger mig särskilt mycket glädje/tillfredställelse/positivt och någon annan som påverkas negativt av det, så tar jag gladeligen bort det för dennes skull. kanske med något villkor, eller en stark tro/förhoppning på/om att personen skulle göra något liknande för mig framöver.
 
  • Gilla
Lakritsianen och 2 till
  • Laddar…
Buford Buford skrev:
...jag tycker någonstans att folk i min omgivning gärna får må bra. Har jag något som inte ger mig särskilt mycket glädje/tillfredställelse/positivt och någon annan som påverkas negativt av det, så tar jag gladeligen bort det för dennes skull. kanske med något villkor, eller en stark tro/förhoppning på/om att personen skulle göra något liknande för mig framöver.
Precis detta! Dessvärre har ju inte alla den inställningen, men det kan ju inte lagen reglera.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
P Paxman skrev:
När träden väl är fällda...ska de bara lämnas där de föll eller ska den fällande grannen städa upp? De borde ju rimligen anses tillhöra ägaren till tomten de växte på och normalt sett är det olagligt att ta, eller ens hantera, saker man inte äger.



Knepiga frågeställningar...:p

(OBS: detta inlägg ska läsas som ironi)
Ägare till de fällda träden blir väl den vars tomt de hamnar på och den personen får också omhänderta de nedsågade träden. Kan ju skapa en del problem.
Föreslår därför att mellan två villatomter skall det alltid finnas en zon av lämplig bredd (5m? 10 m?) som kommunen äger och ansvarar för. Lite som zonen mellan Nord- och Sydkorea, då håller man isär fienderna (grannarna) och kommunen tar beslut om vad som skall fällas
 
  • Gilla
Lakritsianen och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
En rågång helt enkelt.
 
Staffans2000
Demarkationslinje.
Men jag upprepar. Lakritspartien äskar en lag som förbjuder träd som är så höga att de kan falla över grannens byggnader. Inget annat.

Staffan
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Hemmakatten
Haha, underbara vinklingar i denna tråd!:cool::crysmile:
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
En rågång helt enkelt.
Just det. Där kan ju också folk promenera och då löser man problemet när allemansrätten leder till att man passerar genom någons trädgård, en del surar ju över detta.
 
D Dr Jumping Jack skrev:
Föreslår därför att mellan två villatomter skall det alltid finnas en zon av lämplig bredd (5m? 10 m?) som kommunen äger och ansvarar för.
Jahapp...då försvinner två sidor av min trädgård helt (åtminstone om zonen ska vara 10 meter bred, varav hälften ska tas av min trådgård). Hoppas kommunen godkänner att jag kliver rakt ut på deras mark ifall jag behöver lämna huset någon gång. Tror ni att det är OK att soptunnan står kvar där vi förvarar den idag? Jag menar, det kommer ju vara på kommunens mark efter att zonerna införts. Jag får väl ha den i hallen annars...:thinking:
 
Apropå Nordkorea, här har vi en stat som vet hur man inför lagar och dessutom är världsklass på att de efterföljs. Här har lakritspartiet mycket att hämta.
 
L Lakritsianen skrev:
Tydligen läser du inte hela tråden!
Vi har en dialog och jag håller efter varje år och tar bort träd så att det aldrig blir några för höga träd. Anledningen till att det inte finns en lag som reglerar detta är att för att man förväntar sig att folk ska visa hänsyn och samarbete, men personer som fungerar som du gör visar tydligt att en lag krävs för att skydda folk mot egoister som skiter i andra.
Jag har läst hela tråden och besparar mig gärna personangrepp eftersom du inte har någon aning om vem jag har och hur jag fungerar. Det visar snarare på hur du fungerar. Bemöter du dina grannar på samma sätt? Det skulle ju förklara en del i deras ovilja att gå dig till mötes.
Min fråga kvarstår; oavsett hur bra du tycker att du håller efter din norrsida - vad skulle du svara om dom grannarna imorgon kommer och kräver att du ska ta bort allting?
 
Här gäller det att tänka utanför boxen om TS skall bli av med granarna. Den 22 oktober 2003 bestämde riksdagen att anta regeringens proposition 2002/03:116 ”Tredimensionell fastighetsbildning”. Det betyder att man kan införa en horisontell gräns på tomten och skapa en ny fastighet ovan TS:s fastighet, låt oss säga på 5 meters höjd. Det är inget som hindrar att denna nybildade fastighet sträcker sig ut över grannens fastighet. Då kommer granarna ovan 5 meter befinna sig på TS mark och TS kan kapa dem på 5 meters höjd där dom så att säga passerar in genom golvet i den nybildade fastigheten.
 
  • Gilla
  • Älska
Lakritsianen och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.