Hej,

Jag skulle sätta upp en stor spegel i hallen idag. Planen var att använda metallexpander så jag mätte upp vart jag ville ha dem och började borra. Det första hålet gick utan problem men det andra gick inte lika bra. Hålet i skivan gick iofs. bra men istället för att kännas som ett tomrum bakom så tog något emot nån cm in. Jag var ju tvungen att få in min expander så jag tryckte till och det gick hål på det som var innanför. Tryckte in min expander, spände upp den, i med skruven och hänger upp spegeln.

Så här långt var allt frid och fröjd men jag började fundera lite på vad det var jag hade borrat mig igenom där inne i väggen och kom fram till att det måste ha varit avloppsavluftningen. Så nu till min fråga, hur dumt var det här egentligen? Vad kan det ställa till det? Kommer det lukta illa i hela huset inom en snar framtid? Kan det ställa till med något annat inne i väggen? Jag är inte så sugen på att bryta upp väggen för att fixa till det då det precis är nytapetserat, men det borde ju kunna gå att såga ut ett litet hål strax ovanför och lyckas täta det på något sätt, det kommer ju hamna bakom spegeln ändå.

Tacksam för tips och idéer.
 
Antingen som du säger att såga ett mindre hål, använd gärna en multimaster eller liknande, eller såga ett större hål på sidan om och gör en infälld hylla i väggen, när du är klar med lagningen.
Annars kan du alltid såga hålet och sätta en lucka i hålet, funkar alltid med en "inspektionslucka", eller som du säger att du skall ha en spegel där, då finns det flera sätt om det inte är prio 1 med en perfekt lösning. Väggfast spegel kan också vara snyggt som inspektionslucka, finns många "dolda" gångjärn att fästa med.
 
Hej!
Gjorde precis samma misstag nu när jag skulle sätta upp en hatthylla i hallen i vårt nybyggda hus.
Har ett hål på ca 10mm som var menar för en metalexpander.
Antar jag att jag behöver täta hålet? Med vad? å flytta hatthyllan någon annanstans...

mvh
 
Staffans2000
Är det bara för avluftning?
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Är det bara för avluftning?
Ja bara avluftning. Känner doften av avlopp.
 
Klart du måste åtgärda detta.
Använd fein eller dylikt, för att öppna väggen kapa avluftningsröret på med skjutmuff.
Kan behövas 2 och en bit av gammla avluftni gsröret.
Annars kommer det börja lukta plus fukt där du inte vill ha fukt
 
J Johan Lindell skrev:
Klart du måste åtgärda detta.
Använd fein eller dylikt, för att öppna väggen kapa avluftningsröret på med skjutmuff.
Kan behövas 2 och en bit av gammla avluftni gsröret.
Annars kommer det börja lukta plus fukt där du inte vill ha fukt
Fy fan, det blir ett stort ingrepp på väggen då ju. Jävla korkat av mig...
 
Redigerat:
Staffans2000
En liten gummiexpander skulle gå bra.
 
  • Gilla
jnse
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
En liten gummiexpander skulle gå bra.
Verkar ju så efter ha googlat en stund.
 
MultiMan
H Holmztröm skrev:
Ja bara avluftning. Känner doften av avlopp.
Hur tänker du nu? Borrar du hål i ett avloppsrör så kommer det ju också lukta avlopp. Har du stoppat in något absorberande (bomullspinne?) i hålet och spolat ovanför hålet för att vara se om det blir blött eller inte?
 
Här har du ritning.
Väggen mellan handfatet å hall har en cirkel och så står det L2. Tittar du i övre högra hörnet på fotot så står det att det är en luftare.
 
  • Byggritning som visar vägg mellan handfat och hall med markerad cirkel för luftare L2.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.