tommib tommib skrev:
Ja, det är precis så jag menar. Din smartplug kommer att fungera som handen på en strömbrytare (reläet) som stänger av vattnet via vattenfelsbrytaren när du larmar på. Det är inte alls komplicerat, bara en störig omväg då de trådlösa larmen inte har vettiga utgångsmoduler.

Apropå det smarta i just Vatettes brytare så är den inte så fruktansvärt smart som det låter i marknadsföringsmaterialet. Läs specifikationerna noga så förstår du hur den fungerar. Personligen tror jag mer på läckagedetektorer i kombination med trycktestning. Man kan för all del ansluta läckagedetektorer till Vatetten också. Jag kommer själv installera LKs system inom kort.
Du verkar insatt. Går också i samma tankar om vattenfelsbrytare. Varför väljer du LK istället för Vatette, Leakomatic, Phyn, Grohe osv? Ingen ifrågasättning utan bara en hjälp i hur jag själv ska tänka.
 
tommib
För att LK är lagom "dum". Den erbjuder periodisk avstängning och trycktest, den kommer med läckagedetektorer som standard i de större paketen, den har ett enkelt interface mot larm och yttre styrning, den kräver inte nätverksanslutning eller någon app (men har möjlighet om man av någon anledning skulle vilja). Vatette går bort pga turbinen och flödesmätningen, det känns som en grej som kan strula. Dessutom gillar jag inte deras manöverpanel som inte erbjuder någon snygg dold anslutning. Grohe går bort pga krav på nätverk, Leakomatic kommer jag inte ihåg. Phyn är en för ny produkt och den kräver väl också app. Den hade jag inte tittat på så noga men den verkar lite för "smart" för min smak, i alla fall i nuläget. Dessutom är den överdesignad, den kommer bara se ful och malplacerad ut i garaget där den ska sitta.

En del av grejerna är rent tycke och smak, andra är tekniska aspekter som är viktiga för mig. Det man måste göra är att ställa upp för- och nackdelar för sig själv, inte titta på vad någon annan har för krav. Alla produkterna är sannolikt vettiga och det är vettigare att ha en vattenfelsbrytare än att inte ha det, tror jag i alla fall. Med det sagt har jag inte kommit till skott än själv.
 
  • Gilla
rindler
  • Laddar…
Har ni funderat på vad som händer vid ett strömavbrott ?
Vanligtvis brukar man ju fortfarande ha rinnande vatten (Komunal anslutning) det vore ju synd att stå utan vatten för att ventilen är stängd.:thinking:
 
tommib
Ja. Just hos mig ryker vattnet också eftersom vi är beroende av en närliggande tryckstegringsstation.

LK och de flesta andra har en motoriserad ventil som stannar i det läge den var i, samt att den går att manövrera manuellt. Så inget problem i det avseendet.
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ja. Just hos mig ryker vattnet också eftersom vi är beroende av en närliggande tryckstegringsstation.

LK och de flesta andra har en motoriserad ventil som stannar i det läge den var i, samt att den går att manövrera manuellt. Så inget problem i det avseendet.
Har du lust att länka till en som går att koppla till en smart plug? Får inget grepp om LK och vad jag ska välja.
 
tommib
jbr gjorde väl redan det?
 
  • Gilla
Lund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.