Hej

tänkte lufta elementen. Hittade en guide som beskrev processen. De föreslog att man stänger av cirkulationspumpen med hjälp av strömbryrataren. Osäker om jag har nån. Ser bara el uttag med sladd rakt in till centralen.

borde ju finnas nån knapp i fjärrvärmecentralen? Diagram över en Termix VVX-ID indirekt värmecentral med märkta komponenter som avluftare och pumpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Annars sitter det väl en säkring i elcentralen man kan skruva ur eller slå av medan man luftar.
 
I min termix-central sitter det en vridströmbrytare för pumpen. Annat kan man stänga av den i reglercentralen, undermeny ”7000 - pumpstopp” tror jag det är. Alternativt dra ut stickproppen till hela centralen eller slå av säkringen som tidigare nämnts.
 
Hos oss så satt det en ”arbetsbrytare” (tvåpolig vridströmställare.
När jag bytte cirkulationspumpen & reglercentralen så satte jag stickkontakt på matning till cirkulationspumpen (innan reglercentralen).
 
Jag tryckte ner säkringen. Det satt plombering på strömsladden från kommunen. Kändes dumt att dra bort plomben.

elementen är nu luftade. Elementen högst upp hade bara luft i sig. Så nu blir de väl tysta igen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.