C
Vi har tecken på agressivt vatten - onaturligt slitage på kopparledningar och blå/gröna avlagringar.

Vi tog ett vattenprov förra året som visade koppar = 0,26 mg/l, pH = 7,0 och alkalinitet = 59 mg HCO3/l.
Enligt min amatörmässiga bedömning är koppar högt, men pH-värdet är ju OK och alkaliniteten inte någon katastrof även om det ligger precis under rekommenderad miniminivå 60. Dvs. jag tycker inte att analysen tydligt bekräftar problem med surt vatten.

Utöver detta har vi (välkänt för området) hög Järnhalt på 1,3 mg/l.

Utifrån analysen har vi blivit rekommenderade ett Göinge kombifilter för ~35 000 kr + installation. Och till det kommer ju kostnaden och böket med underhåll av filtret. Och här börjar man ju ta sig en allvarlig funderare på vad problemet egentligen är, huruvida det faktiskt är ett problem, och hur för- och nackdelar med ett filter väger mot varandra.

Till saken hör att vattnet upplevs som helt okej. Inte toppen, men mycket bättre än många andra brunnsvatten man stiftat bekantskap med. Så upplevelsemässigt är det väldigt långt ifrån ett 30 000 krs-problem. :)
Tekniskt sett sjunger alla VVS-installationer i huset på sista versen och är tänkta att ersättas med PEX.

Min första fundering är om det är så att vattenkvaliteten kan variera över året och att vattenprovet kanske inte är riktigt representativt? Bör man ta fler prover, kanske investera i ett vattenanalyskitt eller en pH-mätare? Hur fungerar ett avsyrningsfilter om vattenkvaliteten varierar? Riskerar vi att få andra problem med t.ex. hårt vatten istället? Kan det finnas andra orsaker till problemet?
 
C
Ingen som har några tankar kring detta?
 
Börja med att inhandla ett pH-test från din lokala akvariebutik. Elektroniska pH-mätare måste kalibreras inför varje mätning och är väldigt bökiga att hålla på med, så välj ett regensprov.
PH-värde som anges på en analys visar inte pH i din brunn, utan anges som ett referensvärde runt 20grader celsius.
Generellt drar man av ca 0,5 på en sådan analys, men det hänger mycket på alkaliniteten.
Göingefilter lyfter pH-värdet och oxiderar järnet så det fastnar i sanden som sedan slås ut i avloppet.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
Tackar och bockar!
pH-test kommer att inhandlas, så får jag undersöka detta närmare.

Men har jag rätt i att pH = 7,0 och alkalinitet = 59 mg HCO3/l, under de omständigheter de redovisas i vattenanalysen, är hyfsat okej värden som inte i sig pekar på behov av ett pH-höjande filter?

Försöker förstå hur återförsäljaren resonerat när de (enbart utifrån analysrapporten) kommit fram till att det behövs ett avsyrningsfilter.
 
Låg alkalinitet (man vill överstiga 60) indikerar ofta hög andel aggressiv kolsyra. 7,0 på en vattenanalys tyder också ofta på påverkan av det övre grundvattnet. Detta gör också att värdet troligen kommer variera under året. Snösmältning, nederbörd påverkar också ett sådant vatten.
Men främst så tyder 7,0 på ett lågt pH, det viktiga då är att titta på faktiska värdet på plats.
Många som säljer via nätet tar då det säkra före det osäkra och rek. Ett pH-filter.
PH är en sk. Logaritmisk skala där varje heltal ger gånger tio i surhet. Ex. 7,0 är neutralt, 6,0 ger en surhetsökning på 10. 5,0 ger då 100. Så små ändringar i pH gör vattnet väldigt aggressivt.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
M mogge_73 skrev:
Låg alkalinitet (man vill överstiga 60) indikerar ofta hög andel aggressiv kolsyra.
Jag tänkte att det inte borde vara så svart-vitt? Visst vill man ligga över 60, men 59 är ju inte långt ifrån?

Vattnet kommer med självtryck från brunnen ner till ett vattenmagasin med bräddavlopp från vilket vattnet pumpas upp till huset. Kan det vara ett problem att vattnet kommer i kontakt med luft i magasinet? Kan magasinet vara en del av en alternativ lösning? Om jag t.ex. bottnar magasinet med kalksten eller nåt sånt?
 
Att vattnet har kontakt med syre är snarare en fördel. Om inkommande vatten dessutom bryter ytan kan det bli ännu bättre.
Ja, man kan tillföra kalk i magasinet, och beroende på vattenförbrukningens omsättning kan laborera med olika lösninggrader (storlek på kalkstenarna) på kalk.
kanske att man leder inkommande vatten igenom en pH-massa. Tänk dock på att kalk väldigt lätt bränner ihop och stelnar.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Alkaliniteten är inte problemet, den visar bara mängden buffrande ämnen. Alltså är det finns lite ämnen som motverkar surheten.

Man kan ha hög alkalinitet och fortfarande lågt pH. Det viktiga är vilket pH ni har i vattnet in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.