Jag står i valet och kvalet över vilken vinkelslip jag ska köpa. Antingen Makita DGA506Z eller DGA519Z med X-lock, alltså snabbfäste för skivan. Är det någon som har några synpunkter?
 
Skulle skippa x-lock och ha vanliga så man alltid får tag på skivor, och så himla svårt är det inte att byta skiva med tradionellt upplägg.

Känns som man har gått över bäcken för att hämta vatten när man kom på det där
 
  • Gilla
Smeafan och 1 till
  • Laddar…
X lock känns som Michelin trx ... bara dyrt
Man byter skiva på 10 sec. Med vanliga
 
  • Gilla
Pewh
  • Laddar…
Snabbspännmutter plus vanliga skivor om man vill slippa verktyg. Iofs. går det ofta bra att byta utan verktyg men men..

Typ AEGs Fixtec eller Bosch SDS-clic (orimlig dyr i Sverige).
 
  • Gilla
Pewh och 1 till
  • Laddar…
j.f.s
Jag köpte på mig AEGs variant och den är så himla smidig så det är inte sant. Väl spenderade verktygspengar bland alla mina mina inköp.
 
  • Gilla
Pewh
  • Laddar…
j.f.s j.f.s skrev:
Jag köpte på mig AEGs variant och den är så himla smidig så det är inte sant. Väl spenderade verktygspengar bland alla mina mina inköp.
Menar du AEG:s maskin eller mutter?
 
Han menar säkert denna! Jag har själv den på min 125:a. Otroligt smidig att använda. Köp den på Bauhaus. Jula tar väldigt mycket mer för den.
Dag

Svartvit bild av en FIXTEC mutter M14 för snabbt byte av skiva på vinkelslip.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fario
  • Laddar…
Alla dagar i veckan en vanlig vinkelslip med snabbmutter.
 
X-lock är bättre, systemet växer i popularitet så det kommer bli vanligare. Men i dagsläget är det billigare med vanliga skivor
 
Jag har lite svårt att se nyttan med vare sig x-lock eller snabbmuttern som länkas. Det är väldigt sällan jag behöver använda verktyg för att byta skiva ändå, det främst om man kört skivan tills den är tokslut som det kan behövas. Oftast tycker jag man måste byta skiva av åtkomstskäl innan den blir så liten att man inte orkar skruva loss den utan verktyg.
Hur mycket bygger den där snabbmuttern i höjdled, jämfört med den vanliga muttern? Om det inte är någon direkt skillnad i den ledden kan den kanske vara värd att prova ändå.
 
  • Gilla
Jolemax och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren
SDS-muttern bygger en del så olämplig vid slipning med flapdisc eller slipskiva. Funkar däremot bra vid skärning.
Jag har en AEG-varianten och några SDS, på 180 slipen kör jag SDS och på 125an kör jag nu mer AEG-varianten.
 
  • Gilla
Pewh
  • Laddar…
Viktigaste är väl att bli av med nyckeln som alltid ligger på fel ställe när man behöver den
 
  • Haha
tompaah7503
  • Laddar…
Men man använder ju aldrig nyckeln, man slår ju lös skivan med handen alternativt mot golvet om man har känsliga händer.

Dom få gånger man inte får lös skivan är polygripen behjälplig.
 
  • Gilla
jnse och 1 till
  • Laddar…
j.f.s
P Pewh skrev:
Menar du AEG:s maskin eller mutter?
Muttern :D(y)
 
  • Gilla
Pewh
  • Laddar…
Tack för svar. Det blev en utan X-lock med AEG-muttern. Funkar kanon.
 
  • Gilla
screamin-daemon och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.