D
Kl 18.10 temp uppe i hela 22 grader......

nu täpper jag till
 
  • Isolering applicerad i ett av tre öppningar på ett plant tak för att täppa till och bibehålla värme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brinnande ved i öppen spis bakom gnistskydd under uppvärmning av hemmet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träspill och verktyg på ett bygge där någon täpper till för att behålla värme.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Då ligger jag än så länge bra till med min gissning att det inte skulle bli så varmt att kabeln skulle ta skada. Men vi får se.

Bulldozer
 
D
Eldade aggressivt från 12.30 till 21.30.

De första timmarna hände Nästan ingenting tempen steg från 18 till 22-23. Sedan täppte jag igen pipan upptill och eldade ännu hårdare. Jag ändrade också placering av tempmätaren så att den mätte den innersta väggen i pipan, dvs den väggen som är mot den aktiva kanalen.

Jag har under hela testet använt tre termometrar. Två i den aktuell pipan och en tejpad mot den teglade väggen precis på andra sidan eldhärden.

Högsta uppmätta tempen i pipan var 40,1 grader.

Högsta uppmätta tempen på tegelväggen 67 grader.

Jag kommer sätta en plåtbit över pipan upptill så fåglar, solljus och mekanisk nötning kommer inte bli något problem.

Någon olycksfågel som vill kraxa så gör det nu!
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
D
Öppen spis med brinnande ved och skorsten, intill en sprucken vit putsad vägg med en digital termometer på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eld i en öppen spis med synlig spricka i tegelstenen på sidan och handavtryck på skorstenens ovanför.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Mycket intressant. Jag har också en murad öppen spis. Men baksidan är en uppreglad innervägg och i denna finns ett VP-rör. Av dina mätningar på 67 grader på utsidan teglet så betyder det att ledningsdragningen i min vägg är direkt olämplig.

Nu matar VP-röret bara uttaget för frysen, så strömmens bidrag till uppvärmningen är väldigt liten. Det hamnar helt enkelt på tillåtna 70 grader tycks det (om nu röret ligger an mot tegelväggen - i praktiken ligger det väl mitt emellan denna och innerväggen).
 
Redigerat:
D
Jag har köpt en flexslang som klarar 90 grader. Slangen ska gå till en rökgasfläkt på taket som inte drar många watt.

Jag eldade stenhår i 9h. Det är inte normalt. De första timmarna var det inte särskilt hög temp. Det var först de sista 3-4h som tempen drog iväg.

Om du är orolig Kan du borra ett hål i väggen och sätta in en tempsensor. Ett annat alternativ är att föra in en tempsensor i VP-röret. Därifrån kan jobba med varningar, notifieringar, display osv. Min sotare rekommenderade en sådan lösning.

Dun kan också kanske få till avluftning av väggen. Kyskåpsgaller tänker jag köra.
 
Mikael_L
Spännande test, intressanta resultat.
Hatten av..., Byggahus när det är som bäst. När vi provar och testar och banar ny mark och nya kunskaper! (y) :D

Jag skulle nog i dina kläder sätta ett vanligt VP-rör med vanlig elkabel i (EXLQ skulle jag valt, EQLQ och EKLK är typ samma). Och placera det ifrån den varma väggen mot rökkanalen.

Sen skulle jag luta mig mot det faktum att det är fast ansluten belastning med bestämd och låg effekt, så uppvärmningsbidraget till ledningen pga strömmen är nära noll, max någon enstaka grad C.
Om sen kanalen är helt oanvänd som luftväg, så är det ju inte heller någon ventilationskanal längre, och alla regler om förläggning i ventilationskanal är inte längre tillämpliga.
 
  • Älska
Staffans2000
  • Laddar…
Edit: Nu hann @Mikael_L före så detta inlägg är svar på föregående

Nej, jag är inte orolig i mitt fall eftersom ledningen tål 70 grader och strömmen är känd och låg även i mitt fall. Men hade det varit ett godtyckligt vägguttag som matades så tycker jag att det hade varit olämpligt.

Att din flexslang tål 90 grader är ju bra för slangen men det hjälper ju inte ledarisoleringen innanför som är mest kritisk. Men nu har du ju bevisligen lägre temperatur än så, så något värmeproblem tycks du ju inte ha.
 
Det finns dock två förbehåll i detta test;
1. En öppen spis ger ganska låga rökgastemperaturer i och med att den drar med sig rumstempererad luft från huset. Så byte till nån slags kamin/insats gör rökgaserna mycket varmare. Hur mycket vet jag inte.

2. Om ventilationspipan är igensatt (som jag förstod det som i detta test) så blir det mycket varmare än om den är öppen och används för ventilation.

Vilken praktisk betydelse detta har vet jag inte, det hade varit ett intressant test! Men det kostar att montera in en kamin (eller insats i den öppna spisen)... Men om dessa förutsättningar ändras tycker jag att det vore på sin plats med ett nytt test (men det ängsliga och nyfikna jag det, :thinking:)
 
D
Schematisk illustration av ett 16mm VP-rör som böjer vid murstock och ner i en ny vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det gäller att teglet in till kanalen inte är tjockare än kanalen. Då blir det svårt att få till böjen, dvs att komma ut ur kanalen med böjen.

Kommer jag kunna dra en EXLQ/EQLQ/EKLK genom ett 16mm VP-rör med 2-3 böjar?

VP-röret måste ju vika av ner i den nya väggen som står precis vid murstocken.
 
Staffans2000
Hur går det?

Bulldozer:D
 
D
Tackar som frågar :)

Jag har dragit upp två stycken 16mm flexslangar av extra fin kvalitet. De ska klara 90 grader temp.

Flexslangarna är anslutna till apparatdosa i vardagsrum.

Jag har dragit i en fk som dragtråd.

Dragfjädern gick igenom hela längden lekande lätt.
 
Staffans2000
Först 267 inlägg och tusen sidor reglementen senare, är detta komplexa problem löst:D.

Staffans
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Först 267 inlägg och tusen sidor reglementen senare, är detta komplexa problem löst:D.

Staffans
Med tanke på din status som bannad bör du inte töja för mycket på gränserna snarare ligga lågt. Ta det som ett "Memento mori".
 
  • Haha
Staffans2000
  • Laddar…
D
Bannad?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.