Vi funderar på att bygga ett modulenthus som sluttningshus. Men det känns som att kostnaderna kan komma att springa iväg eftersom vi delvis bygger mot ett berg. Är det någon som har några erfarenheter av det eller av sluttningshus i allmänhet?
 
Det är lägre taxeringsvärde ;D
Här i Stockholm gör det ett par extra hundratusen mindre i alla fall.
Kan du få till nedre våningen som källare är det ännu bättre.

Sprängning, ja det kostar. Se till helheten, det är det viktigaste.
 
Jag undrar bara om det finns något speciellt man ska tänka på så att man inte råkar ut för någon otrevlig överraskning.

Vi har tänkt ha garage och förråd undertill eftersom de inte rekommenderade oss att bo där nere.

En trevlig sak med sutteränghus är ju att man kan få helt underbara terasser som i vårt fall med en vidunderlig utsikt.
 
Vi bygger ett etagehus. Blir det lägre taxeringsvärde på det menar du? Vore ju bra 8)
 
I de rum som ligger delvis under mark räknas endast halva ytan som boyta d.v.s. "boyta primär" blir lägre=lägre taxeringsvärde. Jag har en som byggt på min gata som höjde marken till en viss nivå (taxeringmätregler=snårskog) och fick hela undervåningen klassad som källare. Han har ett av de större huset på gatan men minsta "boyta primär" vilket troligen gett åtskilliga 1000-lappar i rabatt varje år.
 
Vi planerar ett sluttningshus men har inte hört något om att vi inte bör bo i sluttningsvåningen...

Vi ska spränga så att typ 2/3 av totala vägglängden hamnar mot berg. De väggarna är murade och ska vara dränerade på utsidan med först platonmatta och utanpå detta isodränskiva som förutom dränerande effekt ska skydda den murade väggen mot skavning från sten/berg. Det kanske är overkill men det låter bra. Den tredjedel av sluttningsväggen som inte ligger in mot berg bygger vi som en vanlig trävägg, på så sätt får vi förhoppningsvis bort det mesta av källarkänsla. Dessutom tycker vi det är lite snyggt om det är träfasad från mark till nock.

Nackdelen med denna typ av hus är att det blir jäkligt dyrt om man behöver spränga så mycket som vi behöver. Samtidigt är hustypen en förutsättning för att vi överhuvudtaget ska kunna bo permanent, vi har nämnligen begränsningar av byggarea mm. Det är med andra ord bara att gilla läget. En fördel är att vi, till skillnad från om vi byggt ett 1 ½-plans, kan få ryggåstak i kök och vardagsrum vilket ger en luftig känsla.

Om vi hade varit helt fria att välja hustyp/storlek så hade vi dock antagligen valt ett enplanshus eller etagehus då detta inte skulle kräva riktigt lika mycket markarbeten. Men vårt sluttningshus kommer bli enormt fint så jag är inte missnöjd, bara lite fattig...

 
Som jag skrev i en annan tråd:

Vi ska bygga ett suteränghus på våran tomt, tomten lutar ca. 2-3 m.
Vi valde att gräva ut hela byggytan och sedan ska vi gjuta en platta som vi sedan bygger upp suterängvåningen med hjälp av så kallade Lammi block. (ihåliga isolerade betongblock som sedan fylls igen med betong, http://www.solcon.se/produkter/husblockspec.html)

Sedan har vi beställt ett hus för torpargrund från Anebyhus som skall ställas ovanpå suterängvåningen. I och med att det är byggt för torpargrund så får vi även ett full isolerat mellanbjälklag
I undervåningen kommer vi att ha 1 lgh(ca:20m2+badrum), 1 pannrum, 1 garage(ca:40m2), 1 badrum, 1 förråd och en tvättstuga.
Övervåningen blir 4 sovrum 1 badrum 1 kök och 1 vardagsrum.
Vår husleverantör har inte nämnt något om att man inte ska bo på undervåningen, men det är däremot viktigt att se till att det blir ordentligt isolerat och att det inte finns någon risk med kondens/fukt skador, detta löste vi genom att använda lammi block.
 
Vi har inte börjat bygga än, men det är sådär som vi ska göra, priserna minns jag inte riktigt, men har för mig att det skulle bli marginellt dyrare än om man skulle mura upp med leca och sedan isolera.
Men däremot skulle det bli mindra jobb i och med att det är bara att slänga upp och sedan betongfylla så har man färdigisolerade väggar.
Dessutom så får man på detta sätt rejäla och robusta betongväggar som man kan hänga upp tunga saker på utan nått stärre strul.
 
Vi har just byggt ett sluttningshus (A-hus, Borgvik) och valde en Magra-grund i bottenvåningen. Det är färdiggjutna väggar som är isolerade och kommer i sektioner om 3-4 m. bredd. Fördelen är att man inte alls får nån "källar-känsla" då väggarna är isolerade från början. Dom är även förberedda med el, tele mm. så man behöver inte dra dom kablarna på utsidan av väggen. Jag är väldigt nöjd med det valet.

Mvh,
//furenius
 
Med lammi blocken som även de är fullisolerade, är att man även på dessa kan dra el m.m. i plocken innan de fylls med betong.
Dessutom om man vill göra det själv så väger blocken endast 26 kg styck, vilket medför att det är relativt lätt att bygga själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.