Hejsan!

Jag ska snart börja med en renovering (fas 1) som innefattar att lägga golv (laminat eller liknande) och sätta upp nya fräscha lister innan försäljning av en bostad. Har inte mycket i verktygs väg men det är dags att köpa på sig en del och behöver lite råd. Mer renovering kommer att ske men jag börjar med detta för att bli lite varm i kläderna. Nästa projekt blir också en fas 1 men innefattar många fler rum och ska ske på min nya adress.

Tänkte köpa ett arbetsbord likt detta:

https://www.netonnet.se/art/hem-hushall/verktyg/verktygstillbehor/metabo-ksu251/228838.9453/

Sedan behöver jag maskin verktyg och jag har kollat runt en del innan och det slår mig hur mycket som finns till hands för att kapa och då tänker jag främst på sticksåg, tigersåg, kap-ger såg, cirkelsåg osv.

Då jag börjar med golv och lister vad behöver jag av dessa saker för att kunna ta mig igenom fas 1 och som kan vara användbart senare också?

PS: Jag vill göra ett ordentligt jobb och det är viktigt med fina jämna kap som också inkluderar 'ger' av lister.

Jag uppskattar alla råd som kan hjälpa mig och även saker jag inte direkt tagit upp i trådstarten, tack på förhand!
 
surris
Kap/gersåg, cirkelsåg, sticksåg, hammare, kloss. Med det borde du klara det fint. Diverse andra handverktyg är ju fint att ha med.
 
Siktar på det, förresten vad tycker ni om såg bordet jag länkade till? Har fått uppfattningen att det är ett måste, frågan är bara vilket bord, detta specifika verkade vara mest för pengarna.
 
surris
T Thrasius skrev:
Siktar på det, förresten vad tycker ni om såg bordet jag länkade till? Har fått uppfattningen att det är ett måste, frågan är bara vilket bord, detta specifika verkade vara mest för pengarna.
Ja ska du ha en kap/gersåg så behöver du ett bord. Har dock ingen erfarenhet av bordet du länkar.
 
Köp festen fortsätter i nästa vecka då jag hämtar upp såg bordet men har fortfarande ingen kap/ger såg. Om jag frågar er vilken såg rekommenderar ni att köpa för en budget runt 4,000 ?

Har tittat lite på denna från metabo:

https://www.bauhaus.se/kap-gersag-metabo-kgs-254-m-klinga

Men har inte någon egen kunskapsbank när det gäller kap/ger verktyg. Vill bara ha en bra produkt som kan vara en pålitlig hjälp under alla renoveringar närmsta åren. Kanske ska jag titta på en dewalt eller bosch?

Vad tycker ni?
 
Köp en bra med matchande bord direkt.
Kolla tester innan!
Köpte en ryobi själv på 50% rea som kostar 3000kr normalt. Jag är inte nöjd med denna
 
L Luugen skrev:
Köp en bra med matchande bord direkt.
Kolla tester innan!
Köpte en ryobi själv på 50% rea som kostar 3000kr normalt. Jag är inte nöjd med denna
Har tittat runt men har inte kunnat bestämma mig än. Asså du köpte en Ryobi. Nu har jag inte alls tittat på det märket.

Har tigersåg, sticksåg och en skruvdragare nu, sista är denna kap/ger sågen och det känns som ett viktigt köp då den är inblandad i så många projekt.

Fler åsikter uppskattas. Tack!
 
T topmount skrev:
För det projekten du nämner behövs ingen kap/gersåg (varken för golv eller lister). Själv kapar jag alltid lister manuellt med [länk] trots att jag har en kap och ger/såg.
Jag förstår dig men jag behöver trots det en kap/ger på grund av mängden som behöver sågas. Först ut nu är lister för 3 rum och golv för vardagsrummet på 25 kvm. När det är färdigställt flyttar jag till mitt nya hem på 130 kvm som behöver renoveras under en längre tid både utvändigt och invändigt. Jag ser det som viktigt att jag har ordentliga prylar.

Jag tycker att det är en bra idé för lite mindre projekt, men för mig blir det för mycket manuellt sågande. Tack ändå Topmount.

Denna sågen är nu i min intresse lista:

Bosch GCM 8 SJL - https://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=1589467

Vet inte riktigt vilken model som är steget över, någon som vet?
 
richardtenggren
8 SDE är väl lite värre, kan vinklas åt båda hållen också om jag förstått rätt :)

Jag har en gammal 8 Sxx, osäker vad den heter och sen en Kapex 120, den sistnämnda är många snäpp över.
Har använt boschen till många lister innan, men att kunna vinkla åt båda hållen är skönt för att slippa vända på listerna.
 
Ska du finkapa listerna med kap/gersåg kan du behöva byta klingan till en mer fintandad variant, de som oftast sitter på är mer för grovkap och ger mycket splitter.
Laminatkap sliter också mycket på klingan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.