Har någon testat en elektrisk torkställning? Jag såg att Biltema har en som jag funderar på att köpa. Tyvärr är det ont om tester och andra omdömen på nätet.
En ska ju inte torka på elelement men hur fungerar då det här?
 
BirgitS
Fungerar antagligen som en elektriskt uppvärmd handdukstork. Elelement kan ju bli fruktansvärt varma om de täcks över eftersom de kan dra väldigt mycket ström (har hög effekt) men Biltemas är ju på 220 W så det är ung. en tiondel av ett elelement och därmed kan det inte bli lika varmt. Men det värmer ju inte heller så mycket och kläderna värms ju bara just där pinnarna är, inte delen som hänger ned. Kanske en avfuktare är mer effektiv.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Fungerar antagligen som en elektriskt uppvärmd handdukstork. Elelement kan ju bli fruktansvärt varma om de täcks över eftersom de kan dra väldigt mycket ström (har hög effekt) men Biltemas är ju på 220 W så det är ung. en tiondel av ett elelement och därmed kan det inte bli lika varmt. Men det värmer ju inte heller så mycket och kläderna värms ju bara just där pinnarna är, inte delen som hänger ned. Kanske en avfuktare är mer effektiv.
Tack! Du har antagligen helt rätt. Jag blir lite skeptisk när jag inte kan hitta omdömen. Men någon måste ju vara först Vi har funderat på avfuktare såklart, men det här verkade lite lockande.
 
Problemet är väl just att det bara blir varmt i vecket där kläderna hänger över stången. En handdukstork sitter ju på andra ledden, så en större del av tyget har kontakt med något varmt.
 
useless useless skrev:
Problemet är väl just att det bara blir varmt i vecket där kläderna hänger över stången. En handdukstork sitter ju på andra ledden, så en större del av tyget har kontakt med något varmt.
Samtidigt så sprider sig väl värmen något? Värmen stiger tänker jag.
 
Ja, så den delen av kläderna som hänger ner under ställningen (dvs 90%) får ingen nytta av värmen.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Har inte sett produkten tidigare. Har väldigt svårt att tro att den torkar kläder snabbare än en vanlig torkställning.

Men som svar på frågan. Den har avsevärt lägre effekt än ett normalt elelement. Därav skall den inte kunna brinna som kan hända om man torkar kläder på en elradiator.
 
  • Gilla
Österlenskan
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, så den delen av kläderna som hänger ner under ställningen (dvs 90%) får ingen nytta av värmen.
Ah, just det. Jag tänkte på en annan jag såg - en pyramidställning.
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Vad ska du torka? Använder en sån här till ungarnas blöta vantar och mössor, funkar kanon!
Mina trailskor/sulor brukar också få ligga därpå och götta sig.
[länk]
Aha! Smart. Jag hade tänkt att torka kläder, men jag tror att en pyramidställning är bättre i det fallet eftersom värmen stiger
 
  • Ledsen
  • Gilla
Krokben och 1 till
  • Laddar…
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag skulle passa mig väldigt noga från att köpa något sådant från Biltema.
Eller rättare sagt undvika det helt!
Deras handdukstork höll på att bränna ner hela vårt hus för åtta år sedan:
[länk]

[länk]
Hm, ja kanske. Men de har kanske sålt fler än en tänker jag och då borde det säkert gå att finna information om den är kass.
 
Ö Österlenskan skrev:
Hm, ja kanske. Men de har kanske sålt fler än en tänker jag och då borde det säkert gå att finna information om den är kass.
Visst.
När min handdukstork satte eld på handduken så var eländet "återkallat".
Och det satt ett litet anslag på ett undanskymt ställe där ingen tittade. Inget Biltema ville skryta med alltså.
Hur svårt hade det varit att utifrån köparens kontouppgifter skriva och varna oss köpare?
Ingen som köper med kort, vilket praktiskt taget alla gör, är ju anonym!

Men jag hoppas att du har bra brandvarnare och en rejäl husförsäkring om du slår till!
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur svårt hade det varit att utifrån köparens kontouppgifter skriva och varna oss köpare?
Inte svårt. Omöjligt.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Inte svårt. Omöjligt.
Hur kan det vara omöjligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.