Ser att avluftningen från dassen går ut på kallvinden, vad jag förstått har den alltid mynnat ut där. Inga som helst problem med något mögel på vinden, men är lite frågande kring den.

Skall jag isolera röret?
Kan jag ha kvar detta såhär till den dagen man lägger om taket? Läcker ingenting från den (fuktig luft). Antar att funktionen är att den öppnar då jag spolar och suger in luft? Så egentligen är de ingen fara utöver frysrisk och att den då kan stanna i öppet läge och börja pumpa ut fuktig luft i kallvinden?
Då man drar röret på utsida tak då antar jag att man bara har ett öppet rör? och ingen vacuumventil? För annars är ju frysrisken lika stor?
 
  • Avloppsrör från toalett som går genom en oisolerad vind, slutar vid kallt utrymme, risk för frysskador.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland
Du har förstått det rätt. Om det funkar ändra inget. Inspektera ofta för fastnar ventilen i öppet läge så väller det ut fuktig luft i vinden. Men det lär lukta så du märker det troligen.
 
Rickard.
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Men det lär lukta så du märker det troligen.
Håller helt med i ditt inlägg förutom det jag valde att citera. Lita inte på att du kommer känna lukten för är systemet friskt luktar det lika ofta schampo ut röret som något annat mindre trevligt.

Extra viktigt att hålla koll under kalla månaden till halvår beroende på var du bor :)
 
Jamen då kan jag andas ut. Menar fastar ventilen i öppet läge fungerar väl inte vattenlåsen? Eller hur kan jag märka det på något sätt? Är då och då upp visserligen på kallvinden. Tycker många skriver på andras inlägg att de fryser direkt osv. Bor i norr och haft -25 i veckor utan att den fastnat.

Men som sagt skall jag isolera röret mot kondensen? Eller är det överkurs.
 
Rickard.
Du märker ingenting om den fryser, enda sättet är att kolla på ventilen.

Isolera mot kondens ger inget då kondensen blir på insidan av röret.

Beroende på vad du har för tak kan det ju vara motiverat att göra rätt för sinnesfriden då det inte behöver vara så komplicerat.
 
Juste, de jag glömde fråga luktar matjord/avlopp från toan ibland efter vi kört en diskmaskin eller spolat mycket vatten i köksvasken. Köket och badrummet ligger vägg i vägg. Men det kan inte ha något med ventilen där att göra?
Känns som att de drar ur vattenlåsen på något sätt i badrummet.
 
A
Tömmer det vattenlåsen när du spolar så fungerar inte avluftningen som den ska.
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
Men den läcker ingenting på vinden. Kan det va att den inte öppnar som den skall då?

Är som sagt då den tömmer diskmaskinen och blir klar en stund efter, som vi känt lukten i badrummet, om det säger något mer.
 
A
Luftningen på vinden kanske är inkopplat för långt ner på stammen för att fungera bra,badrummet och köket kanske är ytterst i systemet:thinking: man kan ju sätta en ventil på tvättstället eller i köket.
 
Redigerat:
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
Ja okej, jag de är ju inte så lätt att undersöka. Skall pröva kolla vattenlåset till badkaret och handfatet i badrummet så de är i sin ordning. Sen pröva köra en diskmaskin. Annars kanske man får gilla läget.

Försvinner relativt fort då jag spolar i handfat och toalett.
 
A
Tömmer det tvättställets vattenlås är det ju enkelt att montera en ventil och testa:)
Vit vattenlås- och avloppsrörsinstallation vid vägg med monterad ventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Niklaspe
  • Laddar…
T
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du har förstått det rätt. Om det funkar ändra inget. Inspektera ofta för fastnar ventilen i öppet läge så väller det ut fuktig luft i vinden. Men det lär lukta så du märker det troligen.
Inte säkert. Vår fastnade, oklart hur länge men det var en hel del svartmögel. Ingen lukt över huvud taget om man inte var närmare ventilen än en meter.
 
  • Gilla
Niklaspe och 1 till
  • Laddar…
S
vacumventiler är inga evighetsmaskiner , behöver bytas efter några år
 
Claes Sörmland
S stenna skrev:
vacumventiler är inga evighetsmaskiner , behöver bytas efter några år
Jag har haft en i 15 år på kallvind utan problem. Kollade på vinden i stan och föreningen har haft ventilerna där sedan början av 90-talet (ej kallvind). Så helt skit kan de inte vara.
 
S
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag har haft en i 15 år på kallvind utan problem. Kollade på vinden i stan och föreningen har haft ventilerna där sedan början av 90-talet (ej kallvind). Så helt skit kan de inte vara.

sa inte att det är skit , men av erfarenhet så vet jag att dom behöver bytas ibland ( ingen stor kostnad ) har 3st.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.