Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Hur skall den vara utformad? Gäller den även när ny bebyggelse uppförs nära redan etablerad? Etc etc...

Det är svårt att göra sig en uppfattning om ditt dilemma, när du inte lägger upp några bilder. Själv får jag en känsla av att det inte är så stor fallrisk, utan att du helt enkelt förstorar risken för att du är förbannad för att grannen inte gör som du vill. Men jag kan lika gärna ha fel. Det vet vi inte.

Staffan
Det här jag redan svarat på, då hamnar min grannes hus på bild vilket jag inte tycker är ok.
Helt klart retar du dig på mig och av någon underlig anledning tror du att jag ljuger!? Eller tror du att det inte kan finnas så fräcka grannar med höga träd som inte lyssnar på orolig granne?
Tänk rent sakligt, det står 10st 20m höga granar 5 m från DITT hus på din västra sida. De växer så det knakar och två nya kalhyggen har uppkommit bredvid era hus, det finns granbarksborrar i området och det stormar mer och oftare nu än tidigare.
Men måste hitta en lösning, det ska inte gå så långt att en granne vägra ta ned farliga träd eller grannar som tar ned andras träd för att de inte lyssnar.
En lösning är en lag.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Arg
pippii långstrump och 2 till
  • Laddar…
K Kirre2 skrev:
Och du har exakt samma problem och attityd som ts! Intressant!
Helt olika registreringsdatum...men jag fick lite samma känsla.
 
  • Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Men måste hitta en lösning, det ska inte gå så långt att en granne vägra ta ned farliga träd eller grannar som tar ned andras träd för att de inte lyssnar.
En lösning är en lag.
Konsensus i den här tråden är att du är relativt ensam om att tycka att det ska stiftas en lag som ger dig rätten att kräva att din granne tar ned sina granar. Med andra ord; du har inte så mycket medhåll för din åsikt här på BH. Då måste ditt nästa steg bli att skriva till Justitiedepartementet som enskild medborgare och kräva att de stiftar lagen. Det är din rätt i ett demokratiskt samhälle.

Utsikterna är kanske inte så goda att du får framgång, men då har du i alla fall gjort det du kan. Att driva frågan om en lag på ett internetforum, där du har majoriteten emot dig, kommer bara göra dig än mer frustrerad.

Frågan om tomtgränsöverskridande växtlighet är dock intressant att diskutera, vilket antalet trådar i ämnet skvallrar om...även om jag aldrig sett någon så hårdnackat propagerat för en ny lag.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 4 till
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Det här jag redan svarat på, då hamnar min grannes hus på bild vilket jag inte tycker är ok.
Det går att ”sudda”/maskera/”måla över”/beskära bilder så att det inte syns.

Bild på en gatuscen med väg och busshållplats, överkant och underkant beskuren samt delar övermålade med svart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här är ett exempel, den är beskuren både i överkant & underkant, ungefär halva bilden är borttagen.
 
  • Gilla
pippii långstrump
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det går att ”sudda”/maskera/”måla över”/beskära bilder så att det inte syns.

[bild]
Här är ett exempel, den är beskuren både i överkant & underkant, ungefär halva bilden är borttagen.
Den busken skulle behövas beskäras en del. Ser ju ut som den äter upp trottoaren och det tycker jag är vansinne. Tottoaren skall blottas till hela sin storlek =)

Fick trafikverket att hugga ner all växtlighet som stack utanför staketet för ett hus i kvarteret. Kunde inte komma förbi med barnvagn ens :p
 
  • Gilla
Teacer och 1 till
  • Laddar…
Jag har åtta stora och höga lönnar precis väst och sydväst om mitt hus, ramlar de i höststormarna blir det rakt över huset. Om din nya fina lag blir verklighet - behöver jag ta ner de träden då eller får de stå kvar? Det är alltså mina egna träd men det verkar ju som om man inte får bestämma över sina egna träd längre... :thinking:
 
  • Gilla
pippii långstrump och 2 till
  • Laddar…
Dalbotant Dalbotös skrev:
Jag har åtta stora och höga lönnar precis väst och sydväst om mitt hus, ramlar de i höststormarna blir det rakt över huset. Om din nya fina lag blir verklighet - behöver jag ta ner de träden då eller får de stå kvar? Det är alltså mina egna träd men det verkar ju som om man inte får bestämma över sina egna träd längre... :thinking:
Om jag uppfattat TS lag rätt så beror det helt på dina grannar. Det är de som ska kunna bestämma över dina träd om de anser att de stör dem/riskerar att rasa åt deras håll.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 4 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Det går att ”sudda”/maskera/”måla över”/beskära bilder så att det inte syns.

[bild]
Här är ett exempel, den är beskuren både i överkant & underkant, ungefär halva bilden är borttagen.
Ska se imorgon, kanske om jag går ut på kalhygge och tar kort
 
  • Gilla
Staffans2000 och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Om jag uppfattat TS lag rätt så beror det helt på dina grannar. Det är de som ska kunna bestämma över dina träd om de anser att de stör dem/riskerar att rasa åt deras

Allt handlar om pengar!
Det är ju dina träd och kommer ev bli din kostnad om de faller!
Nu är ju inte lönnar som flaggstänger mer buskiga och faller inte lika lätt men du får väl ha koll på svamp och röta.
 
L Lakritsianen skrev:
Allt handlar om pengar!
Det är ju dina träd och kommer ev bli din kostnad om de faller!
Nu är ju inte lönnar som flaggstänger mer buskiga och faller inte lika lätt men du får väl ha koll på svamp och röta.
Jag gissar att du svarade Dalbotös (jag har inga lönnar) men eftersom du citerade mig svarar jag ändå.

Så lagen ska bara reglera en viss typ av trädart? Granar ska grannar kunna kräva att de tas ned, men inte lönnar?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Konsensus i den här tråden är att du är relativt ensam om att tycka att det ska stiftas en lag som ger dig rätten att kräva att din granne tar ned sina granar. Med andra ord; du har inte så mycket medhåll för din åsikt här på BH. Då måste ditt nästa steg bli att skriva till Justitiedepartementet som enskild medborgare och kräva att de stiftar lagen. Det är din rätt i ett demokratiskt samhälle.

Utsikterna är kanske inte så goda att du får framgång, men då har du i alla fall gjort det du kan. Att driva frågan om en lag på ett internetforum, där du har majoriteten emot dig, kommer bara göra dig än mer frustrerad.

Frågan om tomtgränsöverskridande växtlighet är dock intressant att diskutera, vilket antalet trådar i ämnet skvallrar om...även om jag aldrig sett någon så hårdnackat propagerat för en ny lag.
Ja precis ibland får man lite extra energi och kan bidra i denna träddebatt som inte endast pågår på BH
Det finns många som är i samma situation som jag och även de som redan har fått grannens träd över sina hus.
Och så finns de grannar som tar fram motorsågen...
 
@Lakritsianen vad säger du om Aspar, ska man kunna bestämma om dom ska fällas eller inte hos grannen?

Edit: Ska man kunna bestämma att grannens träd ska fällas för att man ska få den utsikt man själv vill ha tex havsutsikt?
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
P Paxman skrev:
Jag gissar att du svarade Dalbotös (jag har inga lönnar) men eftersom du citerade mig svarar jag ändå.

Så lagen ska bara reglera en viss typ av trädart? Granar ska grannar kunna kräva att de tas ned, men inte lönnar?
Nej! Mitt svar är du behöver inte ta ned dina höga träd som står nära ditt hus om de endast kan falla över ditt hus.
Lagen ska skydda dem som inte kan skydda sig från andras träd.
 
Demmpa Demmpa skrev:
@Lakritsianen vad säger du om Aspar, ska man kunna bestämma om dom ska fällas eller inte hos grannen?

Edit: Ska man kunna bestämma att grannens träd ska fällas för att man ska få den utsikt man själv vill ha tex havsutsikt?
Nej!
Tråkigt utan havsutsikt men inte skadligt!
 
  • Gilla
turnipfaldt
  • Laddar…
L Lakritsianen skrev:
Ja precis ibland får man lite extra energi och kan bidra i denna träddebatt som inte endast pågår på BH
Det finns många som är i samma situation som jag och även de som redan har fått grannens träd över sina hus.
Och så finns de grannar som tar fram motorsågen...
Då får ni väl samla ihop er och skapa opinion. Är ni så många som du framställer det så finns det ju chans. Facebook är ett verktyg som många använder sig av. Se bara Bensinupproret som har över en halv miljon anhängare.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.