Jag har byggt en innervägg i garaget som ska isoleras pga att det kanske blir ett kontor där i framtiden. Jag har isolering över från huset och jag var säker på att det var 70 mm så jag byggde stommen med 70 mm reglar.

Men nu när jag tar fram isoleringen så är det 45 mm... Frågan är om jag ska trycka dit dubbla lager eller bara 1 lager. Jag har så det räcker men frågan är om det blir bättre med 2 lager ? Har hört att man inte ska trycka ihop isolering.

Går ju också att köpa ny 70 mm isolering men pengarna börjar tryta :'(

;)

Henke
 
  • Gilla
Mhamed
  • Laddar…
Använd det du har (45 mm), jag har för mig att då får bättre ljud isolering ifall du inte fyller upp helt. Tror jag har läst det här någonstans på forumet, men det var ett tag sedan.
 
Jag hade förmodligen delat på en del av isoleringen. Är man lite försiktig så är det inga problem, då hade jag fått isolering på 22,5 mm. Den (med rivna delen mot den andra isoleringen) plus 45 blir 67,5. Nästan 70 alltså. Men är det jätteytor så kanske det är bättre att köpa nytt. Sen om det finns utredningar och rön om att detta inte är ultimat är möjligt men så hade jag gjort i alla fall.
 
Är det kallt i garaget? Jag menar, är det en innervägg i själva garget och du har en shysst temp. så skulle nog jag klämma ihop 2 lager.
 
Är det isolering för värme eller för ljud? Är det bara för ljudisoleringen har det ingen betydelse att du inte fyller upp hela utrymmet. Då räcker ett lager 45 mm.
 
Du ska inte trycka ihop två stycken iallafall. Då blir det för tjock så det blir bulor på väggen, iallafall om du har gips på väggen..
 
janssonj skrev:
Du ska inte trycka ihop två stycken iallafall. Då blir det för tjock så det blir bulor på väggen, iallafall om du har gips på väggen..
Har ju verkligen svårt att tänka mig att 20mm extra isolering kan trycka ut bulor i en gipsskiva!??
 
Nej, men risken är att isoleleringen hamnar utanför facket och mellan regel/skiva - och då blir det en bula >:( Detta har ju naturligtvis aldrig hänt mig, men.... ;)
 
Tack för alla tips!!

Testar nog att dela på ett lager så det blir 45 + 22,5 = 67,5 mm

H
 
tuffeuffe skrev:
[quote author=janssonj link=1135026991/0#5 date=1135169262]Du ska inte trycka ihop två stycken iallafall. Då blir det för tjock så det blir bulor på väggen, iallafall om du har gips på väggen..
Har ju verkligen svårt att tänka mig att 20mm extra isolering kan trycka ut bulor i en gipsskiva!??
[/quote]

Jo det gör det nog allt . Det är det samma med en tätningslist man står och klämmer på mellan tummen och pekfinger, och tycker den är mjuk. men när man fäst upp 6 meter runt karmen, då är den inte så mjuk längre, när man skall stänga dörren....
Problemet är kanske snarare att fästa upp gipsen, om där är för mycket isolering. Om väggen redan är gipsad, är risken stor att man trycker gipsen över skruvskallarna.
 
Mikael_L
Jag lyfter denna frågeställning igen.

Yttervägg garage, reglar 95mm, korsreglat 45mm på utsidan, pressa in 120 mm isoleringsskivor?
Inga problem / Lite dumt / tokdumt?

Yttervägg hus, reglar 170 mm, korsreglat både på utsidan och insidan med 45mm, pressa in 195mm iso?
Inga problem / Lite dumt / tokdumt?

Frågeställningen har väl två svar kan jag tänka mig, isoleringsförmågan resp om det pressar på skivorna så olägenhet uppstår.
Jag tror personligen inte att värmeisoleringen lider av det, men någon kanske vet bättre.
 
Yttervägg garage, reglar 95mm, korsreglat 45mm på utsidan, pressa in 120 mm isoleringsskivor?
Varför inte bygga utan ködbrygga? exempelvis fasadskiva/board. Du får en luftspalt/spikläkt på köpet, så inte jättedumt men det blir attt skära och trixa vid korsreglarna.

Yttervägg hus, reglar 170 mm, korsreglat både på utsidan och insidan med 45mm, pressa in 195mm iso?
Samma som ovan, dock är köldbryggorna ännu viktigare att bygga utan på ett bostadshus.

Hoppas svaren kan ge något och att jag uppfattader frågan rätt. Om du har tänkt lägga på en 45 isolering utöver blir det nog knöligt att få dit pga bulorna.
 
Mikael_L
Jag menade att t.ex. pressa in 195mm isoleringsskivor i ett 170 mm regelverk.

Men nu är frågan ändå överspelad för min del, för jag kunde ändå inte köpa den isoleringen ... ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.