Hej,

Har en fråga gällande ventilationen/ fläkten i min lägenhet.
Jag ska installera denna: https://www.darty.com/nav/achat/gro...ecyclage_d_air_560_m_h_noir__MK619358791.html
Min förening tillåter inte motordrivna fläktar och jag kan inte ha 60cm fläktkåpor då utrymmet på 60cm kommer kännas för trångt.

Om jag installerar denna i taket, hur gör jag med hålet i väggen där nuvarande luft sugs in?
Kan man installera något galler? Förslag?

Sedan undrar jag vad folk tycker om fläkten? Ful, OK, snygg, cool?
Den kommer dock inte användas till en köksö.. :p
 
Hur ser hålet i väggen ut? Är det en ventil eller bara håll direkt i väggen ?
 
Sitter det någon fläktkåpa där idag? Som är ansluten till central ventilation? Isf behöver du nog kolla med styrelsen (antar att du bor i brf...) så att du inte förändrar ventilationen på något sätt. Eller är det självdrag? I så fall borde det redan sitta ett ventilationsgaller av något slag?

För min del är det svårt att svara på båda frågorna utan bilder på hur det ser ut.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hur ser hålet i väggen ut? Är det en ventil eller bara håll direkt i väggen ?
Just nu är det ett "sliver rör" in i väggen. Så när man tar bort den antar jag att det är ett hål bara? Eller något att ansluta röret till.
 
M morr skrev:
Sitter det någon fläktkåpa där idag? Som är ansluten till central ventilation? Isf behöver du nog kolla med styrelsen (antar att du bor i brf...) så att du inte förändrar ventilationen på något sätt. Eller är det självdrag? I så fall borde det redan sitta ett ventilationsgaller av något slag?

För min del är det svårt att svara på båda frågorna utan bilder på hur det ser ut.
Ja, idag sitter det en sån här, se bild.
Ja, det är anslutet till centralventilation.
 
  • Köksfläkt monterad under skåp med öppna dörrar där olika kryddburkar och förpackningar syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Isolerad ventilationskanal ansluten till centralventilation uppe i ett hörn av ett rum med synliga tandpetare i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J jenbod91 skrev:
Just nu är det ett "sliver rör" in i väggen. Så när man tar bort den antar jag att det är ett hål bara? Eller något att ansluta röret till.
 
  • Isolerad ventilationskanal i en vrå med synliga rör och husgeråd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du tänkt ha några överskåp i närheten av fläkten?

I mina ögon så kommer det se fult ut med den hängandes mer eller mindre dikt väggen, främst om det kommer vara överskåp nära fläkten.
 
BirgitS
Över imkanalen ska det normalt sitta ett reglerbart ventilationsdon för frånluft och det ska vara inställt på det luftflöde som är rätt för fastigheten.
Typ ett sånt här: https://soliduct.se/franluftsdon-125.htm
Måste förstås vara i rätt storlek.

Du bör kolla med styrelsen/förvaltaren att ovanstående gäller i just det hus där du bor.
 
  • Gilla
morr
  • Laddar…
Ok, det där tror jag inte att du kan ta bort hur som helst. Såvitt jag vet riskerar du att störa hela ventilationen. Även för dina grannar... I min brf är allt som har med ventilationen att göra föreningens ansvar och inget vi får peta i själva. Däremot får vi byta kåpan till någon annan modell som passar till ventilationssystemet. Har du kollat efter sådana? Vad är problemet med 60 cm?
Så jag upprepar: kolla med styrelsen (eller stadgarna) vad du har att hålla dig till.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Har du tänkt ha några överskåp i närheten av fläkten?

I mina ögon så kommer det se fult ut med den hängandes mer eller mindre dikt väggen, främst om det kommer vara överskåp nära fläkten.
Det kommer vara ett överskåp till höger. Till vänster kommer ryggen på ett vitrinskåp vara som går ända upp till tak. Stenplatta på väggen.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Över imkanalen ska det normalt sitta ett reglerbart ventilationsdon för frånluft och det ska vara inställt på det luftflöde som är rätt för fastigheten.
Typ ett sånt här: [länk]
Måste förstås vara i rätt storlek.

Du bör kolla med styrelsen/förvaltaren att ovanstående gäller i just det hus där du bor.
Förstår inte riktigt. Menar du att med ett ventilationsdon så kan man "täppa till" hålet som blir?
 
M morr skrev:
Ok, det där tror jag inte att du kan ta bort hur som helst. Såvitt jag vet riskerar du att störa hela ventilationen. Även för dina grannar... I min brf är allt som har med ventilationen att göra föreningens ansvar och inget vi får peta i själva. Däremot får vi byta kåpan till någon annan modell som passar till ventilationssystemet. Har du kollat efter sådana? Vad är problemet med 60 cm?
Så jag upprepar: kolla med styrelsen (eller stadgarna) vad du har att hålla dig till.
Varför jag inte kan ta 60cm kåpa är för det kommer inte finnas något mellanrum mellan skåp och rygg på vitrinskåp. Tycker det kommer se dit klämt ut / för trångt / inte snyggt. Gillar om det skulla vara lite space runt omkring kåpan.
Vi får byta kåpa till en utan motor. Men min fråga om det finns något förslag att sätta något för "hålet" så jag kan ta det vidare till föreningen för godkännande.
 
I den BRF-lägenhet som jag/vi hade bytte jag ut fläktkåpan till en kolfilterfläkt samt satte ett vanligt frånluftsdon där imkanalen gick in i väggen.
 
Demmpa Demmpa skrev:
I den BRF-lägenhet som jag/vi hade bytte jag ut fläktkåpan till en kolfilterfläkt samt satte ett vanligt frånluftsdon där imkanalen gick in i väggen.
Okej. Så med andra ord går det att ”täppa till” hålet med en frånluftsdon och köra på den kolfilter fläkten jag länkade.
Det har inte varit några problem för dig med den lösningen?
 
BirgitS
Man täpper ju inte till hålet i betydelsen att det inte går någon luft alls genom ventilationsdonet utan det ska gå en kontrollerad mängd luft ut genom imkanalen. Ventilationsdonet ska vara inställt på rätt luftflöde för att passa husets ventilationssystem och det ska vara åtkomligt så att de som utför OVK (obligatorisk ventilationskontroll) kommer åt att mäta luftflödet.

Ovanstående är det normala i lägenheter med central mekanisk frånluft, men vi kan ju inte här vara helt säkra på att det gäller där du bor och därför måste du höra med styrelsen eller förvaltaren.

I min lägenhet är det just ovanstående plus kolfilterfläkt sen 17 år tillbaka, dvs. flera godkända OVK.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.