L Lakritsianen skrev:
För det första har jag vänligt frågat grannen för flera år sedan och inte alls med någon kaxig attityd men jag inte fått något gehör alls. Tror de flesta i min situation startar diskussionen vänligt men många gånger spelar det ingen roll.
Det som gör mig med flera förbannad är denna trångsynthet och rädsla för en lag som skulle kunna få slut på sådana här tvister som t om går så långt att folk tar ned grannars träd. Helt galet! Vem vill ha det så?

Är det inte bättre med en lag? Och vore det inte bättre att du svarar med motförslag på lag istället för att stå och stampa på samma ruta.

Du kanske själv ska läsa hur du skriver till mig, vilken härskarteknik använder inte du själv.
Antagligen har du själv höja träd mot grannen som du inte vill ta ned och då blir både mitt inlägg och lagförslag mycket besvärligt.

"Först ignorerar de dig. Sedan skrattar de åt dig. Sedan krigar de mot dig. Sedan vinner du."
Mahatma Ghandi
Med tanke på din ton i den här tråden är det svårt att tro att du har frågat snällt, även om du kanske tycker det själv.
 
  • Gilla
pippii långstrump
  • Laddar…
Om det fanns lagar mot allt som jag inte gillar med att bo i villaområde så skulle det vara olagligt att ha nyfikna katter som till varje pris ska ta sig in i mitt hus (skadar mig eftersom jag är allergisk), bilar som kör snabbare än 10 km/h på gatan utanför (jag, eller någon annan kan bli påkörd), barn som skriker (skadar mitt själsliga välmående), musik på uteplatser (kan göra en knäpp om det spelas musik från olika håll samtidigt...speciellt om det är vad jag tycker är dålig musik).

Det finns många fler, men jag har valt att bo i tätort och får därför hacka i mig att allt inte är exakt som jag vill. Jag får också inse att de grannar som utsätter mig för detta inte gör det för att jävlas med mig, utan de har helt enkelt en annan uppfattning om hur man beter sig i villaområden än vad jag har. Vem har rätt och vem har fel? Det går inte att svara på, men det är verkligen ingenting lagstiftaren ska lägga sig i.

Det känns som att vi har större problem för vårt rättssystem att ta tag i än hur villagrannar ska bete sig mot varandra.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 9 till
  • Laddar…
Det diskuteras träd och deras risk att trilla omkull...

Finns det någon statistik på hur vanligt det är?

Skador på hus?
Personskador?
Försäkringsproblem?
Stämmningar?

Det är väl bra att komma överens med grannar och att visa hänsyn.

Men min tomt mina träd.

/ATW
 
”Det som gör mig med flera förbannad är denna trångsynthet och rädsla för en lag som skulle ...”

Det är sant att du är förbannad - det framgår tydligt. Däremot tror jag att antalet människor som går omkring och är rädda för ”din” lag är väldigt väldigt nära noll.

Ett råd till TS i all välmening. Försök att inte oroa dig. Oddsen är faktiskt väldigt små för att du får en gran i huset eller huvudet under din livstid. Du verkar inte kunna övertyga din granne och har inte råd att betala för ett accepterat alternativ till granarna. Det finns ingen lag som hjälper dig och det lär inte komma någon heller. Njut av att du har en bra grannrelation åt andra hållet och ställ fåtöljen åt det hållet när du fikar i din trädgård.
 
  • Gilla
pippii långstrump och 4 till
  • Laddar…
L
W WestPete skrev:
Jag vet inte hur det ser ut på grannens tomt men tycker att TS trots lite kantig attityd har en poäng om hänsyn. Oavsett lagar så är hänsyn en förutsättning för att trivas som grannar. Grillrök, studsmatta vid tomtgräns, gräsklippning mär grannen äter ute, höga träd som skuggar/lövar/låter, trädgårdsprydnader, ogräs, skräphögar. Listan över allt som är lagligt men ofta inte uppskattat av grannar kan göras lång. Allt fångas i en grannkultur som inte regleras av lag utan sociala, oskrivna spelregler. Extremfall på fullt reglerad värld är vissa gated communities i USA. Mardröm för de flesta här tror jag.

På samma linje finns det mycket i samhället som är tillåtet men oartigt/otrevligt/osocialt, och alltså låter de flesta bli att uppföra sig så.

Man behöver inte göra som en granne vill men gör klokt i att vara lyhörd.

Till TS: var lösningsfokuserad och generös om du vill få grannen att gå med på något hen inte vill göra. De måste se dig som sympatisk och vilja hjälp dig, och att vara grinig eller arg ger bara rekyl.
Jag är inte arg eller grinig. Har varit tvärtom och ställt upp. Förr.Pratar inte med mannen det går inte! Samt är inte arg eller grining här heller. Jag har bara varit rak och tydlig. Samt bakom huset skog. Och på andra sidan granntomt med sly som andra grannar har och vid ďen tomtgränsen slyträd! Så bara massa rötter på tomten som jag hugger den, samt går in i grunden på huset. INTE så trevligt. MEN just granarna som sitter i hop o ena lutar farligt tror jag nog ingen vill ha. Har bott här i 20 år Det går bra att ha fint vid sin tomt vid huset, men sen vid gränsen har jag rötterna till andras träd! O det kan jag säga att dom är inte små. Det växer inget bra hos mig. För rötter på 70% av tomten. Men som ni förstår så växer alla träd. Och från början inga stora. Men nu är det annat läge. Och om jag då säger att den med granarna hängde upp på min grind två olika gånger 3 dagar gamla kattungar för han ansåg att det var mina. För dom matade en vildkattthona.Och mina är kastrerade. Och dessutom bor vi på landet! Så det kan vara vilken katt som helst. Så då förstår ni att det inte är så friskt! Och inget jag pratar med. Och jag har aldrig brytt mig om denne granne. Eller stört. Men när det är skog runt nästan hela tomten..det är en sak. Men jag vill inte ha en gran över husen. Och inte bara mossa för andra inte bryr sig i sin tomt. Det tycker inte jag är ok. Och ang. Flytta till lägenhet! Lite mer fakta vore på sin plats innan man skriver så.
Tack för ordet och få skriva om detta. Men som sagt inte arg eller något. Bara rak. Men det kan uppfattas som arg.
 
L
tensiden tensiden skrev:
Men var skall man dra gränsen för hur mycket lagen skall bestämma vad du gör på din egen mark?

Jag vill hävda att om du kapar rötterna på din sida och det får granen att falla, så är det du som får stå för skadeståndet.
Ja enligt två advokater. Men inte enligt en tredje . Om jag meddelar Ang.rötterna och dom haft chansen att ta den dom. Så då vet dom om det. Men gör inget. Då menade den advokaten att jag genom att skicka brev och tala om att jag inte var skadestånds skyldig. Men som tomt ägare har man ansvar över sina träd o dyl.
 
L
J Jr.jozzon skrev:
Jag tycker du ska flytta till en hyresrätt så snart som möjligt
Ja det är lätt att skriva. Du är verkligen fin på lösningar!
 
L Lowley skrev:
Ja enligt två advokater. Men inte enligt en tredje . Om jag meddelar Ang.rötterna och dom haft chansen att ta den dom. Så då vet dom om det. Men gör inget. Då menade den advokaten att jag genom att skicka brev och tala om att jag inte var skadestånds skyldig. Men som tomt ägare har man ansvar över sina träd o dyl.
Det vore ju verkligen osmart att först oroa sig över att träd ska falla och sen kapa rötterna på samma träd.
 
  • Gilla
  • Haha
pippii långstrump och 5 till
  • Laddar…
L Lowley skrev:
Jag är inte arg eller grinig. Har varit tvärtom och ställt upp. Förr.Pratar inte med mannen det går inte! Samt är inte arg eller grining här heller. Jag har bara varit rak och tydlig. Samt bakom huset skog. Och på andra sidan granntomt med sly som andra grannar har och vid ďen tomtgränsen slyträd! Så bara massa rötter på tomten som jag hugger den, samt går in i grunden på huset. INTE så trevligt. MEN just granarna som sitter i hop o ena lutar farligt tror jag nog ingen vill ha. Har bott här i 20 år Det går bra att ha fint vid sin tomt vid huset, men sen vid gränsen har jag rötterna till andras träd! O det kan jag säga att dom är inte små. Det växer inget bra hos mig. För rötter på 70% av tomten. Men som ni förstår så växer alla träd. Och från början inga stora. Men nu är det annat läge. Och om jag då säger att den med granarna hängde upp på min grind två olika gånger 3 dagar gamla kattungar för han ansåg att det var mina. För dom matade en vildkattthona.Och mina är kastrerade. Och dessutom bor vi på landet! Så det kan vara vilken katt som helst. Så då förstår ni att det inte är så friskt! Och inget jag pratar med. Och jag har aldrig brytt mig om denne granne. Eller stört. Men när det är skog runt nästan hela tomten..det är en sak. Men jag vill inte ha en gran över husen. Och inte bara mossa för andra inte bryr sig i sin tomt. Det tycker inte jag är ok. Och ang. Flytta till lägenhet! Lite mer fakta vore på sin plats innan man skriver så.
Tack för ordet och få skriva om detta. Men som sagt inte arg eller något. Bara rak. Men det kan uppfattas som arg.
Vem är du? Ts? Har du bytt alias?
 
  • Gilla
GlennB och 4 till
  • Laddar…
L
Hep Hep skrev:
”Det som gör mig med flera förbannad är denna trångsynthet och rädsla för en lag som skulle ...”

Det är sant att du är förbannad - det framgår tydligt. Däremot tror jag att antalet människor som går omkring och är rädda för ”din” lag är väldigt väldigt nära noll.

Ett råd till TS i all välmening. Försök att inte oroa dig. Oddsen är faktiskt väldigt små för att du får en gran i huset eller huvudet under din livstid. Du verkar inte kunna övertyga din granne och har inte råd att betala för ett accepterat alternativ till granarna. Det finns ingen lag som hjälper dig och det lär inte komma någon heller. Njut av att du har en bra grannrelation åt andra hållet och ställ fåtöljen åt det hållet när du fikar i din trädgård.
Det är så här att jag har som intresse trädgård. Men det är ingen sol och inget vill växa under granarna.Samt att det inte går att gå eller klippa det lilla gräs som växer gör av stora rötter från två stora granar. Och jag tycker som Lakrisalmannen ... kanske han heter. Att jag skulle oxå skämmas att ha det så och inte bry mig i grannen . Jag tycker det är sunt förnuft vad han skriver. Och oxå för mig en självklarhet att bry sig om och ta hänsyn.
 
L
K Kirre2 skrev:
Vem är du? Ts? Har du bytt alias?
Ny här så Ts vet inte jag vem det är? Men förstår att dennes TS är jag Lowley.
 
TS är förkortning på "Trådskaparen".
 
L
K Kirre2 skrev:
Det vore ju verkligen osmart att först oroa sig över att träd ska falla och sen kapa rötterna på samma träd.
Ja o det är inget jag kommer göra. Men dom blir inte mindre. Men som sagt det finns inget att göra bara att låta det vara så här. Och det känns inte kul. För ingen sol o dåliga granar. Men som sagt det finns ingen lag eller regel heller. Bara dumma grannar. För så ser jag det. Men men ingen lever för evigt. Och då åker dom ner.
Lowley
 
L
P Paxman skrev:
TS är förkortning på "Trådskaparen".
Ok tack
 
L Lowley skrev:
Ny här så Ts vet inte jag vem det är? Men förstår att dennes TS är jag Lowley.
Och du har exakt samma problem och attityd som ts! Intressant!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.