Tänkte dra el till det nya växthuset från ett oanvänt uttag i källare (fast installation). Uttaget matas från en egen grupp i centralen. Finns en JFB i centralen.
Nu tänkte jag att ledningen till växthuset borde få en egen JFB så att jag kan fortsätta titta på TV när frugan är ute och vattnar i växthuset.
Kan jag sätta en ny JFB i matningen till växthuset som då blir i serie med JFB i centralen?
Jag vet, jag kan koppla den gruppen förbi JFB i centralen så är det löst men jag vill göra ingreppet så lite som möjligt.
Och jag vet...
 
  • Gilla
Putte 9497
  • Laddar…
Det blir ingen selektivitet, samma felström blir i hela kretsen så den som råkar vara lite känsligare löser då först
 
Mikael_L
V ViktorHg skrev:
Det blir ingen selektivitet, samma felström blir i hela kretsen så den som råkar vara lite känsligare löser då först
Nja, den som är snabbast löser först. Dessutom kan båda lösa, just pga den rent mekaniska fördröjningen i jordfelsbrytarna, ganska troligt t.o.m ifall felströmmen kommer brant och är någorlunda stor.

Men nu ska jag även backa lite själv och ge dig åtminstone ett halvt rätt, vid låg och ökande felström (någonstans mellan 15 och 30mA) så kan man anta att det kommer vara den känsligaste som löser först.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, den som är snabbast löser först. Dessutom kan båda lösa, just pga den rent mekaniska fördröjningen i jordfelsbrytarna, ganska troligt t.o.m ifall felströmmen kommer brant och är någorlunda stor.

Men nu ska jag även backa lite själv och ge dig åtminstone ett halvt rätt, vid låg och ökande felström (någonstans mellan 15 och 30mA) så kan man anta att det kommer vara den känsligaste som löser först.
Ja, men med känsligare så menade jag även tidsmässigt, och absolut kan båda lösa, men någon selektivitet att lita på uppnår man hur som helst inte :)
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Tänkte dra el till det nya växthuset från ett oanvänt uttag i källare (fast installation). Uttaget matas från en egen grupp i centralen. Finns en JFB i centralen.
Nu tänkte jag att ledningen till växthuset borde få en egen JFB så att jag kan fortsätta titta på TV när frugan är ute och vattnar i växthuset.
Kan jag sätta en ny JFB i matningen till växthuset som då blir i serie med JFB i centralen?
Jag vet, jag kan koppla den gruppen förbi JFB i centralen så är det löst men jag vill göra ingreppet så lite som möjligt.
Och jag vet...
Varför sätter du inte bara en PSA över den gruppen som går ut till växthuset?
 
B Berrabus123 skrev:
Varför sätter du inte bara en PSA över den gruppen som går ut till växthuset?
Selektiviteten var det frågan om, om den kan uppnås utan en separat gruppledning ända från centralen, psa eller inte...
 
Fotografen Fotografen skrev:
Selektiviteten var det frågan om, om den kan uppnås utan en separat gruppledning ända från centralen, psa eller inte...
Han vill ju kunna fortsätta titta på TV när frugan är ute och vattnar? Han vill ju att ingreppet ska vara så litet som möjligt? Då skulle jag rekommendera en PSA.
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
Hur löser en PSA problemet med selektivitet, om det ligger en JFB före? Som tar hela kåken när den löser?
Krävs separat gruppledning, in och jobba i centralen, ingen skillnad med PSA eller jordfelsbrytare och säkring separerat.
 
Fotografen Fotografen skrev:
Hur löser en PSA problemet med selektivitet, om det ligger en JFB före? Som tar hela kåken när den löser?
Krävs separat gruppledning, ingen skillnad med PSA eller jordfelsbrytare och säkring separerat.
Fotografen Fotografen skrev:
Hur löser en PSA problemet med selektivitet, om det ligger en JFB före? Som tar hela kåken när den löser?
Krävs separat gruppledning, in och jobba i centralen, ingen skillnad med PSA eller jordfelsbrytare och säkring separerat.
Eftersom det är en separat matning så får man ju sätta PSAn utanför den befintliga JFB... Det är ju ända sättet man löser TS problem på.
 
Jovisst, men det kräver ingrepp i centralen.
Frågan var ju om detta gick att lösa om man bara la på matningen i uttaget utan att öppna locket på centralen! Läs första inlägget!
 
Finns inte JFB med olika trögheter?
 
Mikael_L
Nej.
Det finns olika ström för trip och tidsfördröjd trip. Inga fler val
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Finns inte JFB med olika trögheter?
Jo.
Jag har ingen erfarenhet av dessa, men jag misstänker att det är byte av den befintliga till en trögare som gäller isf, och då kan man likagärna gå på berrabus förslag i inlägg #5.
Dessutom antyder våra elmickelrävar att selektiviteten blir trubbig?
Nån av dem får fylla i liite här.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej.
Det finns olika ström för trip och tidsfördröjd trip. Inga fler val
Fick för mig att ts menade tidsfördröjning?
 
I TS fall finns i princip inget annat att välja än vad Mikael skrev. Sen finns selektiva som löser problemet men tyvärr täcker de inte kraven för personskydd och används främst vid tex JFB i huvudledningar vid 100 och 300 mA.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.