T tomasjo skrev:
Tack! Vi har ca 170 m2 takyta men tvåplans och en takkupa på ena sidan, ett utsprång på andra. Jag vet inte hur stor skillnad två plan gör, man lär ju ändå bygga ställning tänker jag.
Har en i Familjen som har egen firma som utför takbyte. Om du vill kan jag skicka hans nummer till dig. Han har kontor i Västerhaninge men gör jobb i hela Stockholm.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
T tomasjo skrev:
Tack! Vi har ca 170 m2 takyta men tvåplans och en takkupa på ena sidan, ett utsprång på andra. Jag vet inte hur stor skillnad två plan gör, man lär ju ändå bygga ställning tänker jag.
När vi bytte tak använde de ställningar, de som bytte tak hos våra grannar använde inte ställningar...de fick offert på ca 40 000:- billigare än oss. Våra grannar anlitade inte samma företag som vi gjorde.
 
  • Gilla
tomasjo
  • Laddar…
Ni som är nöjda. Har ni kontrollerat taket efteråt? Eller ser det bara bra ut?
 
K Klicka skrev:
Ni som är nöjda. Har ni kontrollerat taket efteråt? Eller ser det bara bra ut?
Kollat? Nä nä. Jag har köpt något för ett par hundra tusen och sen inte tittat på det mer än på avstånd.

skämt åsido, självklar har jag kollat jobbet de gjort. Noga. Annars skulle jag ju så klart inte rekommenderat någon firma.
 
Jag bytte tak för några år sen, firma på rekommendation (visade sig vara skit och dom finns inte längre).

jag har ganska bra koll själv, och slutade med att jag efter jobbet varje dag fick kolla vad dom gjort, och var massor av fel. Men dom rättade allt efter påpekanden och blev bra till slut. En del fel var katastrof, som skarv av underlagsduk i ränndal t.ex.

Så mitt tips att om ni inte själva kan alla detaljer (vilket en normal människa inte gör), så låt göra en oberoende besiktning innan ni slutbetalar. Ett tak skall hålla länge om det är rätt gjort...
 
  • Gilla
Klicka
  • Laddar…
Det är lite svårt att se när allt är klart. Svårt att göra en besiktning då.

Men se till att få in alla protokoll för självkontroll
 
Man har ju möjligheten att dokumentera själv, vilket även entreprenören skall göra inför sin egenkontroll.

Jag har själv enbart goda erfarenheter av Briljant Bygg, de bytte vår läckande falsade plåttak, mot ett nytt falsat plåttak med tillhörande takpapp och ca 10kvm utbyte av råspont och en takstol som var röten.
 
Har bra erfarenhet av 100% tak som korrigerade brister på vårt tak då de som bytte taket åt tidigare ägare inte gjort ett så bra jobb :(
 
Maxizor Maxizor skrev:
Har bra erfarenhet av 100% tak som korrigerade brister på vårt tak då de som bytte taket åt tidigare ägare inte gjort ett så bra jobb :(
Tack för tipset! Uppskattar även företag som har orgnummer på hemsidan så man enkelt kan kolla upp dem :)
 
  • Gilla
Maxizor
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
vad skall du ha för tak ?
@pelle plåttak Vilka rekommenderar du i norrort vad gäller plåttak?

Har ett plåttak som visserligen håller tätt men som är lagt utan läkt :sweat: som kommer behövas bytas om ett par år
 
Appendix Appendix skrev:
@pelle plåttak Vilka rekommenderar du i norrort vad gäller plåttak?

Har ett plåttak som visserligen håller tätt men som är lagt utan läkt :sweat: som kommer behövas bytas om ett par år
Jag la nyligen om mitt tal med Zinkens plåt. Mycket nöjd!
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.