Har läst en hel del trådar ang. detta och vet att det inte är helt ovanligt. Troligen har det trängt in fukt i grillelementet vad jag förstår? Rådet som ibland ges är "koppla skyddsjorden till nollan" för att på så sätt få igång ugnen för att driva ut ev fukt och sen koppla rätt igen, men det är jag lite tveksam till då jag känner att jag inte har rätta kunskaperna.

Det handlar om en Siemens HT5HB33, inbyggnadsugn.

Nu till frågan.

Så fort jag vrider vredet till något läge så löser JFB ut - även om jag bara försöker tända lampan. Grillslingan inne i ugnen består av två slingor - en större och en mindre. Kopplar jag bort den yttre startar ugnen - lampan tänds, fläktar surrar, m.m. men ugnen blir ändå inte varm! Borde inte varmluften, slingan under eller den mindre slingan fortfarande fungera som vanligt och ge värme eller är det nåt jag missar här?

Det jag försöker undvika är att beställa hem ett nytt grillelement och så hjälper det ändå inte.

Jag har mätt på överhettningsskyddet och får 0 Ohm. Mätt på båda grillslingorna och har ca 19 Ohm på båda och 30 på slingan i botten.

Tacksam för all hjälp eller råd på hur man felsöker vidare! Bilder kan ordnas vid intresse.
 
A
Du har fått in fukt i elementen
Har du tur så försvinner detta på sikt annars byt element
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.