Jag ska göra en stor stenkista för dagvattnet (vattnet från taket). Vi har bestämt oss att använda sten inte dagvattenkassetter. jag har utan lycka försökt hitta information om man ska använda stora stenar eller små stenar. Vad rymmer mest vatten? Stora stenar med stora hålrum eller små stenar med många fler små hålrum?

Funderar på att ta makadam 16/32 eller kanske lite större sten?

Går det att räkna ut hur mycket vatten en kista med sten i rymmer?
 
Jag hade lagt det i skikt, med dreneringsslang i.
 
Hittade till slut lite information på internet. Som jag förstår det har alla material en porositet. Porositet talar om hur mycket porer det finns i ett material (t.ex. luftporer). Man använder även porositet för att beskriva markens uppbyggnad och då handlar det om volymprocent, dvs. hur mycket "luft" det blir när man använder ett visst material. På flera sidor hittade jag samma information om porositeten för olika material (t.ex: https://platsforvattnet.vasyd.se/app/uploads/2019/03/A4_infoblad_utrakning_vattenmangd.pdf).

Porositet
Sand (25%) 0,25
Singel (30%) 0,3
Grus (30%) 0,3
Makadam (40%) 0,4

Använder man makadam i stenkistan blir ca 40% av gropen du fyller luft (mellan stenarna) och kan rymma vatten. Har du då en grop där du får plats med 1 m3 makadam kommer den rymma ca 0,4 m3 vatten eller 400 liter vatten.

Vad jag fortfarande inte fått svar på är vad som händer om man tar större stenar. Blir porositeten högre då? Man skulle kunna tolka det så om man tittar på tabellen ovan (mindre sten mindre porositet), men var går gränsen?
 
Viktigast är troligen formen på stenarna, och hur väl de låter vattnet rinna vidare.

"Järnvägsmakadam" har en form som gör att de inte packas särskilt väl, och alltså har mycket håligheter. Samma med andra kross-stenar.

Viktigt är hur du ser till att det inte blir ett tätt skikt runt/under, så att vattnet kan rinna vidare.
 
R rsa skrev:
Är inte riktigt med på vad du menar @Sturmtiger
Ja, du verkade hitta informationen själv.
Själv har jag gått på efter lite känsla utifrån vad man har för matrial att tillgå. Det blev inte på "procent när", men principen ungefär densamma. Dock med en dreneringsslang inbäddad som en liten orm i boet
 
Sturmtiger Sturmtiger skrev:
Ja, du verkade hitta informationen själv.
Själv har jag gått på efter lite känsla utifrån vad man har för matrial att tillgå. Det blev inte på "procent när", men principen ungefär densamma. Dock med en dreneringsslang inbäddad som en liten orm i boet
Dräneringsslangen ökar volymen vatten, antar jag. Har ormen något insläpp eller utsläpp, i huvudet eller svansen?
 
Smart! Genom att rulla in dräneringsslang i stenkistan ökar volymen definitivt. Det skulle jag ha gjort! Man får väl bara tänka på att inte ta för mycket slang. Hela konstruktionen måste tåla en vis tyngd uppifrån. Slangen får inte kollapsa (tryckas ihop).

Nu förstår jag vad du menade @Sturmtiger med att lägga dräneringsslang i sikt!! I min långa 12 meters stenkista kunde jag ha lagt minst hela botten med dräneringsrör. Det skulle öka volymen med ca 100 liter vatten per extra rör.
 
R rsa skrev:
Smart! Genom att rulla in dräneringsslang i stenkistan ökar volymen definitivt. Det skulle jag ha gjort! Man får väl bara tänka på att inte ta för mycket slang. Hela konstruktionen måste tåla en vis tyngd uppifrån. Slangen får inte kollapsa (tryckas ihop).

Nu förstår jag vad du menade @Sturmtiger med att lägga dräneringsslang i sikt!! I min långa 12 meters stenkista kunde jag ha lagt minst hela botten med dräneringsrör. Det skulle öka volymen med ca 100 liter vatten per extra rör.
Ja min kista/slang är ju mest sammankopplad med dreneringsslang en runt huset. Ja, nu kanske det är någon som reagerar negativt. Men det är inte gjort för att ha något olagligt i sinnet.
Jag fann det praktiskt, å vi bor utanför tätbebyggt samhälle.
Det är bara det vattnet som leds ner i stenkistan dessutom.
Jag läste inte på procent rekommendationerna, utan gjorde utifrån vad jag fann förnuftigt. La markduk mellan stenkistan övre del å de 10 cm gräsmatta som var över. Den är bara en 2 3 år gammal, så jag förmodar att den fortfarande fungerar. Kanske om en 10 år är den utkänt, men det får jag ta då. Den är ca 2 m3
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.