Mikael_L Mikael_L skrev:
I det som Anders citerade.
Tillsammans med kontexten i tråden. Du kan ju läsa en gång till om vad som beställdas och hur det hanterades.
Du får det till att det är kundens fel, att kunden inte betalar, eller vad du nu menar.
Ja typisk hantverkarattityd, det är alltid någon annans fel.
Vad dillar du om jag förklarade problemet och ts bekräftade det.
Sluta hitta på saker.
Och heter du Anders?
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
Mikael_L
RILA RILA skrev:
Det är alla entreprenörers rätt , att rätta till fel som faller utanför beställning, kontrakt, avtal. Normalt sett har man 2 veckor på sig att åtgärda eller komma med utföranderedovisning. Det är olagligt att släppa in en annan entrepr, att rätta till utan att ge den som utförde jobbet sin möjlighet.
Kan ju t.ex. nämna att det inte alls finns något olagligt i att anlita någon annan att åtgärda fel.
Det kan t.o.m gå att göra så och kräva betalning av den ursprungliga entreprenören för åtgärden utförd av nästa.

Men det måste göras på rätt sätt, gör man på fel sätt så kan man vare sig kräva ersättning och dessutom kanske helt tappa rätten till åtgärd från den ursprungliga entreprenören.
Det finns ett rätt gediget regelverk i KTjL (konsumenttjänstlagen) för detta, det är bara att läsa.
 
  • Gilla
MangeH och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
T twoody skrev:
Och heter du Anders?
Var framgick det att det var endast Anders som fick läsa och besvara frågan?
Du borde kanske skicka ett PM om du inte vill att andra ska lägga sig i.
 
  • Gilla
AndersOhrt och 4 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Var framgick det att det var endast Anders som fick läsa och besvara frågan?
Du borde kanske skicka ett PM om du inte vill att andra ska lägga sig i.
Jag frågade Anders inte dig eller hur och sluta komma med massa lögner.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
T twoody skrev:
Jag frågade Anders inte dig eller hur och sluta komma med massa lögner.
Första gången på ett forum?
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
Skumpe
F forell88 skrev:
Det var min första anlitade hantverkare, påtalade under jobbet flertal gånger problemet med hur väggarna såg ut jämfört med vad han lovade muntligt innan arbetet.

Han var trevlig, vill han inget ont.

Men både tiden och pengarna rann iväg för att han var tvungen att skära sönder den bubblande tapeten och bredspackla flertal gånger. Till slut vare typ "ah men visst kan det bli bättre men då blir det mer tid och såklart dyrare"

Tänkte väl att så vare med det. Är väl för snäll och godtrogen. Har nu efter några år haft andra målare som jag varit väldigt nöjd med.

Snubblade bara in på hans hitta.se sida när jag jobbade natt å la då ett omdöme.

Kanske lite taskigt tre år efter men inget jag tänkte på just då. Har försökt ändra/tagit bort omdömet men verkar inte gå genom hitta.se

Vill liksom inte har ut nånting av detta, skrev bara ett omdöme.
Du har full rätt till detta. Lämna vilket omdöme du vill. Klistra in hans svar i ditt omdöme och sluta sen svara. Stämmer han dig (osannolikt) förlorar han direkt om inte advokaten han anlitar stoppar honom innan dess.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Personligen hade jag polisanmält det förtäckta hotet så det finns dokumenterat om något skulle hända längre fram.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Skumpe
T twoody skrev:
Jag frågade Anders inte dig eller hur och sluta komma med massa lögner.
Vad snackar du om? Detta är ett forum på internet. Vet du ens vad ordet forum betyder? Det betyder inte personligt samtal det kan jag avslöja.
 
  • Gilla
  • Haha
Enolf och 5 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Vad dillar du om jag förklarade problemet och ts bekräftade det.
Sluta hitta på saker.
Och heter du Anders?
TS bekräfta? TS bekräftade ju att denna frågade hantverkaren om det skulle fungera vilket hantverken sade skulle fungera
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Mikael_L
T twoody skrev:
Jag frågade Anders inte dig eller hur och sluta komma med massa lögner.
Jag borde kanske stämma dig för förtal ... :)
 
  • Haha
  • Gilla
AndersOhrt och 8 till
  • Laddar…
RILA RILA skrev:
Det är alla entreprenörers rätt , att rätta till fel som faller utanför beställning, kontrakt, avtal. Normalt sett har man 2 veckor på sig att åtgärda eller komma med utföranderedovisning. Det är olagligt att släppa in en annan entrepr, att rätta till utan att ge den som utförde jobbet sin möjlighet. Har du ingen skriftlig beställning på vad som ska utföras, eller det tänkta resultatet utöver byggnorm, så är det beställarens egna uppgift att rätta till.
Sen kan man diskutera om det är rimligt att svartmåla ett företag 3 år efter utförande.
Ett tips är att man har koll på vad som gäller innan man börjar fabulera.
Det är en skyldighet inte rättighet att åtgärda arbetet så att det uppfyller byggnormen. Sen är det inte olagligt att släppa in någon annan hantverkare. Du får släppa in hur många du vill. Dessa får åtgärda felen om du vill. Dock kan det bli problem att få den förste hantverkaren att betala för det. Att man släpper in hantverkare är ganska vanligt om man är missnöjd för att få veta om det är rätt utfört.
Det är aldrig beställarens ansvar att fixa något. Det är hantverkarens uppgift. Oavsett avtal eller inte. En seriös hantverkare hamnar inte i en sits som ovan. Utan denne ser till att åtgärda de problem som uppstått utan att tjafsa.

Som jag skrivit tidigare, det finns ingen preskriptionstid när man inte längre får lämna ett negativt omdöme. svartmåla ett företag? Tja, är det så man ser det. Gäller det omdömen som sker efter någon månad? är det också att svartmåla? Aldrig funderat på att det inte handlar om att svartmåla någon utan att ge kritik. Visst är det en fördel om hantverkaren har fått rätta till det hela, men ibland är det inte så lätt
 
Ni som är negativa till att man lämnar omdöme så sent. Gäller detta även positiv kritik?
Är 3 år förlång tid även då? Det måste rimligtvis vara så.
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
Enolf och 8 till
  • Laddar…
Mikael_L
T twoody skrev:
Vad dillar du om jag förklarade problemet och ts bekräftade det.
Sluta hitta på saker.
Och heter du Anders?
Om vi kör en omröstning här.
Hur många som läst tråden tror du har uppfattat saker och ting som dig, och hur många tror du har uppfattat det mer som jag och t.ex. AndersMalmgren (nu har vi redan dragit in Anders i det här, så därför tar jag han tillsammans med mig som exempel på den diametralt motsatta åsikten som du har)
 
  • Gilla
AndersOhrt och 11 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Om vi kör en omröstning här.
Hur många som läst tråden tror du har uppfattat saker och ting som dig, och hur många tror du har uppfattat det mer som jag och t.ex. AndersMalmgren (nu har vi redan dragit in Anders i det här, så därför tar jag han tillsammans med mig som exempel på den diametralt motsatta åsikten som du har)
Ts bekräftade det jag skrev så förstår inte var du vill komma med dina påhopp.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
T twoody skrev:
Ts bekräftade det jag skrev så förstår inte var du vill komma med dina påhopp.
Nu var det ju inget extra jobb, utan det som själva jobbet gick ut på. Om man dessutom frågar innan om det går för man är skeptisk, men får till svar att det är lugnt så är det definitivt inget extra jobb.
Dessutom har TS betalt 50% mer än prisuppgiften han fick, trots dåligt resultat, när priset högst får diffa med 15%. Så det är helt meningslöst att försvara målaren här....
 
  • Gilla
  • Älska
Fixarlasse Dalarna och 10 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.