X
S skogstomten skrev:
Vänta lite nu. Har du skickat ut 50 offertförfrågningar och fått in 5 offerter UTAN att någon ens varit dit och tittat på jobbet inför offertgivningen?

I min värld skulle jag vilja ha dit firmor som tittar på jobbet och SEN ger offert.

Lämnar de en offert utan att ha sett badrummet i verkligheten så behöver de självklart ta höjd för diverse saker som de kunnat kontrollera om de väl varit på plats. Tror de flesta seriösa firmor ogärna lämnar en offert utan att ens titta på jobbet.

Sen vet jag mycket väl att t ex badrumsfirmor ofta räknar med schablonpriser för kr/kvm för våtrumsskikt, kakling, bygga vägg osv. Men samtidigt kan ju förhållanden och arbetsinsatsen skilja sig åt väldigt mycket även om det är samma kvm yta.

Jag skulle t ex personligen aldrig använda allmänna "offerttjänster" på internet för att ösa iväg 50st offertförfrågningar till okända hantverkare.

Gällde det ett mindre jobb som ett badrum hade jag frågat runt på orten och i bekantskapskretsen efter referenser, främst antagligen kollat på lämpliga lokala firmor.

Sen tagit dit 2-4 stycken och bett om offert ELLER helt enkelt valt ut en firma med goda referenser (från vänner och bekanta som jag litar på) och kört på ett löpande pris med de. Dyker det upp en massa skador/krångel under processen så får jag som ägare ta smällen för den kostnaden i så fall. Jag vill ju inte att alla firmor alltid ska "räkna med" det och lägga in det i ett högre fast pris. Där de ibland gör högre vinst och ibland får tokstressa och försöka pressa kostnaderna på ett jobb som blev betydligt krångligare än beräknat. Känns som jag som beställare är en slags förlorare i båda fallen.

Vi har både byggt hus, totalrenoverat hus fullständigt, gjort rejält stora ombyggnationer och diverse mindre åtgärder genom åren. Jag känner generellt inga hantverkare personligen så det är inte så det funkat. Men vi har bara kört på löpande pris med kända hantverkare från orten (Stockholmstrakten) med goda referenser som jag kollat upp eller där någon jag känner i sin tur känner själva hantverkaren. Sen har jag alltid varit på plats åtminstone 1-2 ggr/vecka för att stämma av läget och hantera olika situationer/lösningar som alltid uppstår.

Har i princip alltid fungerat klockrent och har aldrig känt mig lurad eller att hantverkarna fuskat eller "sölat" eller försökt ta för mycket betalt eller liknande. Snarare tvärt om. De flesta hantverkare har varit glada att de kunnat få bygga gediget. När det dykt upp strul så vet de att de får betalt för att lösa det på ett bra sätt. Vid en bra dialog har vi alltid gemensamt kunnat komma fram till en bra lösning tekniskt/ekonomiskt. Jag har därigenom dessutom alltid blivit en "prioriterad kund" där de ställt upp både helger och på semester för att lösa olika saker på bästa sätt. Vi har alltid öppna kort med timpriser och påslag på material eller vad nu beräkningsgrunden är för olika typer av jobb. Har sällan haft problem med att de haft "massor av byggen" pågående samtidigt som de flänger emellan.

Tror de efterfrågade/duktiga hantverkarna hellre jobbar på det sättet än att kasta ur sig fasta priser till höger eller vänster och behöva ta höjd för diverse "okända variabler" som dyker upp när de väl börjar riva runt i gamla hus osv.

Nackdelen är nog mest att man måste vara ute i väldigt god tid för att boka de här efterfrågade hantverkarna. Åtminstone 6-12 mån innan jobbet ska göras. Vi har nu precis köpt nytt hus och jag tänker redan söka reda på några hantverkare för att få hjälp till våren nästa år.

Som svar på TS fråga. 210" för 5,2 kvm badrum kan nog vara både rimligt och i vissa enklare fall orimligt men är nog svårt att säga utan att kolla på de exakta förutsättningarna närmare.

Sen då TS beskriver det som "gipsskiva slängs upp", "två avlopp flyttas liite och bila liiite", "flytta belysning 30cm" osv så kan det fort vara betydligt mer tidskrävande än TS kanske själv inser.

Jag har själv varit med och gjort/sett/betalat för flera olika såna där "små justeringar". De kan i slutändan ta mycket mer tid än man först tror beroende på hur det ser ut bakom väggen. Det är precis såna saker som gör att hantverkarna behöver ta höjd för något okänt vid ett fast pris.

De lägre priserna och schablonerna man ser är vanligtvis när man INTE flyttar saker som just avlopp, vattenrör, el osv. Lägg sen ihop det med massutskick (50st) offertförfrågningar där de antagligen inte kommer och kollar innan så är det inte underligt om offerterna blir höga.

Dessutom är nog risken att TS i slutändan råkar välja en hantverkare som sen försöker stressa ihop det och kapa kostnader där det går för att maximera vinsten på jobbet för att därefter snabbt kasta sig vidare till nästa kund.
Mycket bra poänger och kommentarer.

Jag har haft dit 2 firmor på plats. Offertförfrågningarna gick ej via offerta.se eller liknande utan via telefon, mejl och deras hemsidoformulär. Jag inledde med en förklaring att jag helst tar en inledande kalkyl eller offert utifrån en detaljerad spec. för att sedan ta 3 firmor på besök. Detta för att jag såklart förstår att priset är en funktion av deras beläggning och det kan skilja mellan firmor. Att de sedan var lite kryddade hade jag såklart tagit med i beräkningen.

Sett till facit har det varit nästintill inga skillnader mellan inledande kalkyl innan firmorna som besökt den slutliga offerten. De som besökt har även kommenterat att min specifikation har varit rätt detaljerad med ritning, förutsättningar mm.

När det kommer till justeringarna så bör de ju inte vara ovanliga. Jag hör sällan talas om personer som gör 20-30 år gamla badrum där ev. flytt av avlopp till dusch/handfat eller annat sker. Många av de offerter jag läst verkar ändå ligga lägre än de jag fått men innehålla såna moment.

Jag tror dock du slår huvudet på spiken om att boven i dramat kanske är tidsaspekten. Jag har ju dålig koll på hur offerter jag sett ligger till iförhållande till när de ska utföras. I mitt fall gäller ju detta inte ett jobb som ligger 6-12 månader framåt.

Det enda problemet jag då upplever är otydligheten hos företagen med att klargöra att en viss premie existerar då de är fullbokade. Dvs. Att de täcker upp för detta genom att lägga på extra timmar eller högre material/timkostnad.

Det skulle väl vara mer rimligt att man är tydlig med det mot kund och helst bryter ut den kostnaden och gör det transparent. Typ kallar den posten arbetsledning... Känns ju nästan lite otydligt att säga att underarbetet tar 50h för mig idag men är jag ute i god tid om 6 månader tar det 30h. Det tar givetvis 30h båda fallen men firman måste ju såklart kompenseras för att klämma in projekt i närtid och rodda om andra projekt. Kanske mer en fråga om formalia och kommunikation..
 
Kanske införa ”Jourtillägg” +30% om det ska vara klart inom 3 månader.

Skämt åsido. Installerade bergvärme i juni i ett hus och då sa man öppet att priset var lägre än höst/vinter osv.

Samma sak om man kan vara ”flexibel” när jobbet utförs. Får hantverkaren oplanerat en lucka så kan de klämma in ditt jobb.

Boka tidigt rabatt finns nog också. Eller om man ser det som ”boka tidigt så får du bra hantverkare som planerar sina jobb långsiktigt”

Sämst är nog bråttomjobb där hantverkaren klämmer i med ett högt fast pris. Går det så går det. Både stressgjort OCH dyrt blir det då för kunden. Dessutom kanske man kastar in en okänd/oerfaren underentreprenör bara för att hinna med.

Mitt tips är också att låta en ”bra” hantverkare själv välja vilka andra hantverkare de jobbar med. En bra snickare väljer helst att jobba med en bra målare, elektriker, rörmokare osv. Kanske inte alltid billigast men jobbet flyter på och hantverkarna ställer upp för varandra om det strular (kommer t ex på en kväll/helg och löser ett kritiskt moment vid behov) Dessutom har de antagligen jobbat ihop tidigare och vet/frågar hur de andra vill ha ett visst moment gjort. (Eftersom man ofta kan göra på olika sätt eller moment i olika ordning)

Så bästa tipset är nog att försöka ta det lugnt och ha rejäl framförhållning. Ni kanske har en annan toalett/dusch som kan användas så länge?
 
Redigerat:
X
Jag glömde följa upp tråden. Tillslut fick jag tag på en firma som åtminstone kunde svara på vad jag betalade för med tydligt speccade varje moment och kom med ett betydligt rimligare bud om ca 130 före ROT. Snarlika referenser men relativt nyetableradd lokalt så de hade det inte lika tjockt i kalendern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.