Tänker riva vårt befintliga uterum och bygga en vinterträdgård. Kommer av olika anledningar inte göra mycket själv, riva det befintliga uterummet, måla och det mesta på insidan kommer jag att göra själv. De som är tänkta att bygga åt oss sysslar enbart med uterum. Uterummet/vinterträdgården skall användas varje dag året runt. Dom ska enligt deras plan lägga 170mm isolering i träbjälklaget. Detta tycker jag låter ganska lite efter allt jag har läst. Är det verkligen tillräckligt? Matchar det fönsterpartierna som har 3-glas? Dom har även tänkt sig 170mm i taket (plåttak). Är väldigt nojig över detta projekt, vill ha koll och att allt blir perfekt. Ska trotts allt investera väldigt mycket pengar i detta. Några andra saker som är viktiga att tänka på?
Ritning av en husplan med måttangivelser för ett tilltänkt uterum/planerad vinterträdgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Arkitektritning av ett hus med utmarkerat uterum och måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mina byggkunskaper är mycket begränsade. Men har lärt mig en del efter 4 månaders läsande på nätet. Har egentligen många fler frågor...
 
R
M MartinMartin1980 skrev:
Några andra saker som är viktiga att tänka på?
Om man ska ha mycket växter så kanske man behöver fundera över uppvärmningen:
https://villatidningen.se/2015/03/03/vintertradgarden-ger-vaxterna-liv-aret-om/

"Hur får man till en bra temperatur i vinterträdgården?
Berenike Munthe avråder från golvvärme om man har fokus på växterna, det är onaturligt för dem. Däremot kan man med fördel installera värme som löper längs väggen via en ”kulvert” och som stiger längs väggarna och upp i taket, vilket gör den kondensfri. En annan variant är en diskret luftvärmepump alternativt infravärme uppifrån."
 
170mm är väl helt ok men lite mer i taket skulle inte skada. Allt beror på hur dyr uppvärmningskostnad man vill ha vintertid. 170mm isolering har trots allt mycket bättre isoleringsförmåga än ett bra 3-glasfönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.