Jag tycker inte att du ska ta bort det helt. Då får målaren som han vill. Han kommer undan med hot och har inte lärt sig något alls. Ändra istället så att all information finns med. Skriv att detta hände för 3 år sedan. Skriv att du blivit hotad med stämning om det inte tas bort osv. Syftet med resesnioner är att de ska spegla din upplevelse. Låt honom inte tysta dig.
 
  • Gilla
  • Älska
AndersOhrt och 9 till
  • Laddar…
F
F forell88 skrev:
Blev bara obekvämt när han började prata om stämning, advokat, förtal och därtill hälsa på med två oberoende målare utan inbjudan.

Fortfarande inte bestämt om jag ska lägga detta bakom mig eller ödsla mer energi på ett nytt mer detaljerat omdöme.
Trist att du tog bort omdömet. Jag hade svarat målaren att han är välkommen med sin besiktningsman efter avtalad tid och att du är tveksam till hur oberoende denna är och att målaren då inte ser några problem att även du tar in en besiktningsman. Vidare skulle det då vara en deal att skall målaren dit för en ”oberoende” bedömning så betyder det också att han gör om och gör rätt kostnadsfritt om arbetet bedöms som undermåligt.

Lite beroende på fortsatt utveckling så hade han också fått veta att det meddelande han skickat med förslag som med lätthet kan tolkas som hot kommer att publiceras som ett svar på omdömet om det behövs.
 
  • Gilla
Wynja och 3 till
  • Laddar…
A Ace83 skrev:
Hej! Har du lämnat ett omdöme om mig på hitta.se?"
"Du får väl kontakta kundtjänst, jag kommer dit med två oberoende målare imorgon, så ska vi titta på väggarna, sen nästa steg i det här blir att jag ska kontakta min advokat och lämna in en stämningsansökan för förtal,enligt byggnormen har man två års garanti på målningsarbeten,så jag tycker att det är väldigt konstigt att du kommer efter nästan tre år och börjar klaga."


Har du svarat på hans mail?

1. Han ställer frågan om det var du som lämnade omdömmet = han vet inte om det var du som lämnade omdömmet. Såvida han han inte fått ut din ipadress från hitta.se, vilket låter helt osannolikt om det inte skulle röra sig om en polisutredning där du skrivit något som anses olagligt enligt svensk lag. Sen tror jag även att hitta.se skulle raderat din recension om den bröt mot lagen. Alternativt företaget skulle kontakta hitta.se och anmäla recensionen om den var olämplig. Att han kontaktar dig direkt skulle jag nog tro är för att han inte vill ha negativa recensioner. Men han förstår nog inte själv att han bara förvärrar saken när han skickar detta mail till dig, om du nu väljer att inte göra som han säger.

2. Han nämmer att man har 2 års garanti = vad har det med din recension att göra? Du har väl inte krävt något av företaget gällande garanti? Du har utnyttjat din yttrandefrihet enligt 2 kap 1 § regeringsformen. Som dock kan begrännsas genom lag enligt 2 kap 20 § 1 punkten RF om du utfört brottsliga handlingar som förtal, förolämpning, ofredande, hets mot folkgrupp mm. Men detta vet vi ju inte om du gjort.

3. Han tycker det är konstigt att du skriver en recension efter 3år= ja det är hans rättighet att tycka det är konstigt. Men man bryter knappast någon svensk lag bara för att man väntar 3 år på att skriva en recension.


Om du nu väljer att stå på dig, och han fortsätter att kontakta dig. Dokumentera all kommunikation med företaget, spela in samtal mm om han ringer dig. Om han nu mot förmodan skulle komma med något typ av hot. Om ni träffas irl kan du även då spela in samtalet sålänge du själv deltar i samtalet. Han verkar ju väldigt mån om att du ska göra som han vill.
Dessutom har TS tre års reklamationsrätt enligt (i det här fallet) konsumenttjänstlagen, så eventuella garantiutfästelser är egentligen ointressanta i sammanhanget. Denne företagare är som många i hans bransch, väldigt klent utbildade, och har svårt att tygla sitt eget ego.
 
  • Gilla
  • Älska
Enolf och 2 till
  • Laddar…
Du har ikke gjort noget fel. At du gør en rating 3 år senere ændre jo ikke på din perception omkring jobbet fra den pågældende håndværker.
Han har absolut ingenting at komme efter.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Staffans2000
korsriddaren korsriddaren skrev:
Denne företagare är som många i hans bransch, väldigt klent utbildade, och har svårt att tygla sitt eget ego.
För att inte snacka om klent begåvad.

Staffan
 
  • Haha
korsriddaren och 1 till
  • Laddar…
korsriddaren korsriddaren skrev:
Dessutom har TS tre års reklamationsrätt enligt (i det här fallet) konsumenttjänstlagen, så eventuella garantiutfästelser är egentligen ointressanta i sammanhanget. Denne företagare är som många i hans bransch, väldigt klent utbildade, och har svårt att tygla sitt eget ego.
Hej,
Han kommer med oberoende(han menar kanske opartisk)
F forell88 skrev:
Hej!

Hade en målare som kostade cirka 6000kr mer än var vi pratat om innan jobbet påbörjades.
Påpekade flertal gånger om det var lämpligt att bredspackla över alla lager tapet men inga problem sa han, däremot tog arbetet längre tid än vad han tänkt och priset därefter.

Resultat blev riktigt dålig enl mig, då jag önskade fina raka släta väggar.

Visste inte bättre då, mitt första hus och första anlitade hantverkare

Satt omdöme för ett tag sedan, dock 3 år efter han utfört jobbet på hitta.se en stjärna fick han och lite info om om varför.

Fick nu mail av målaren:

"Hej! Har du lämnat ett omdöme om mig på hitta.se?"
"Du får väl kontakta kundtjänst, jag kommer dit med två oberoende målare imorgon, så ska vi titta på väggarna, sen nästa steg i det här blir att jag ska kontakta min advokat och lämna in en stämningsansökan för förtal,enligt byggnormen har man två års garanti på målningsarbeten,så jag tycker att det är väldigt konstigt att du kommer efter nästan tre år och börjar klaga."
Hej, Ska Han komma med 2 st oberoende(han menar kanske opartisk)målare?? Gissa om de är opartiska??
Ska det besiktas ska det vara av en Certifierad besiktningsman för entreprenadbesiktning. Kolla på nätet! Målarens kompisar ska inte avgöra om det är fackmannamässigt utfört arbete. Efter kvalificerad besiktning kan du kolla med Allmänna Reklamationsnämden =ARN om de tar upp ärendet efter så lång tid. Eller kanske före du betalar för en besiktning. Tyvärr vimlar det av oseriösa och dessutom okompetenta hantverkare. Även de mest välrekommenderade har tyvärr en benägenhet att Fuska!
 
F forell88 skrev:
Hej!

Hade en målare som kostade cirka 6000kr mer än var vi pratat om innan jobbet påbörjades.
Påpekade flertal gånger om det var lämpligt att bredspackla över alla lager tapet men inga problem sa han, däremot tog arbetet längre tid än vad han tänkt och priset därefter.

Resultat blev riktigt dålig enl mig, då jag önskade fina raka släta väggar.

Visste inte bättre då, mitt första hus och första anlitade hantverkare

Satt omdöme för ett tag sedan, dock 3 år efter han utfört jobbet på hitta.se en stjärna fick han och lite info om om varför.

Fick nu mail av målaren:

"Hej! Har du lämnat ett omdöme om mig på hitta.se?"
"Du får väl kontakta kundtjänst, jag kommer dit med två oberoende målare imorgon, så ska vi titta på väggarna, sen nästa steg i det här blir att jag ska kontakta min advokat och lämna in en stämningsansökan för förtal,enligt byggnormen har man två års garanti på målningsarbeten,så jag tycker att det är väldigt konstigt att du kommer efter nästan tre år och börjar klaga."

Haha,
Skriv till honom och säg att du har tillfrågat denna fantastiska hemsida!!! och bett om råd. Skicka en utskrift och be att han förtydlgar sig inför dett forum (-: Naturligtvis är det en tom tunna som skramlar och lämnar utrymme för ett olaga hot. Du har din fulla rätt att ge de omdöme du vill.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
T twoody skrev:
Troligtvis dåliga tapeter som bubblade sig efter bredspackling målaren ville ha betalt för extra jobb men kund ville inte betala och resultatet blev därefter.
Jag tänkte att här kommer man hitta twoody försvara hantverkaren och skylla på kunden, och Japp jag blev inte besviken :)
 
  • Gilla
  • Haha
AndersOhrt och 10 till
  • Laddar…
F
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tänkte att här kommer man hitta twoody försvara hantverkaren och skylla på kunden, och Japp jag blev inte besviken :)
Åfan, jag har ju twoody ignorerad så jag såg inte det. Men man är väl inte förvånad, klenbegåvade kassa hantverkare samsas som spyflugor på koskit.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
Åfan, jag har ju twoody ignorerad så jag såg inte det. Men man är väl inte förvånad, klenbegåvade kassa hantverkare samsas som spyflugor på koskit.
Hans syn på kunder och utfört arbete är tyvärr inte unikt för branschen, jag befarar det tom är norm
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jag tänkte att här kommer man hitta twoody försvara hantverkaren och skylla på kunden, och Japp jag blev inte besviken :)
På vilket sätt tycker du att jag försvarat hantverkaren.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
T twoody skrev:
På vilket sätt tycker du att jag försvarat hantverkaren.
Du tycker det är kundens ansvar att veta vilka material som lämpar sig att måla på
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du tycker det är kundens ansvar att veta vilka material som lämpar sig att måla på
Var har jag skrivit det någonstans?
 
Mikael_L
T twoody skrev:
Var har jag skrivit det någonstans?
I det som Anders citerade.
Tillsammans med kontexten i tråden. Du kan ju läsa en gång till om vad som beställdas och hur det hanterades.
Du får det till att det är kundens fel, att kunden inte betalar, eller vad du nu menar.
Ja typisk hantverkarattityd, det är alltid någon annans fel.
 
  • Gilla
Enolf och 6 till
  • Laddar…
RILA RILA skrev:
Det är alla entreprenörers rätt , att rätta till fel som faller utanför beställning, kontrakt, avtal. Normalt sett har man 2 veckor på sig att åtgärda eller komma med utföranderedovisning. Det är olagligt att släppa in en annan entrepr, att rätta till utan att ge den som utförde jobbet sin möjlighet. Har du ingen skriftlig beställning på vad som ska utföras, eller det tänkta resultatet utöver byggnorm, så är det beställarens egna uppgift att rätta till.
Sen kan man diskutera om det är rimligt att svartmåla ett företag 3 år efter utförande.
Vänligen uttala dig inte om saker som du inte vet ett dugg om. Hela ditt inlägg är skrattretande uselt.
 
  • Gilla
  • Wow
kimse944 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.