117 504 läst · 284 svar
118k läst
284 svar
Bli stämd av målare pgr av att jag lämnat dåligt betyg?
Jag tycker inte att du ska ta bort det helt. Då får målaren som han vill. Han kommer undan med hot och har inte lärt sig något alls. Ändra istället så att all information finns med. Skriv att detta hände för 3 år sedan. Skriv att du blivit hotad med stämning om det inte tas bort osv. Syftet med resesnioner är att de ska spegla din upplevelse. Låt honom inte tysta dig.
Trist att du tog bort omdömet. Jag hade svarat målaren att han är välkommen med sin besiktningsman efter avtalad tid och att du är tveksam till hur oberoende denna är och att målaren då inte ser några problem att även du tar in en besiktningsman. Vidare skulle det då vara en deal att skall målaren dit för en ”oberoende” bedömning så betyder det också att han gör om och gör rätt kostnadsfritt om arbetet bedöms som undermåligt.F forell88 skrev:
Lite beroende på fortsatt utveckling så hade han också fått veta att det meddelande han skickat med förslag som med lätthet kan tolkas som hot kommer att publiceras som ett svar på omdömet om det behövs.
Dessutom har TS tre års reklamationsrätt enligt (i det här fallet) konsumenttjänstlagen, så eventuella garantiutfästelser är egentligen ointressanta i sammanhanget. Denne företagare är som många i hans bransch, väldigt klent utbildade, och har svårt att tygla sitt eget ego.A Ace83 skrev:Hej! Har du lämnat ett omdöme om mig på hitta.se?"
"Du får väl kontakta kundtjänst, jag kommer dit med två oberoende målare imorgon, så ska vi titta på väggarna, sen nästa steg i det här blir att jag ska kontakta min advokat och lämna in en stämningsansökan för förtal,enligt byggnormen har man två års garanti på målningsarbeten,så jag tycker att det är väldigt konstigt att du kommer efter nästan tre år och börjar klaga."
Har du svarat på hans mail?
1. Han ställer frågan om det var du som lämnade omdömmet = han vet inte om det var du som lämnade omdömmet. Såvida han han inte fått ut din ipadress från hitta.se, vilket låter helt osannolikt om det inte skulle röra sig om en polisutredning där du skrivit något som anses olagligt enligt svensk lag. Sen tror jag även att hitta.se skulle raderat din recension om den bröt mot lagen. Alternativt företaget skulle kontakta hitta.se och anmäla recensionen om den var olämplig. Att han kontaktar dig direkt skulle jag nog tro är för att han inte vill ha negativa recensioner. Men han förstår nog inte själv att han bara förvärrar saken när han skickar detta mail till dig, om du nu väljer att inte göra som han säger.
2. Han nämmer att man har 2 års garanti = vad har det med din recension att göra? Du har väl inte krävt något av företaget gällande garanti? Du har utnyttjat din yttrandefrihet enligt 2 kap 1 § regeringsformen. Som dock kan begrännsas genom lag enligt 2 kap 20 § 1 punkten RF om du utfört brottsliga handlingar som förtal, förolämpning, ofredande, hets mot folkgrupp mm. Men detta vet vi ju inte om du gjort.
3. Han tycker det är konstigt att du skriver en recension efter 3år= ja det är hans rättighet att tycka det är konstigt. Men man bryter knappast någon svensk lag bara för att man väntar 3 år på att skriva en recension.
Om du nu väljer att stå på dig, och han fortsätter att kontakta dig. Dokumentera all kommunikation med företaget, spela in samtal mm om han ringer dig. Om han nu mot förmodan skulle komma med något typ av hot. Om ni träffas irl kan du även då spela in samtalet sålänge du själv deltar i samtalet. Han verkar ju väldigt mån om att du ska göra som han vill.
Hej,korsriddaren skrev:
Han kommer med oberoende(han menar kanske opartisk)
Hej, Ska Han komma med 2 st oberoende(han menar kanske opartisk)målare?? Gissa om de är opartiska??F forell88 skrev:Hej!
Hade en målare som kostade cirka 6000kr mer än var vi pratat om innan jobbet påbörjades.
Påpekade flertal gånger om det var lämpligt att bredspackla över alla lager tapet men inga problem sa han, däremot tog arbetet längre tid än vad han tänkt och priset därefter.
Resultat blev riktigt dålig enl mig, då jag önskade fina raka släta väggar.
Visste inte bättre då, mitt första hus och första anlitade hantverkare
Satt omdöme för ett tag sedan, dock 3 år efter han utfört jobbet på hitta.se en stjärna fick han och lite info om om varför.
Fick nu mail av målaren:
"Hej! Har du lämnat ett omdöme om mig på hitta.se?"
"Du får väl kontakta kundtjänst, jag kommer dit med två oberoende målare imorgon, så ska vi titta på väggarna, sen nästa steg i det här blir att jag ska kontakta min advokat och lämna in en stämningsansökan för förtal,enligt byggnormen har man två års garanti på målningsarbeten,så jag tycker att det är väldigt konstigt att du kommer efter nästan tre år och börjar klaga."
Ska det besiktas ska det vara av en Certifierad besiktningsman för entreprenadbesiktning. Kolla på nätet! Målarens kompisar ska inte avgöra om det är fackmannamässigt utfört arbete. Efter kvalificerad besiktning kan du kolla med Allmänna Reklamationsnämden =ARN om de tar upp ärendet efter så lång tid. Eller kanske före du betalar för en besiktning. Tyvärr vimlar det av oseriösa och dessutom okompetenta hantverkare. Även de mest välrekommenderade har tyvärr en benägenhet att Fuska!
Allvetare
· Sverige
· 8 inlägg
F forell88 skrev:Hej!
Hade en målare som kostade cirka 6000kr mer än var vi pratat om innan jobbet påbörjades.
Påpekade flertal gånger om det var lämpligt att bredspackla över alla lager tapet men inga problem sa han, däremot tog arbetet längre tid än vad han tänkt och priset därefter.
Resultat blev riktigt dålig enl mig, då jag önskade fina raka släta väggar.
Visste inte bättre då, mitt första hus och första anlitade hantverkare
Satt omdöme för ett tag sedan, dock 3 år efter han utfört jobbet på hitta.se en stjärna fick han och lite info om om varför.
Fick nu mail av målaren:
"Hej! Har du lämnat ett omdöme om mig på hitta.se?"
"Du får väl kontakta kundtjänst, jag kommer dit med två oberoende målare imorgon, så ska vi titta på väggarna, sen nästa steg i det här blir att jag ska kontakta min advokat och lämna in en stämningsansökan för förtal,enligt byggnormen har man två års garanti på målningsarbeten,så jag tycker att det är väldigt konstigt att du kommer efter nästan tre år och börjar klaga."
Haha,
Skriv till honom och säg att du har tillfrågat denna fantastiska hemsida!!! och bett om råd. Skicka en utskrift och be att han förtydlgar sig inför dett forum (-: Naturligtvis är det en tom tunna som skramlar och lämnar utrymme för ett olaga hot. Du har din fulla rätt att ge de omdöme du vill.
Renoverare
· Stockholm
· 18 213 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 213 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 18 213 inlägg
I det som Anders citerade.T twoody skrev:
Tillsammans med kontexten i tråden. Du kan ju läsa en gång till om vad som beställdas och hur det hanterades.
Du får det till att det är kundens fel, att kunden inte betalar, eller vad du nu menar.
Ja typisk hantverkarattityd, det är alltid någon annans fel.
Vänligen uttala dig inte om saker som du inte vet ett dugg om. Hela ditt inlägg är skrattretande uselt.RILA skrev:Det är alla entreprenörers rätt , att rätta till fel som faller utanför beställning, kontrakt, avtal. Normalt sett har man 2 veckor på sig att åtgärda eller komma med utföranderedovisning. Det är olagligt att släppa in en annan entrepr, att rätta till utan att ge den som utförde jobbet sin möjlighet. Har du ingen skriftlig beställning på vad som ska utföras, eller det tänkta resultatet utöver byggnorm, så är det beställarens egna uppgift att rätta till.
Sen kan man diskutera om det är rimligt att svartmåla ett företag 3 år efter utförande.