X
Jag behöver lite assistans med att skapa mig en förväntansbild över kostnad som gäller för badrumsrenovering.

Glad i hågen efter husköp så tänkte vi renovera badrum. Jag vet om läget regionalt med ett marknadsläge som ger både höga timpriser och hög beläggning för hantverkare. Ändå fick jag en smärre chock för de offerter jag fått in. Gäller stad längs den norrländska kusten...

Badrummet som ska göras är inget speciellt utan ett litet 5kvm stort rum med våtrumsmatta. Blandare flyttas ej, duschavlopp och handfatetsavlopp flyttas minimalt som innebär lite bilande. Taket läggs gips, inge spottar en nedfällning utan vi river ett platsbyggt linneskåp så gipsskiva slängs upp i taket. Duschhörna, golvstående wc, kommod och en flytt 30 cm av belysning.

Ingen nisch i vägg, ingen vägghängd toa eller spottar. Kaklet är iofs inräknat med 13 KSEK. Men även med etta exkluderat är summan rätt ordentlig. Det är iofs ett elementrör som ska pluggas som går igenom golvet.

De offert jag fått in har ändå varit mellan 180-220 mantimmar. När man läser runt så verkar det mycket i jämförelse med andra offerter eller de uträkningar som byggahus-artiklarna visar. Där handlar det ofta om ca 120-130h för betydligt större badrum på delentreprenad så säg 140-160h hade varit rimligt.

Tänker jag fel här? Jag kan tillägga att jag skickade ut 50 offertförfrågningar och fick svar på 5 st över en period på 4 veckor.

Här kommer en offert som exempel men de övriga har varit snarlika om än mer detaljerade över hur timmarna är spridda.

Snälla säg att detta inte är rimligt?
 
  • Bild på en offert för badrumsrenovering med blurrade detaljer och summan 166 400 SEK synlig.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du fått fem offerter som är likvärdiga så stämmer det säkert bra.
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 1 till
  • Laddar…
50 offertförfrågningar? Det var extremt...
 
  • Haha
  • Gilla
kulle och 1 till
  • Laddar…
X
Detta ska ses i ljuset av att jag fick 5 svar. 2 initialt. Hade jag skickat 10 hade jag kanske fått ett svar vilket känns för lite om man ska lägga 200KSEK av sina besparingar.

Men jag håller med om att siffran är extrem men inte mindre sann för det
 
A
Mitt tips är att göra lite själv.

Klarar du inte själv bila, plugga lite rör. Mm.

Att ta in för alla moment blir DYRT så enkelt är de.
 
Men även om det går 200 arbetstimmar, så låter 200 000 + som rätt mastigt. Fast om man skall jämföra priser måste man nog räkna bort möbler och annan synlig material. Där kan ju ett tvättställ kosta allt från 200:- .- 50 000:-.

Byggnadsmaterial, tätskikt fix osv. blir väl oftast inte mer än max 20 - 30 000?
 
  • Gilla
CarlC89 och 1 till
  • Laddar…
X
H hempularen skrev:
Men även om det går 200 arbetstimmar, så låter 200 000 + som rätt mastigt. Fast om man skall jämföra priser måste man nog räkna bort möbler och annan synlig material. Där kan ju ett tvättställ kosta allt från 200:- .- 50 000:-.

Byggnadsmaterial, tätskikt fix osv. blir väl oftast inte mer än max 20 - 30 000?
Offerterna jag fått ligger alla på ca 140-160 KSEK i arbetskostnad. Med timpriser här listade som 680-760 kr/h beroende på om det gäller snickare eller ex röris. Sen verkar de flesta offerterna lista vvs, el och tätskikt mellan 40-50. Här ingår ju elgolvvärme (8 KSEK) men fortfarande ett påslag på ca 10-15 KSEK mot andra offerter jag sett.

Sen tillkommer kakel (7-15 KSEK) billigaste inredningen (20 KSEK). Slutnotan är alltså nästan en kvarts miljon för ett litet enkelt badrum före ROT (vilket är den enda relevanta siffran, även om man kan lura sig själv att staten/"andra" betalar). Men marknadsläget är väl så här och det är bara att acceptera. Tråden kan låsas.
 
H hempularen skrev:
Men även om det går 200 arbetstimmar, så låter 200 000 + som rätt mastigt. Fast om man skall jämföra priser måste man nog räkna bort möbler och annan synlig material. Där kan ju ett tvättställ kosta allt från 200:- .- 50 000:-.

Byggnadsmaterial, tätskikt fix osv. blir väl oftast inte mer än max 20 - 30 000?
 
Hej jag vet att det är dyrt med badrumsrenovering
Mycket beror på vad det är för underlag i golvet och om man ska ha klinkers på golvet så krävs det cc 30 cm på reglar
Har renoverat några badrum men aldrig givet ett fast pris
Vilket kunden tjänar mest på Däremot gett ett takpris för jobbet
Har själv haft en timpeng på 450 + moms och allt däröver anser jag vara ocker
Görs det ett bra jobb med god kontakt med köpare så är man välkommen tillbaka på nya renoveringar
Bättre betyg får man inte
 
  • Wow
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Tycker att priset verkar högt men många hantverkare höjer timpenningen när det är rotarbeten vilket min syn är helt fel
Men så här fungerar det när folk ska ha pris på allt. Många hantverkare lägger höga priser för att jobbet ska gå ihop om det är nått som strular
Välj hantverkare med bra rekommendationer och lita på och sammarbeta med hantverkare under arbetets gång
Att ge ett fast pris renderar många ggr till ett slarvigt jobb utförs
 
T
M Mclouis skrev:
Tycker att priset verkar högt men många hantverkare höjer timpenningen när det är rotarbeten vilket min syn är helt fel
Men så här fungerar det när folk ska ha pris på allt. Många hantverkare lägger höga priser för att jobbet ska gå ihop om det är nått som strular
Välj hantverkare med bra rekommendationer och lita på och sammarbeta med hantverkare under arbetets gång
Att ge ett fast pris renderar många ggr till ett slarvigt jobb utförs
Suck, nej hantverkare höjer inte timpenningen vid ROT-arbete Har du ens några belägg för att det skulle förekomma?

Jag själv och andra hantverkare jag samarbetar med har i alla fall inte höjt priserna vare sig när ROT kom eller om man ett ROT-jobb.

Angående fastpris så brukar jag lämna det samt gardera mig lite om det blir några överraskningar på vägen med det sagt så brukar jag vara snäll och sänka priset om dom sluttimmarna skiljer sig mycket mot fastpriset och det brukar kunderna bli förvånade över men givetvis glada. Detta nämner jag innan jag eventuellt har fått jobbet att det kan bli billigare men aldrig dyrare.

Vice versa finns ju inte på kartan om jag hade räknat för lågt och försökt få ut mer pengar så hade ju kunden bara skrattat och påtalat fastpriset.

Har sagt det innan men om ni vill en lägre offert och billigare badrumsrenovering så anlita en en eller tvåmansfirma eftersom dessa inte har lika stora omkostnader som en stor firma som har 10-30 anställda där fler personer såsom arbetsledare, kontorspersonal också ska ha lön och därför just blir dyrare att anlita.

Har själv uppbokat jobb tills nästa höst och har aldrig behövt reklam eller en stripad bil för att få in jobb och skulle aldrig få för mig anlita offerta.se och liknade.
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
T tank77 skrev:
Suck, nej hantverkare höjer inte timpenningen vid ROT-arbete Har du ens några belägg för att det skulle förekomma?

Jag själv och andra hantverkare jag samarbetar med har i alla fall inte höjt priserna vare sig när ROT kom eller om man ett ROT-jobb.

Angående fastpris så brukar jag lämna det samt gardera mig lite om det blir några överraskningar på vägen med det sagt så brukar jag vara snäll och sänka priset om dom sluttimmarna skiljer sig mycket mot fastpriset och det brukar kunderna bli förvånade över men givetvis glada. Detta nämner jag innan jag eventuellt har fått jobbet att det kan bli billigare men aldrig dyrare.

Vice versa finns ju inte på kartan om jag hade räknat för lågt och försökt få ut mer pengar så hade ju kunden bara skrattat och påtalat fastpriset.

Har sagt det innan men om ni vill en lägre offert och billigare badrumsrenovering så anlita en en eller tvåmansfirma eftersom dessa inte har lika stora omkostnader som en stor firma som har 10-30 anställda där fler personer såsom arbetsledare, kontorspersonal också ska ha lön och därför just blir dyrare att anlita.

Har själv uppbokat jobb tills nästa höst och har aldrig behövt reklam eller en stripad bil för att få in jobb och skulle aldrig få för mig anlita offerta.se och liknade.
Ja de har jag
Bor några mil utanför Gbg och blev nyligen när jag var på ett jobb där förklarad dum att jag höll samma nuvå på timpenningen när hag jag gjorde jobb som var klassat som rotarbete av andra på samma arbetsplats
Du måste ändra attityd sa dom
Ta betalt som vi
Lägg på 150 kr på rotjobb
Så är det även om du o jag är ärliga
De är inte så att jag hittar på detta
De är sannig
 
  • Wow
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
BirgitS
T tank77 skrev:
Angående fastpris så brukar jag lämna det samt gardera mig lite om det blir några överraskningar på vägen med det sagt så brukar jag vara snäll och sänka priset om dom sluttimmarna skiljer sig mycket mot fastpriset och det brukar kunderna bli förvånade över men givetvis glada. Detta nämner jag innan jag eventuellt har fått jobbet att det kan bli billigare men aldrig dyrare.
Det låter som att du offererar ett takpris och inte ett fastpris?
 
M Mclouis skrev:
Ja de har jag
Bor några mil utanför Gbg och blev nyligen när jag var på ett jobb där förklarad dum att jag höll samma nuvå på timpenningen när hag jag gjorde jobb som var klassat som rotarbete av andra på samma arbetsplats
Du måste ändra attityd sa dom
Ta betalt som vi
Lägg på 150 kr på rotjobb
Så är det även om du o jag är ärliga
De är inte så att jag hittar på detta
De är sannig
tror de du pratat de är något fel på ;) min timpenning är också 450+moms, oavsett jobb eller kund. Och skulle aldrig försöka blåsa kunden genom att höja priset bara för att de har rot, då är man oseriös
 
  • Gilla
tank77 och 1 till
  • Laddar…
Vänta lite nu. Har du skickat ut 50 offertförfrågningar och fått in 5 offerter UTAN att någon ens varit dit och tittat på jobbet inför offertgivningen?

I min värld skulle jag vilja ha dit firmor som tittar på jobbet och SEN ger offert.

Lämnar de en offert utan att ha sett badrummet i verkligheten så behöver de självklart ta höjd för diverse saker som de kunnat kontrollera om de väl varit på plats. Tror de flesta seriösa firmor ogärna lämnar en offert utan att ens titta på jobbet.

Sen vet jag mycket väl att t ex badrumsfirmor ofta räknar med schablonpriser för kr/kvm för våtrumsskikt, kakling, bygga vägg osv. Men samtidigt kan ju förhållanden och arbetsinsatsen skilja sig åt väldigt mycket även om det är samma kvm yta.

Jag skulle t ex personligen aldrig använda allmänna "offerttjänster" på internet för att ösa iväg 50st offertförfrågningar till okända hantverkare.

Gällde det ett mindre jobb som ett badrum hade jag frågat runt på orten och i bekantskapskretsen efter referenser, främst antagligen kollat på lämpliga lokala firmor.

Sen tagit dit 2-4 stycken och bett om offert ELLER helt enkelt valt ut en firma med goda referenser (från vänner och bekanta som jag litar på) och kört på ett löpande pris med de. Dyker det upp en massa skador/krångel under processen så får jag som ägare ta smällen för den kostnaden i så fall. Jag vill ju inte att alla firmor alltid ska "räkna med" det och lägga in det i ett högre fast pris. Där de ibland gör högre vinst och ibland får tokstressa och försöka pressa kostnaderna på ett jobb som blev betydligt krångligare än beräknat. Känns som jag som beställare är en slags förlorare i båda fallen.

Vi har både byggt hus, totalrenoverat hus fullständigt, gjort rejält stora ombyggnationer och diverse mindre åtgärder genom åren. Jag känner generellt inga hantverkare personligen så det är inte så det funkat. Men vi har bara kört på löpande pris med kända hantverkare från orten (Stockholmstrakten) med goda referenser som jag kollat upp eller där någon jag känner i sin tur känner själva hantverkaren. Sen har jag alltid varit på plats åtminstone 1-2 ggr/vecka för att stämma av läget och hantera olika situationer/lösningar som alltid uppstår.

Har i princip alltid fungerat klockrent och har aldrig känt mig lurad eller att hantverkarna fuskat eller "sölat" eller försökt ta för mycket betalt eller liknande. Snarare tvärt om. De flesta hantverkare har varit glada att de kunnat få bygga gediget. När det dykt upp strul så vet de att de får betalt för att lösa det på ett bra sätt. Vid en bra dialog har vi alltid gemensamt kunnat komma fram till en bra lösning tekniskt/ekonomiskt. Jag har därigenom dessutom alltid blivit en "prioriterad kund" där de ställt upp både helger och på semester för att lösa olika saker på bästa sätt. Vi har alltid öppna kort med timpriser och påslag på material eller vad nu beräkningsgrunden är för olika typer av jobb. Har sällan haft problem med att de haft "massor av byggen" pågående samtidigt som de flänger emellan.

Tror de efterfrågade/duktiga hantverkarna hellre jobbar på det sättet än att kasta ur sig fasta priser till höger eller vänster och behöva ta höjd för diverse "okända variabler" som dyker upp när de väl börjar riva runt i gamla hus osv.

Nackdelen är nog mest att man måste vara ute i väldigt god tid för att boka de här efterfrågade hantverkarna. Åtminstone 6-12 mån innan jobbet ska göras. Vi har nu precis köpt nytt hus och jag tänker redan söka reda på några hantverkare för att få hjälp till våren nästa år.

Som svar på TS fråga. 210" för 5,2 kvm badrum kan nog vara både rimligt och i vissa enklare fall orimligt men är nog svårt att säga utan att kolla på de exakta förutsättningarna närmare.

Sen då TS beskriver det som "gipsskiva slängs upp", "två avlopp flyttas liite och bila liiite", "flytta belysning 30cm" osv så kan det fort vara betydligt mer tidskrävande än TS kanske själv inser.

Jag har själv varit med och gjort/sett/betalat för flera olika såna där "små justeringar". De kan i slutändan ta mycket mer tid än man först tror beroende på hur det ser ut bakom väggen. Det är precis såna saker som gör att hantverkarna behöver ta höjd för något okänt vid ett fast pris.

De lägre priserna och schablonerna man ser är vanligtvis när man INTE flyttar saker som just avlopp, vattenrör, el osv. Lägg sen ihop det med massutskick (50st) offertförfrågningar där de antagligen inte kommer och kollar innan så är det inte underligt om offerterna blir höga.

Dessutom är nog risken att TS i slutändan råkar välja en hantverkare som sen försöker stressa ihop det och kapa kostnader där det går för att maximera vinsten på jobbet för att därefter snabbt kasta sig vidare till nästa kund.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.