Status
Tråden går ej att kommentera.
med risk för att ligga på fel avdelning....

Hej! (mitt första inlägg)

jag är i husköpartagen och har tittat på några olika "renoveringsobjekt"

har fastnat lite för ett med bra tomt och ganska bra hus...

men.. den person som bodde där tidigare hade många katter och dom har tydligen fått göra sina ärenden inne.. på övervåningen.

och trots att det är över 5 år sen nån bodde där så stinker det fortfarande kattpiss där.

finns det något att göra åt det eller är det bara att "jämna huse me marken" som dom flesta sagt ?

 
Kanske det gamla husmorsknepet att ställa ut en skål med ättika kan neutralisera kattpinket? Har även hört att citronsyra kan ta bort de mest envisa lukter.

Husmor: var é du när Mb_Star behöver dig ;D
 
Välkommen till forumet.
På vår ort var det ett liknande hus. Köparen rev ALLA vägg- takskivor och golv samt behandlade reglarna med nåt medel. Sedan var det att bygga upp insidan av huset på nytt.
Mycket jobb, men får du huset billigt, så kan det löna sig.

Tror inte det löser sig med ätika eller anra medel då säkert golv och vägg är riktigt mycket impregerat med kattodörer.
 
Har säkert tjatat massor om det men alsolsprit i sprayflaska ta kål på doften.

Dränk in väggen ordentligt, det torkar fort och dunstar helt.
 
Ceja skrev:
Har säkert tjatat massor om det men alsolsprit i sprayflaska ta kål på doften.

Dränk in väggen ordentligt, det torkar fort och dunstar helt.

Så tänkte jag åxå innan jag såg huset.

men skulle gissa på att det skulle bli som thomas33 sa..

för det syns på väggarna på nedervåningen att det runnit uppifrån.... :p
 
Se bara till att du får det för ett bra pris, låter inte så trevligt direkt.
 
drx skrev:
Se bara till att du får det för ett bra pris, låter inte så trevligt direkt.

ska kolla på ett annat imorrn... utan kattpiss och med garage =)

beror ju dock på hur mycket dyrare det blir... vi får se!
 
Har det runnit kattpiss ner från övervåningen så lär ju inte isoleringen i bjälklaget heller lukta maräng..
Det objektet skulle jag ha släppt om det inte prutades ner ordentligt. Beträffande luktsaneringen skulle jag lyssna med någon saneringsfirma, som t.ex. Skadesanering i Stockholm, som har lite större erfarenhet av problemet.
 
K
Jag skulle inte köpa det huset! Min katt blev inlåst en natt i tvättstugan och jag kan säga att det luktade kattpiss i flera veckor, trots sanering med klorin och andra medel :'( Jag tror knappast att det går att få bort kattpiss som har suttit där så länge...
 
Jag köpte en liten kudde som hette "Yocoair" på Clas Ohlson en gång. Den fungerade bra mot dålig lukt i en begagnad bil jag köpt. Hörde sedan att det inte är något annat än vanlig bikarbonat? Borde i så fall gå att få betydligt billigare än 2kr/gram i livsmedelsaffären.


Natriumbikarbonat
Effektiv luktborttagare i flera former, särskilt mot röklukt och ammoniakhaltiga lukter som av urin:
• En burk natriumbikarbonat i kattlådan förebygger lukt.


http://www.shenet.se/ravaror/natriumbikarbonat.html
 
Det låter väl ändå rätt otroligt att det runnit kattpiss från övervåningen ner till undervåningen? Så stor blåsa har inte katter... Men med tidens tand så kanske, då skulle jag inte köpa det huset. Är tomten fin så visst, men huset har ju ett negativt värde...
 
Vi köpte ett hus på en kronofogde auktion, med samma problem. Efter ihärdig utredning revs huset. Kattpiss är något av det svåraste som finns att sanera. Har du möjlighet att avstå från huset, gör då det.
 
  • Gilla
bygging_1919
  • Laddar…
Ni som föreslår att man skall ställa ut skålar eller kuddar med diverse medel i: Glöm detta i det här fallet!

Precis som någon var inne på tidigare så är förmodligen hela bjälklaget luktsmittat och då finns det bara ett sätt: Riv bort det gamla och sätt dit nytt.

(Nu såg jag även att tråden var över 5 år gammal, så vid det här laget bor antingen TS i huset, eller så övergavs tankarna på det för läääänge sedan)
 
eviljava skrev:
(Nu såg jag även att tråden var över 5 år gammal, så vid det här laget bor antingen TS i huset, eller så övergavs tankarna på det för läääänge sedan)
Va? Ja, det är den ju!? Undra varför den hamnde högt upp bland "senaste inlägg", har formuet fått solsting månne? :O
 
Jag stänger tråden för att undvika fler missförstånd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.