Hej. Finns det några regler för hur en återfjädrande knapp skall se ut en dimmerpuck typ Plejd.. Behöver det vara en en godkänd strömbrytare med returfjäder eller kan man ta vilken knapp som helst? Någon som vet?
 
Ska produkten säljas till konsumenter så ska den vara CE-märkt, det är väl minimikravet idag.
Bygger du ihop någon egen lösning, ja då kan den bestå av vad som helst.

Sedan gäller som vanligt att utökningar och förändringar av den fasta elanläggningen ska utföras av auktoriserat företag.
 
Ludde Jakobsson Ludde Jakobsson skrev:
Hej. Finns det några regler för hur en återfjädrande knapp skall se ut en dimmerpuck typ Plejd.. Behöver det vara en en godkänd strömbrytare med returfjäder eller kan man ta vilken knapp som helst? Någon som vet?
hur menar du? För att systemet ska fungera eller? För att för systemet behövs bara en öppen eller sluten krets som styrning.
 
Kill gissar lite!
Den måste ju klara isolationskrav och vara godkänd för den strömförbrukning som pucken har. Sen skulle jag tro att den bör avsäkras till den strömstyrka den är godkänd för också. I min labbuppsättning använder jag små återfjädrande brytare och rent funktionsmässigt är det inget problem men jag skulle nog tveka att använda dem skarpt i anläggningen.
 
Det är snarare spänningen som styr. Prylar som ska anslutas direkt till komponenter i starkströmsanläggningen ska tåla 230V och vara konstruerade så att ett fel inte leder till farliga situationer (dubbelisolerade t ex).
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
Ok tack för snabba svar då får jag leta vidare
 
useless useless skrev:
Det är snarare spänningen som styr. Prylar som ska anslutas direkt till komponenter i starkströmsanläggningen ska tåla 230V och vara konstruerade så att ett fel inte leder till farliga situationer (dubbelisolerade t ex).
Som vanligt så antar jag för mycket, så klart att brytaren skall vara godkänd även för spänningen men det antog jag att man begriper om man pillar med 230V men det ska nog alltid påpekas. Det jag tänkte var att puckarna brukar ha väldigt liten effekt typ 1-2W (säg 5W) så strömstyrkan blir väl då bara 25 Milliampere (mA). Sen "antar" jag att man bör säkra ned möjlig ström genom en sån brytare till max det den klarar.

Men som sagt, bara gissningar som ingen skall använda för att koppla...

EDIT: nu är ju detta "kina grejer" så man ska väl inte tro på specen men de påstår! att den klarar 250V 1A så om det stämde så borde den fungera om än inte vara godkänd:
https://www.aliexpress.com/item/400...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

EDIT2: Denna säkringshållare skall vara godkänd till Qubino's puckar så den borde ju då också vara ok till en godkänd minibrytare https://www.m.nu/tillbehor/sakrings...RZLkAD5lxhVPtHC_L3trhHelbwA4YzgIaAomXEALw_wcB
Sen en lämplig glassäkring i den..
 
Redigerat:
leby leby skrev:
Som vanligt så antar jag för mycket, så klart att brytaren skall vara godkänd även för spänningen men det antog jag att man begriper om man pillar med 230V men det ska nog alltid påpekas. Det jag tänkte var att puckarna brukar ha väldigt liten effekt typ 1-2W (säg 5W) så strömstyrkan blir väl då bara 25 Milliampere (mA). Sen "antar" jag att man bör säkra ned möjlig ström genom en sån brytare till max det den klarar.

Men som sagt, bara gissningar som ingen skall använda för att koppla...

EDIT: nu är ju detta "kina grejer" så man ska väl inte tro på specen men de påstår! att den klarar 250V 1A så om det stämde så borde den fungera om än inte vara godkänd:
[länk]

EDIT2: Denna säkringshållare skall vara godkänd till Qubino's puckar så den borde ju då också vara ok till en godkänd minibrytare [länk]
Sen en lämplig glassäkring i den..

Precis dit jag ville komma att kretsen som styr dimmern har ju ingen effekt och det var därför jag ställde frågan.
 
Effekten är en sak, spänningen en annan. Tryckknappsingångar brukar användas med 230 V och då måste brytaren vara klassad för minst den spänningen. Men det finns även puckar som har en potentiallös ingång som kan drivas med ett ficklampsbatteri. Det ställer ju lägre krav på materielen.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Effekten är en sak, spänningen en annan. Tryckknappsingångar brukar användas med 230 V och då måste brytaren vara klassad för minst den spänningen. Men det finns även puckar som har en potentiallös ingång som kan drivas med ett ficklampsbatteri. Det ställer ju lägre krav på materielen.
Vad säger du om en sån här som finns hos "kjell"?
https://www.kjell.com/se/produkter/...rytare/strombrytare-1-pol-frantill-rod-p36011
Den är specad till 250V och 0,5A så den ska ju klara att manövrera även de puckar som har en effekt på (egentligen under 125W) men åtminstone de som bara har 2-3W. Sen hur man monterar är ju en ny fråga..
 
Nja, kanske under vissa förutsättningar ;)

Strömbrytare med röd knapp och metallfäste, indikerar dielektrisk hållfasthet på 1.5 kV.
Spänning och ström uppfyller kraven. Men sedan anger Kjell något så ovanligt som dielektrisk hållfasthet, angiven till 1.5 kV. Det är en uppgift man normalt inte hittar hos elmaterielen utan den är underförstådd utifrån dess tillåtna användning. Detta handlar om den impulsspänningstålighet som materielen har, dvs vilken åsköverspänning som den klarar.

För installationsmateriel i en starkströmsanläggning som elcentraler, gruppledningar, uttag och strömbrytare krävs överspänningskategori III vilket innebär att de ska klara 4 kV. Man kan möjligen argumentera för att viss materiel klarar sig med överspänningskategori II och 2.5 kV. Men 1.5 kV är öronmärkt för "känslig" elektronisk utrustning som ansluts till anläggningen, vilket normalt kräver ett finskydd (överspänningsskydd).

Så jag skulle inte reservationslöst koppla in en fas till denna strömbrytare. Man kan argumentera för att eventuella åsköverspänningar inte ska kunna orsaka några farliga situationer då andra benet på strömbrytaren är kopplad till push-ingången på en dimmerpuck, som vi får förmoda uppfyller normala krav på överspänning. Ett överslag i denna strömbrytare bör därmed inte orsaka något elakt, men...
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nja, kanske under vissa förutsättningar ;)

[bild]
Spänning och ström uppfyller kraven. Men sedan anger Kjell något så ovanligt som dielektrisk hållfasthet, angiven till 1.5 kV. Det är en uppgift man normalt inte hittar hos elmaterielen utan den är underförstådd utifrån dess tillåtna användning. Detta handlar om den impulsspänningstålighet som materielen har, dvs vilken åsköverspänning som den klarar.

För installationsmateriel i en starkströmsanläggning som elcentraler, gruppledningar, uttag och strömbrytare krävs överspänningskategori III vilket innebär att de ska klara 4 kV. Man kan möjligen argumentera för att viss materiel klarar sig med överspänningskategori II och 2.5 kV. Men 1.5 kV är öronmärkt för "känslig" elektronisk utrustning som ansluts till anläggningen, vilket normalt kräver ett finskydd (överspänningsskydd).

Så jag skulle inte reservationslöst koppla in en fas till denna strömbrytare. Man kan argumentera för att eventuella åsköverspänningar inte ska kunna orsaka några farliga situationer då andra benet på strömbrytaren är kopplad till push-ingången på en dimmerpuck, som vi får förmoda uppfyller normala krav på överspänning. Ett överslag i denna strömbrytare bör därmed inte orsaka något elakt, men...
@bo har du lust att förklara lite om överspänningsskydd? Tittade på en puck (Shelly 1) och där stod i specen "Impulse Voltage: 4000 V" vilket jag gissar är samma "4 kV" som du pratar om ovan.
Betyder det att produkten skall klara en kortvarig spänning på 4000V eller hur skall man förstå begreppet?
 
Ja den ska klara en kortvarig puls på 4000 V. Den "puls" som överspänningsskydd är klassade för handlar om "8/20" vilket betyder en stigtid på 8 µs och en halveringstid på 20 µs så den är "kort"!
 
  • Gilla
leby
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.