Hej!

Jag skulle kontrollera elen i inglasade uterummet idag och märker då att plåttaket intill ger utslag på spänningsdetektorn. Det försvinner när jag tar ur säkringen. Har försökt mäta mellan jord i ett uttag och plåttaket men ser inget där. Inte heller ser jag var det skulle kunna bli kortslutning heller. Bör jag vara orolig?

/Tobias
 
E
Slå av säkringen som ger utslag på spänningsdetektorn, skrapa av lite färg från plåttaket så att du får bra kontakt med mätproben, slå på säkringen igen och mät mot jord som du vet med säkerhet är sann jord.
 
  • Gilla
Trrttsch
  • Laddar…
Tack, jag testade men ser inget. Provade att gå upp på taket och mäta därifrån och då ger spänningsdetektorn inte alls utslag. Skumt. Allt verkar iaf funka och jag har aldrig känt nån stöt så det är nog inget.
 
Är det en så där beröringsfri spänningsdetektor? Dessa ger utslag för allt... Du behöver en spänningsprovare så att du kan mäta galvaniskt och med en liten inbyggd belastning.
 
Ja, precis, en äkta Elfix Detector. Funkar bra att hitta el i väggar och se om uttag och strömbrytare har spänning. Sen mätte jag med en multimeter mellan jord i ett uttag och plåttaket där jag skrapat bort lite färg och där verkar inte finnas nån spänning. Spm du säger, den kanske ger utslag på lite vad som helst. Hellre för mycket än för lite iaf.
 
MultiMan
Varför är det bättre med för mycket utslag än för lite? Är det inte bättre att använda instrument som ger korrekt mätning istället? Hur hade du tänkt om polisens promillemätare hade gett utslag lite hursomhelst istället för när det verkligen är över gränsen?
 
Det kan vara du som har spänning genom att kapacitivt koppla till elinstallationen och taket är jordat, kanske inte direkt jordat men blir en motpol till dig.

Protte
 
  • Gilla
Trrttsch och 1 till
  • Laddar…
Ja, eftersom detektorn visade olika beroende på hur jag stod så var det nog så.

Och förstås är ju ett instrument som alltid visar exakt rätt bäst. Fast om jag inte har ett sånt och ska skruva lös ett eluttag så ser jag ju hellre att det visar spänning även om det inte är det än tvärtom. Men det har visat rätt alla gånger hittills.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.