Kan någon rekommendera en bra fiberoptik-belysning för bastu?

Jag vill inte ha "en miljon" lyspunkter utan ett mer rimligt antal och att de istället lyser något mer kraftigt än de svagaste modellerna.

Trätak som vanligt i bastu, med luft ovanför, led-delen kommer placeras i åtkomligt utrymme bredvid bastun.
 
Ingen som har gjort något sådant här?
 
Jag har inte byggt ännu men gjort en del research och kommer att välja http://www.cariitti.com. De har paket med antalet punkter som behövs.
 
  • Gilla
Henke_666
  • Laddar…
Hej @martinradbo - blev det någon stjärnhimmel till slut och vad valde du? Tycker Harvia verkar bra men jisses vad dyr, det är ju bara lite ljus & fiberoptik tänker jag, ska inte behöva kosta 10tkr+
 
Jag har gjort två stjärnhimlar. Den första med led-optik från Kina. Kanske 100 kanaler. Funkar jättebra. Nu har jag byggt in till spat och satte då en med roterande hjul och 200 kanaler från just finnarna ovan.
 
  • Gilla
johannordin
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
Jag har gjort två stjärnhimlar. Den första med led-optik från Kina. Kanske 100 kanaler. Funkar jättebra. Nu har jag byggt in till spat och satte då en med roterande hjul och 200 kanaler från just finnarna ovan.
Hej Johannordin ! Stjärnhimmeln från kina tål väl max 80 gr ? Rekommendationen är glasfiber som tål 200 gr och inte plast som tål max 80 gr (fungerar säkert ett tag men det är ju ganska mycket jobb så man vill inte att den slutar lysa efter nåt år) Jag har inte hunnit köpt någon än då jag inte hittat någon leverantör av en säker lösning. kanske Cariitta kan vara bättre? Har du någon av dessa i bastudelen ?
 
M magnus 99 skrev:
Hej Johannordin ! Stjärnhimmeln från kina tål väl max 80 gr ? Rekommendationen är glasfiber som tål 200 gr och inte plast som tål max 80 gr (fungerar säkert ett tag men det är ju ganska mycket jobb så man vill inte att den slutar lysa efter nåt år) Jag har inte hunnit köpt någon än då jag inte hittat någon leverantör av en säker lösning. kanske Cariitta kan vara bättre? Har du någon av dessa i bastudelen ?
Jag har stjärnhimmeln ovanför badkaret, och nej de tål inte bastu. Iaf inte den modellen. I bastun kör jag ledljus avsedda för bastu. Avseende harvia luminous så förstår jag riktigt grejen med 12st 2-4mm fiberoptik som skall gömmas bakom en list - då kan man ju lika gärna ploppa dit små ledlampor billigare.
 
Nu är jag igång med min stjärnhimmel för bastun. Blir en virvel. Ingen aning om det kommer bli fint men man ska våga testa :)

Träskiva på golvet med uppritad virvelformad stjärnhimmel, förberedd för bastubygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J johannordin skrev:
Nu är jag igång med min stjärnhimmel för bastun. Blir en virvel. Ingen aning om det kommer bli fint men man ska våga testa :)

[bild]
Hej johannordin ! varifrån köper du den och till vilket pris, har själv sökt med ljus och lykta men hittar ingen prisvärd. fått priser mellan 15-37K ??
 
M magnus 99 skrev:
Hej johannordin ! varifrån köper du den och till vilket pris, har själv sökt med ljus och lykta men hittar ingen prisvärd. fått priser mellan 15-37K ??
Jag har köpt ett paket med ljuskälla & fiber från spakompaniet. Det är en rgbvariant på ljuskällan och är lite osäker om ljuskällan kommer uppnå de spektrum man vill ha i en bastu men först när den är på plats lär jag veta. Placerar ljuskällan utanför bastun så den kan man byta senare om det skulle vara så...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.