Bor en bit ut på landet och använder mig av 3:s mobila bredband Tycker ändå det funkar dugligt iallafall för det mesta. Men om man hade kunnat förbättra det med en antenn fram tills fiber är indraget ( planerad grävstart maj 2021 ) så ett tag till !
Någon som har någon erfarenhet och kanske någon antenn att rekommendera för runda slängar 1000kr ?
 
Kan du inte labba lite med att flytta routern till en hög och öppen plats i huset? Kanske vid ett fönster, det brukar ge bra signal.
 
P
Jag testade med en billig extern antenn från Kjell när jag bara hade 4g. Ställde den på fönsterbrädan ute och drog ut kabeln genom fönstret. Min upplevelse var att nätet blev mycket stabilare.

Den liknar starkt art nr 30068

edit: Min antenn stod utomhus utan problem i 3 år, Jag ser att den jag pekar på ovan är avsedd för inomhusbruk, så jag kan inte säga att det är samma. Är du i närheten av Kristinehamn så kan du få den.
 
E etompau skrev:
Kan du inte labba lite med att flytta routern till en hög och öppen plats i huset? Kanske vid ett fönster, det brukar ge bra signal.
har provat varje hörn och våning, gör ingen större skillnad :) vet dock inte hur mycket träd och dylikt stör ?
 
P p.lundgren skrev:
Jag testade med en billig extern antenn från Kjell när jag bara hade 4g. Ställde den på fönsterbrädan ute och drog ut kabeln genom fönstret. Min upplevelse var att nätet blev mycket stabilare.

Den liknar starkt art nr 30068

edit: Min antenn stod utomhus utan problem i 3 år, Jag ser att den jag pekar på ovan är avsedd för inomhusbruk, så jag kan inte säga att det är samma. Är du i närheten av Kristinehamn så kan du få den.
tack men bor dock i norra Skåne. hittade en riktantenn från Kjell för 1000
 
  • Gilla
p.lundgren
  • Laddar…
Om du har möjlighet att montera antenn på taket och kan tänka dig att gå upp en bit över 1000:- så har poynting riktigt bra antenner. Har både hemma och i stugan, väntat i över 3 år på grävstart för fiber...

Själv kör jag:
https://www.lohelectronics.se/kommu...r/poynting-xpol-mimo-9dbi-650-2700-mhz-antenn

Annars kan du dra iväg ett mail till loh electronics (Örebro) och fråga vad de rekommenderar efter förutsättningar och budget. De var mycket hjälpsamma och kunniga när jag pratade med de för 3 år sen.

Btw, kolla upp var närmaste mast är för för din operatör (eller byt operatör om det finns en som har mast närmare eller mee fri sikt) innan du börjar rikta in.

/Ivar
 
  • Gilla
JuanManuel och 2 till
  • Laddar…
j.f.s
Har precis en sådan där Poynting-antenn från LoHElectronics över ifall någon är intresserad.
 
I ivp skrev:
Om du har möjlighet att montera antenn på taket och kan tänka dig att gå upp en bit över 1000:- så har poynting riktigt bra antenner. Har både hemma och i stugan, väntat i över 3 år på grävstart för fiber...

Själv kör jag:
[länk]

Annars kan du dra iväg ett mail till loh electronics (Örebro) och fråga vad de rekommenderar efter förutsättningar och budget. De var mycket hjälpsamma och kunniga när jag pratade med de för 3 år sen.

Btw, kolla upp var närmaste mast är för för din operatör (eller byt operatör om det finns en som har mast närmare eller mee fri sikt) innan du börjar rikta in.

/Ivar
Japp möjlighet till montering på tak har jag på den gamla fästet till parabolen.

jag ska ta kontakt med dom och höra och se vad dom tycker ! Tack för hjälpen
 
  • Gilla
Peter74
  • Laddar…
Hur har ni gjort när ni har dragit ut sladd till taket ?
 
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Hur har ni gjort när ni har dragit ut sladd till taket ?
Jag hade tur, det satt en friskluftsventil ganska nära nocken som jag gick via. En liten loop på antennkabeln på utsidan för att förhindra att det rinner in.
 
I ivp skrev:
Jag hade tur, det satt en friskluftsventil ganska nära nocken som jag gick via. En liten loop på antennkabeln på utsidan för att förhindra att det rinner in.
jag har också ett friskluftsintag precis under dock inget hål i det som man kan trycka in sladden i..

Men har ett uttag för parabolen på andra våning, om den sladden ligger i plaströr tror du man kan dra sladden till antennen i det Då?
 
Jag lirkade in mina sladdar vid skorstenen, där också tv-antennen var inlirkad. Nu ska antennerna dock bort, eftersom jag dels fått bättre mottagning dels fiber. Trist att de är så stora, annars kunde jag skickat ner dem till dig.
 
Lite synd att du inte bodde närmre då .
Har bara en kanal i min skorsten och den används :(
 
Huggabuggaa Huggabuggaa skrev:
Lite synd att du inte bodde närmre då .
Har bara en kanal i min skorsten och den används :(
Nej, inte i skorstenen, vid. Det är en plåt runt skorstenen som sticker ut lite vid taket, emellan där är det en glipa som det gick att trixa in den vid. Tror inte jag fått in den om inte tv-antennkabeln redan varit där dock, drog ut lite tv-antennkabel och tejpade fast 4g-antennkablarna och drog in den igen. Kommer in på vinden, och så får man trixa sig vidare därifrån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.