Jagf har bara dålig erfarenhet av att spackla på flera lager tapeter. Det blir inte helt bra. Ånga ner det gamla och börja från grunden. Mer jobb men bättre resultat.

För övrigt kan man inte förtala en juridisk person.
 
Hej!
Det här är väldigt intressant. Är det så här företagare undviker att få dåliga betyg? Finns meddelanden från hantverkaren sparade skriftligt?
Finns det fler som varit med om liknande?
Jag är inte ute efter att namnge någon eller hänga ut. Men jag är journalist-student och det här är ju en ”story” om hur det kan gå till...
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
S
Ja vi bor ju i dårhuset Sverige med en befolkning som är flatare än en sten för smörgåskastning. En "riktig" hantverkare gör för det första jobbet rätt från början. Skulle det bli fel rättar han/hon till det utan diskussion.
Gnägga efter tre år kan tyckas lite utanför ramen. I detta fallet var det företaget som kritiserades vad jag förstår. Vad är det att ens diskutera. Man har rätt att lämna omdömen när man vill.
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
F
N Nucky skrev:
Så nästa gång det är dags för feedbacksamtal på jobbet så ska du få sparken direkt med ett uruselt arbetsintyg på köpet enkom för att du är så himla dålig på ditt jobb och aldrig fick chansen till förbättring.

TS är ju helt ute och cyklar med sitt tre år gamla omdöme. De finns alltid två sidor av ett mynt.

Dålig jämförelse.... Jag blir ibland kontaktad (inte sällan utan att jag vet om det innan) av en potentiell arbets- eller uppdragsgivare. Då lämnar jag en recension. Utvecklings- eller feedbacksamtal är en helt annan sak, där sitter man i samma båt tillsammans redan.
 
B Brallan84 skrev:
Undrar lite hur måttligt road han var att du påpekade hans arbetssätt. Att du sedan får för dig att 3år senare skriva en dålig recension om företaget, det känns bara konstigt.
Någon stämningsansökan behöver du inte oroa dig för men inte heller du har skött denna soppa särskilt snyggt.
Vad menar du? Han frågar om det verkligen kommer funka, får ett ja, det funkar inte men får till svar att det kostar extra att fixa det.
Och målaren är den som tar illa upp tycker du? :thinking:
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 5 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Omdöme och reklamation är inte samma sak.
TS har skrivit att han påpekade resultatet redan när det utfördes, men att målaren ville ha mer betalt för att fixa till det.

P.S Detta framkommer om man läser inläggen i tråden ;)
Det vet jag väl, likväl som jag förstått att han inte var ute efter nått nytt nu :)

Jag tycker som sagt att man ska ge dåligt omdöme om man inte är nöjd, men varför vänta tre år med att göra det? Man vet ganska omgående,, efter jobbet är utfört, om man är nöjd eller ej (och Internet fanns faktiskt för tre år sedan också). Veckan efter hantverkaren vägrat rätta till sitt misstag så kan man skriva omdömen överallt..

Skrivna omdömen som ges för lång tid efteråt ser alltid lite suspekta ut, även om de är helt korrekta! (Man börjar helt enkelt fundera på personen som lämnat omdömet istället för på hantverkaren).

Däremot kan man alltid berätta om sina erfarenheter av en hantverkare/företag förevigt efteråt, det gör jag (jag kan också vara väldigt långsint) .. frågar någon om ett företag/en hantverkare jag haft å göra med.. så berättar jag både bra och dåliga saker!

Sedan kan jag tillägga att inget på nått vis ursäktar hantverkarens lite extrema beteende nu för det.. :oops: (eller för den delen, vid jobbets utförande..). Lite putt kan hen väl få bli, men hen har tagit det lite längre nu alltså..
 
N NyVästkustbo skrev:
Hej!
Det här är väldigt intressant. Är det så här företagare undviker att få dåliga betyg? Finns meddelanden från hantverkaren sparade skriftligt?
Finns det fler som varit med om liknande?
Jag är inte ute efter att namnge någon eller hänga ut. Men jag är journalist-student och det här är ju en ”story” om hur det kan gå till...
tips för att gräva vidare kring hur företag hotar kunder: kolla i tråden om Eldabutiken som stämmer sin kund.

Sen kan du också kika på Knivbrev och Outl1, det borde gå att googla fram hur dom sköter missnöjda kunder. Lite rolig läsning :)
 
N Nucky skrev:
Jag har sett extremt många såna här trådar under mina år. På andra forum kopplat till andra yrkesgrupper. Allt jag kan säga är att TS checkar mina punkter för den sluge.
Enligt SAOL:

Slug adjektiv ~t ~a
1 Listig, förslagen
2 (vard) klok,begåvad
Så ja, jag håller med om att TS verkar vara den kloke i detta fall..

Man beter sig helt enkelt inte som honom efter tre års tid. Vi vet inte ens om han talar sanning.
Hur länge får man vänta innan man ger ett omdöme på en sajt på nätet enligt dej då ? finns det lagkrav på detta ? kanske nån policy att följa ? eller är det abar dina egna påhitt som ska gälla för alla ?

Och nej, vi vet inte om han talar sanning, det vet man aldrig.. det kan ju vara så att dom andra som gett positiva betyg ljuger också..

Försvarar återigen inte företagaren i detta fall. Men att anta att han är skyldig tills motsatsen är bevisad är bara löjligt.
Skyldig till vilken del menar du ? att ha gjort ett dåligt jobb ? att försöka pressa ut betalning genom att påstå attd et skulle bli dyrare att göra om ? att skicka ogrundade stämningshot ?

Helt oavsett, förutsatt att inte TS ljuger om exakt allt så verkar det vara en väldigt fishy hantverkare.

Över 18 eller flera betyg för företagaren på flera sidor och alla betyg är 4 eller 5 - TS är den enda som gett en 1 efter 3 år!
..Eller så har 20 stycken missnöjda kunder blivit skrämda av hoten om stämning och dragit tillbaka sina omdömen ?

Företag som kommer med tomma hot om stämning när dom får kritik förtjänar att hängaa ut, jag skulle ALDRIG anlita ett sådant företag, oavsett hur bra jobb dom gjorde.

Nu får ni babbla på. lämnar denna tråd
..Det brukar heta så..
 
  • Gilla
AndersOhrt och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Jag tycker som sagt att man ska ge dåligt omdöme om man inte är nöjd, men varför vänta tre år med att göra det? .
Även detta har TS förklarat med en helt rimlig förklaring. :)
 
  • Gilla
civilingenjören och 3 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Det är kanske lite märkligt. Men det är å andra sidan inte väl fel heller.
Som någon tidigare skrev, om någon frågar 3 år senare, "Vet du om den här målaren är bra?", får man inte då berätta vad man tycker för att det gått tre år?

Möjligen kan det vara rätt och riktigt att vara tydlig med att det är ett tre år gammalt jobb som ges omdöme om. Det är ju bra för den riktiga mottagaren, den som funderar på att anlita en hantverkare, ty det är ju viktig info för denne att veta om ett omdöme gäller firman idag eller tidigare.
Rätt formulerad kan den vara till hjälp även efter tre år, men vissa omdömen får mig att fundera mer på dem som gett det.. än företaget/hantverkaren ifråga.

Internet är extremt känsligt för hur du använder ord och vilka.. och när. Och alla tänker inte riktigt på det..

Att rekomendera någon el inte (oavsett antal år efter) personligen, funkar alltid! Men ”personligen” kan du också alltid ge mer information.. och den som undrar kan fråga mer.
 
N NiklasN123 skrev:
Fast målaren har chans att fixa till det, de har ju kontakt med varandra. Så istället för börja hota med stämning osv. hade de kunnat diskutera fram en lösning. Fixa till problemen helt är kanske lite mycket begärt efter att tre år har gått, men delvis fixa eller betala tillbaka en viss summa. Så båda känner sig nöjda och betyget revideras.
Man ser vikten av ”god kommunikation” från början..

Tycker helt klart advokater,stämningar osv NU är överdrivet.. men kommunikationen fungerar uppenbarligen inte nu heller helt enkelt :(
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Man ser vikten av ”god kommunikation” från början..

Tycker helt klart advokater,stämningar osv NU är överdrivet.. men kommunikationen fungerar uppenbarligen inte nu heller helt enkelt :(
Fast vad är det stora problemet här, att man uttrycker sin ärliga åsikt efter tre år, eller att skicka hot om stämning och att man ska komma hem till vederbörande med kompisar och hälsa på ?
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Staffans2000
Snigla Snigla skrev:
Man ser vikten av ”god kommunikation” från början..
Kommunikationen var god. Ts frågade om det skulle bli bra. Japp, sade "proffset", sedan blev det inte det och då säger yrkesmannen att det kommer att kosta extra för att få det tidigare utlovade resultatet. En inkompetent lurendrejage helt enkelt!

Detta har TS beskrivit flera gånger tidigare.

Staffan
 
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
P PatrikJo skrev:
Gjorde en fetmarkering i det du skrev.
Vad menar du med det här? Du kommer med information som åtminstone inte jag kan se har kommit upp i tråden. Hur vet du att det bara är TS som gett en etta?
Det gör ju att man misstänker att hantverkaren i fråga är inne i den här tråden och kommenterar ...
 
  • Gilla
  • Älska
  • Haha
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.