Jag har en plats i min lagård där kossor en gång stått.
Har rivit bort det gamla betonggolvet som var trasigt och ojämt.
Nu ska jag snart dit med lite grus, cellplast(ca 10cm), armering och sen nytt betonggolv(ca 10cm).

Men detta utrymme kommer stå kallställt. Bör man tänka på tjockleken på betongplattan?
Om det står kallställt och sen så vill man basta och sitta i relaxen, kommer golvet vara iskallt länge efter det man slagit på någon sorts värme därinne? Ska man satsa på att göra betongplattan tunnare så den inte tar så lång tid att värma upp? Eller bör man regla upp en ca 45mm så man får en "köldbrygga" till innergolvet.
 
V Viktor Eriksson skrev:
Jag har en plats i min lagård där kossor en gång stått.
Har rivit bort det gamla betonggolvet som var trasigt och ojämt.
Nu ska jag snart dit med lite grus, cellplast(ca 10cm), armering och sen nytt betonggolv(ca 10cm).

Men detta utrymme kommer stå kallställt. Bör man tänka på tjockleken på betongplattan?
Om det står kallställt och sen så vill man basta och sitta i relaxen, kommer golvet vara iskallt länge efter det man slagit på någon sorts värme därinne? Ska man satsa på att göra betongplattan tunnare så den inte tar så lång tid att värma upp? Eller bör man regla upp en ca 45mm så man får en "köldbrygga" till innergolvet.
10cm platta räcker. Oavsett tjocklek kommer inte plattan bli uppvärmd av aggregatet då krävs golvvärme. Jag hade satsat på att antingen köra på någon form av trallgolv eller typ något golv som bergoflooring. (Plastgolv som man klickar ihop)

Vh Alexander
 
  • Gilla
Viktor Eriksson
  • Laddar…
Hur är det med cellplasten, om det ska vara kallställt, behöver man ha 10cm cellplast eller kan man nöja sig med 5cm ?
 
V Viktor Eriksson skrev:
Hur är det med cellplasten, om det ska vara kallställt, behöver man ha 10cm cellplast eller kan man nöja sig med 5cm ?
Hej.

Jag vågar inte svara på det 100% men det känns som att det kvittar om det är 5 eller 10cm cellplast. Då det inte ska vara uppvärmd platta om jag förstått dig rätt.


Vh Alexander.
 
  • Gilla
Viktor Eriksson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.