Planerar att sätta spontad slät panel på väggarna i en friggebod. Funderar på att skaffa en dyckertpistol, inte för det här jobbet egentligen, utan för ett liknande som kommer om något år. Och då vill jag ha en dyckertpistol som passar både golvläggning, spika upp väggpanel och lista.

En fråga som dykt upp är vinkeln på pistolernas magasin. Många är raka, andra är vinklade. Spelar det någon roll, ex för att få in dyckert i noten på golvbrädor för dold spikning?
 
Redigerat:
Det har ju med storleken att göra, rak 18g vinklad 16g. En del sätter lister med 16g men det tycker jag blir grovt, föredrar 18 till det och 16 till panel.
 
Det finns väl rak 16g också? Likaså 15g, jag kör vinklad 15g men har för mig att det finns även rakbandad. Vinklad är väl smidigare ibland men brukar vara dyrare.
 
Ja, rak finns 16 men jag tror inte jag sett vinklad 18.
 
E
Man bruka är använda 1,2 mm för finare snickerier som sockel och foder och 1,6 mm för lite tyngre grejer.. 1,6 mm pistoler kan levereras med rakt eller vinklat magasin. Ska du endast sätta enstaka rum går det att hyra 1,6 mm för detta på tex cramo, ramirent eller wangeskogs.
 
R robelu skrev:
Planerar att sätta spontad slät panel på väggarna i en friggebod. Funderar på att skaffa en dyckertpistol, inte för det här jobbet egentligen, utan för ett liknande som kommer om något år. Och då vill jag ha en dyckertpistol som passar både golvläggning, spika upp väggpanel och lista.

En fråga som dykt upp är vinkeln på pistolernas magasin. Många är raka, andra är vinklade. Spelar det någon roll, ex för att få in dyckert i noten på golvbrädor för dold spikning?
18 eller 16g låter klent för spontat golv.
15g känns mer rätt för golv.

Ofta går det att vinkla pistolerna bra så man kommer åt fast de har rakt magasin, är i hörnen man kan få lov tänka lite kreativt. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.