M malarmaster skrev:
i varje kommun finns det ett nätverk bland de flesta hantverkare. Där mörkas kunder som är jobbiga,gnälliga utan orsak,har dålig kredit m.m De kunderna har svårt att hitta de seriösa hantverkarna utan får hålla till godo med de mindre bra som annonnserar sina företag på diverse sajter. Det är kanske annorlunda i storstan men i mitt län så sprids det snabbt om en kund är "jobbig". Observera att till jobbig räknas INTE om kunden har berättigade krav men det kommer ju i så fall inte ut då en seriös hantverkare inte lämnar jobbet förrän kunden är 100% nöjd.
Sedan förstår jag fortfarande inte hur en kund som TS klagar på ett jobb utfört för 3 år sedan. Och har ingen förståelse för målaren som dels tycks sakna erfarenhet (man bredspacklar inte tjocka lager tapet,det blir bara skit.) och ännu mindre debiterar extrakostnader för att man missbedömt jobbet. Och då kommer vi återigen till frågan varför kunder inte begär en fast offert och varför kunder går med på att betala extrakostnader som inte är avtalade.
Men TS skriver klart och tydligt att det var den första hantverkare han anlitat och inte hade kunskap om vad han kunde kräva!
 
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
F forell88 skrev:
Typ att det var mycket dålig slutfinish med skavanker överallt

Omdömet är iaf borttaget nu. Överväger att lägga ett nytt med tydligare information om händelsen, hotet och givetvis att betyget sattes efter tre

(...)

Eller så glömmer jag bara detta och hoppas ingen annan råkar på samma sak.
Syftet med att skriva betyg så är just att ingen annan ska råka ut för samma sak.

Vill du vara schysst mot framtida kunder skriv precis vad som hänt, inklusive att han hotat dig med åtal.

Vem fan vill anlita en hantverkare som hotar med stämning för att man är missnöjd? Det borde han också förstå.
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
De kan bli argare än sådär vid dåliga omdömen, tyvärr. Gäller både restauranger och hantverkare.. :/

MEN, varför komma med ett dåligt omdöme efter tre år? Har något rasat ner? Gått sönder?

Är du mindre nöjd idag än efter jobbet utfördes? Blivit fulare?

Det är ju lite smått elakt att lämna dåligt omdöme efter flera år, då hantverkaren ifråga inte har någon chans att försöka ställa saker tillrätta!

Ett dåligt omdöme ska man ge såklart om man inte är nöjd, men man vet ju om man är nöjd veckan efter de är klara.. (om inget händer ett år senare, som att färgen rasar av väggarna eller alla skarvar på tapeterna under har släppt pga hantverkarens jobb),

Dock ska inte inte hantverkaren bete sig illa för det ( givetvis blir denne lite ”putt”).

Ditt omdöme påverkar hens arbete idag.. tre år senare (jag har ingen aning om vem den där typen är, men många hinner bli riktigt mycket bättre på sitt yrke under tre år..)

Oavsett, trist situation och dålig kommunikation från början :/
 
  • Wow
nissenhj
  • Laddar…
F forell88 skrev:
Typ att det var mycket dålig slutfinish med skavanker överallt

Omdömet är iaf borttaget nu. Överväger att lägga ett nytt med tydligare information om händelsen, hotet och givetvis att betyget sattes efter tre år.

Det hela blev taget till sån ny nivå med hans hot om stämning, advokat osv. Blev orolig och paff.

Eller så glömmer jag bara detta och hoppas ingen annan råkar på samma sak.


Hade jag haft den erfarenhet jag har nu av rörmokare, andra målare, elektriker m.m hade jag givetvis stått på mig bättre där och då, för tre år sedan.

Påpekade flertal gånger om väggarna skulle vara så ojämna, men efter att arbetstimmarna runnit iväg och han ansåg sig färdig så tänkte jag väl att då går det inte att göra mer. Tonen mellan oss under arbetet var överlag bara trevligt.

Resultat blev iaf allt ifrån släta fina väggar till ett högre pris än vi sagt.
Det förklarar varför alla andra har gett honom hyfsade omdömen. De som ger negativa hotar han så att de tar bort sina omdömen. Tror nog att jag hade lagt dit omdömet igen om jag var dig, med en saklig förklaring som inkluderar hans hantering av ditt första omdöme.
 
  • Gilla
  • Älska
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
F forell88 skrev:
Hej!

Hade en målare som kostade cirka 6000kr mer än var vi pratat om innan jobbet påbörjades.
Påpekade flertal gånger om det var lämpligt att bredspackla över alla lager tapet men inga problem sa han, däremot tog arbetet längre tid än vad han tänkt och priset därefter.

Resultat blev riktigt dålig enl mig, då jag önskade fina raka släta väggar.

Visste inte bättre då, mitt första hus och första anlitade hantverkare

Satt omdöme för ett tag sedan, dock 3 år efter han utfört jobbet på hitta.se en stjärna fick han och lite info om om varför.

Fick nu mail av målaren:

"Hej! Har du lämnat ett omdöme om mig på hitta.se?"
"Du får väl kontakta kundtjänst, jag kommer dit med två oberoende målare imorgon, så ska vi titta på väggarna, sen nästa steg i det här blir att jag ska kontakta min advokat och lämna in en stämningsansökan för förtal,enligt byggnormen har man två års garanti på målningsarbeten,så jag tycker att det är väldigt konstigt att du kommer efter nästan tre år och börjar klaga."
”Kommer dit” och resten hade jag uppfattat som hot, särskilt som det gått längre tid än han haft på sig att rätta till felen.
Anmäl hoten! Det står kunden fritt att uttala sin mening om ett jobb som betalts.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Mikael_L
Unikt namn Unikt namn skrev:
Är det hantverkarpraxis att "hälsa på" missnöjda omdömen med "två oberoende kompisar", från närmsta motorcykelgäng(?)
Nej. Men det finns en viss, inte hel oväsentlig, andel som faktiskt är rätt dåliga och kassa på alla möjliga vis, eller kanske bara är dåliga på ett enda sätt*.
Och sen bland dessa typer så finns det en mindre andel som har riktigt superuselt beteende som inbegriper rent åtalbara saker. Det finns det som hotar och de som sextrakasserar osv. :mad:

Dessa är en skam för hantverkarbranschen, och de flesta som kör sitt på ett bra vis hatar dessa, ty smutsen stänker ju även på alla schyssta.
En del är mer eller mindre en produkt av branschens egen syn på sitt jobb och kunderna.
(Jag satt igår och åhörde hur en ung spoling hanterade ett litet svartjobb han gjort - han hade ju inget direkt kundfokus, utan fokus var att han skulle dra in pengar ifrån att han satte fötterna i skorna hemma. Kunden hade ju blivit irriterad då han bara hade jobbat i en halvtimme med att koppla in energimätaren men ändå skulle ha drygt 1.500:- för jobbet - svart. Jag blev också irriterad och sa att skulle de anlitat mig så hade det faktiskt blivit billigare och vitt :mad: )


* Jag har en bekant som några ggr anlitat en som kan snickra och måla lite. Han är faktiskt lite halvkass på själva hantverket och verkar vara rätt medveten om det själv. Men är tydligen samtidigt jättetrevlig och lite gullig på något vis, så jag antar att det kanske väcks lite medkänsla och att man måste ta lite hand om han, se till att han får lite jobb, typ. Ty de har anlitat han flera gånger, fast de blir sällan 100% nöjda, men kanske 90% typ.
 
  • Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
Du har inte bifogat ditt meddelande från "hitta. Det gör att ditt inlägg får betraktas som oseriöst.
Du hade säkert kunnat lösa ditt problem innan du gick ut med allmänt förtal.
 
  • Haha
  • Wow
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
De kan bli argare än sådär vid dåliga omdömen, tyvärr. Gäller både restauranger och hantverkare.. :/

MEN, varför komma med ett dåligt omdöme efter tre år? Har något rasat ner? Gått sönder?

Är du mindre nöjd idag än efter jobbet utfördes? Blivit fulare?

Det är ju lite smått elakt att lämna dåligt omdöme efter flera år, då hantverkaren ifråga inte har någon chans att försöka ställa saker tillrätta!

Ett dåligt omdöme ska man ge såklart om man inte är nöjd, men man vet ju om man är nöjd veckan efter de är klara.. (om inget händer ett år senare, som att färgen rasar av väggarna eller alla skarvar på tapeterna under har släppt pga hantverkarens jobb),

Dock ska inte inte hantverkaren bete sig illa för det ( givetvis blir denne lite ”putt”).

Ditt omdöme påverkar hens arbete idag.. tre år senare (jag har ingen aning om vem den där typen är, men många hinner bli riktigt mycket bättre på sitt yrke under tre år..)

Oavsett, trist situation och dålig kommunikation från början :/
Omdöme och reklamation är inte samma sak.
TS har skrivit att han påpekade resultatet redan när det utfördes, men att målaren ville ha mer betalt för att fixa till det.

P.S Detta framkommer om man läser inläggen i tråden ;)
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 9 till
  • Laddar…
Ta inte bort inlägget, det är ju viktigt för den som söker målare.
Att det enbart är många positiva omdömen kan ju också bero på att han skrämt andra att ta bort sina recensioner precis som han gör med dig.
Han kan inte stämma dig och har inte rätt att söka upp dig.
Tycker att du bör lägga upp hans svar.
Detta om något visar att han inte är en OK person att ha att göra med. Han hade kunnat besvara detta på ett helt annat sätt och bett att få titta och eventuellt få göra om arbetet. Om han då gjorde det bra hade du kunnat skriva hur bra han var på att ta åt sig kritik och rätta till problemen. En sådan hantverkare vill alla anlita.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Snigla Snigla skrev:
MEN, varför komma med ett dåligt omdöme efter tre år? Har något rasat ner? Gått sönder?

Är du mindre nöjd idag än efter jobbet utfördes? Blivit fulare?

Det är ju lite smått elakt att lämna dåligt omdöme efter flera år, då hantverkaren ifråga inte har någon chans att försöka ställa saker tillrätta!

Ett dåligt omdöme ska man ge såklart om man inte är nöjd, men man vet ju om man är nöjd veckan efter de är klara.. (om inget händer ett år senare, som att färgen rasar av väggarna eller alla skarvar på tapeterna under har släppt pga hantverkarens jobb),

Dock ska inte inte hantverkaren bete sig illa för det ( givetvis blir denne lite ”putt”).

Ditt omdöme påverkar hens arbete idag.. tre år senare (jag har ingen aning om vem den där typen är, men många hinner bli riktigt mycket bättre på sitt yrke under tre år..)

Oavsett, trist situation och dålig kommunikation från början :/
Det är kanske lite märkligt. Men det är å andra sidan inte väl fel heller.
Som någon tidigare skrev, om någon frågar 3 år senare, "Vet du om den här målaren är bra?", får man inte då berätta vad man tycker för att det gått tre år?

Möjligen kan det vara rätt och riktigt att vara tydlig med att det är ett tre år gammalt jobb som ges omdöme om. Det är ju bra för den riktiga mottagaren, den som funderar på att anlita en hantverkare, ty det är ju viktig info för denne att veta om ett omdöme gäller firman idag eller tidigare.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Andra har kanske papekat det men det later sig att upprepas men det som du gor tacks av YGL och TF, det ar din grundlagsskyddade rattighet att yttra din asikt om saker och ting. For att fortalsatal ska vackas erfodras att informationen fatt bra spridning och att informationen som delas ska inte vara oforsvarligt,

Det ar inget problem det som du gjort! Be honom att dra at helvete!

F forell88 skrev:
Hej!

Hade en målare som kostade cirka 6000kr mer än var vi pratat om innan jobbet påbörjades.
Påpekade flertal gånger om det var lämpligt att bredspackla över alla lager tapet men inga problem sa han, däremot tog arbetet längre tid än vad han tänkt och priset därefter.

Resultat blev riktigt dålig enl mig, då jag önskade fina raka släta väggar.

Visste inte bättre då, mitt första hus och första anlitade hantverkare

Satt omdöme för ett tag sedan, dock 3 år efter han utfört jobbet på hitta.se en stjärna fick han och lite info om om varför.

Fick nu mail av målaren:

"Hej! Har du lämnat ett omdöme om mig på hitta.se?"
"Du får väl kontakta kundtjänst, jag kommer dit med två oberoende målare imorgon, så ska vi titta på väggarna, sen nästa steg i det här blir att jag ska kontakta min advokat och lämna in en stämningsansökan för förtal,enligt byggnormen har man två års garanti på målningsarbeten,så jag tycker att det är väldigt konstigt att du kommer efter nästan tre år och börjar klaga."
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Mycket vidrigt beteende från målarens sida. På TS låter det ju som att målaren fick kritik på plats och svarade med något i stil med att "jag fixar bara det jag har gjort dåligt om du betalar mig mer pengar", dvs han har fått chansen att göra rätt för sig direkt och istället valt att kräva ännu mer betalt för det. Synd att du inte tog tag i att reklamera det direkt.

När det gäller recensionen så är det ju en fråga om du orkar ta den striden men det rätta är ju absolut att låta recensionen stå kvar, gärna med en liten fotnot om att det gått 3 år, men även att målaren i dagsläget hotar om stämning och om hembesök på grund av denna recensionen.

Det är ju väldigt relevant information till alla potentiella kunder, ÄVEN om målaren blivit bättre på sitt jobb, då han ju uppenbarligen fortfarande inte är så bra på kundbemötande. Detta visar ju på att målaren kanske inte är någon man vill anställa då det låter som att det kan bli rätt mycket strul om något skulle bli fel.

Ja det kanske kan kännas orättvist att bli negativt recenserad så långt i efterhand, det är dock en risk man får räkna med i dag. Livet är orättvist men en dålig recension kan ju ofta åtgärdas ganska enkelt genom att bemöta kunden på ett professionellt sätt.
 
  • Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
De kan bli argare än sådär vid dåliga omdömen, tyvärr. Gäller både restauranger och hantverkare.. :/

MEN, varför komma med ett dåligt omdöme efter tre år? Har något rasat ner? Gått sönder?

Är du mindre nöjd idag än efter jobbet utfördes? Blivit fulare?

Det är ju lite smått elakt att lämna dåligt omdöme efter flera år, då hantverkaren ifråga inte har någon chans att försöka ställa saker tillrätta!

Ett dåligt omdöme ska man ge såklart om man inte är nöjd, men man vet ju om man är nöjd veckan efter de är klara.. (om inget händer ett år senare, som att färgen rasar av väggarna eller alla skarvar på tapeterna under har släppt pga hantverkarens jobb),

Dock ska inte inte hantverkaren bete sig illa för det ( givetvis blir denne lite ”putt”).

Ditt omdöme påverkar hens arbete idag.. tre år senare (jag har ingen aning om vem den där typen är, men många hinner bli riktigt mycket bättre på sitt yrke under tre år..)

Oavsett, trist situation och dålig kommunikation från början :/
Fast målaren har chans att fixa till det, de har ju kontakt med varandra. Så istället för börja hota med stämning osv. hade de kunnat diskutera fram en lösning. Fixa till problemen helt är kanske lite mycket begärt efter att tre år har gått, men delvis fixa eller betala tillbaka en viss summa. Så båda känner sig nöjda och betyget revideras.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Ett omdöme på ett tre år gammalt arbete kan vara helt missvisande om hur firman arbetar idag. Förstår faktiskt om hantverkaren blev sur, men att hota med stämning låter inte som det är en seriös firma.
 
  • Gilla
  • Haha
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Enligt vad jag kan se är det ett företag du har recenserat och det står inget i texten som ser ut att vara ens i närheten av förtal, så det är bara skrämseltaktik från hans sida. Att det har gått några år och att du inte har reklamerat saknar betydelse, jag är inte heller så pigg på att låta någon som gjort ett dåligt jobb från början försöka rätta till det i efterhand.
Det är alla entreprenörers rätt , att rätta till fel som faller utanför beställning, kontrakt, avtal. Normalt sett har man 2 veckor på sig att åtgärda eller komma med utföranderedovisning. Det är olagligt att släppa in en annan entrepr, att rätta till utan att ge den som utförde jobbet sin möjlighet. Har du ingen skriftlig beställning på vad som ska utföras, eller det tänkta resultatet utöver byggnorm, så är det beställarens egna uppgift att rätta till.
Sen kan man diskutera om det är rimligt att svartmåla ett företag 3 år efter utförande.
 
  • Wow
nissenhj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.