JanneJanne123
Klart nyinflyttade kan få säga det? Att förvänta sig att du gör något åt det däremot kan de inte göra. Men kan ju vara så att du inte visste om att trädet utgjorde en olägenhet för grannen eftersom den förra aldrig nämnde något om det.

Edit: svar till @Maria T, kom ett inlägg mellan.
 
J JeveG skrev:
Hej Johan

Om jag fått ett medgivande av grannen att bygga nära tomtgränsen och bygger en bastu och förråd för 200.000 (ingen aning vad det skulle kosta, men vi leker med tanken)

Ett kort tag efter bygget är klart flyttar grannen som givit medgivandet och en ny granne flyttar in.

Nya grannen klagar och tycker bastun är ful och stör hans utsikt.

Enligt ditt resonemang, ska jag då tvingas riva? Ska jag ha med i kalkylen när jag bygger bastun att jag bara får ha byggnaden så länge grannen bor kvar?

Jag tycker det låter helt befängt, jag är helt övertygad om att tidigare grannes medgivande gäller för all framtid och att nya grannen skulle haft med detta i sina beräkningar när han köpte huset. Man har ju trots allt långtgående undersökningsplikt. Och det här är ju inte på något vis dolt.

Eller är jag ute och cyklar?
Jag säger inte att det är rimligt att man tvingas riva men men det är ju också en ganska stor "chansning" att bygga något för 200 kkr utan att ha ett skriftligt medgivande.

Om man satsar så mycket pengar borde man också kunna lägga 10 min på att ordna ett skriftligt medgivande från grannen. Men vet ju aldrig vilka nya grannar man kan få ;)

/Krille
 
  • Gilla
ARJU
  • Laddar…
Allt gott, slutet gott!
Byggnaden har stått där över 10år (utan bygglov och utan grannens direkta medgivande. Men också utan motstånd från grannen. Som någon påpekade innan: en stor chansning. Kommunen står handfallen då det är preskriberat. Jag knyter näven i ficka och hoppas på att han startar hojen längre bort. Kan inte se hur han skulle rulla iväg den utan motor på 50m den är ju rätt tung, men aja.

Är ni nöjda? Grannen bygger utan medgivande och bygglov. Använder det som mc startbana och jag får ”skylla mig själv för att jag inte undersökte saken innan köp”

Vet att många här inte gillar att kommun och myndigheter lägger näsan i blöt.
Men de finns faktiskt till för att sådant här inte ska uppstå från första början.

Någon skrev, varför säger du inte bara att det är hojen du stör dig på.
Nej det är inte bara hojen. En granne som bygger 30cm inpå tomtgräns utan medgivande (i tror om att gammal tant inte kommer klaga) är ju av en viss kaliber av människan.
 
  • Gilla
  • Haha
Richard Beiron och 2 till
  • Laddar…
J Johan41 skrev:
Avsevärt
Ett bra sätt är att ta med ett gäng bekanta om man tycker att visningstiden är för kort. Då delar man upp olika saker att titta på.

Sen en harley davidson går att starta utan att den står i en bod och då exakt bredvid tomtgränsen.

Vill man inte ha grannar som kan störa så är det bara att bosätta sig där det inte finns nå grannar. För har du otur kan det flytta dit någon familj någon månad senare som har 100 harley davidson. Så valet är att bo bredvid grannar eller inte. Problemet löst.
 
  • Gilla
maria01 och 3 till
  • Laddar…
j.f.s
Tur du inte bor i samma by som jag

Unga bilburna som spelar musik ur ljudsystem som får decibeltävlande att bli gröna av avund. Crossar och fyrhjulingar körs på gräsmattan. Även sent (typ 23) på kvällar. Och det är bara närmaste grannarna.

Har själv tre barn varar yngsta är 5, en sambo som går upp klockan 5 för att åka till jobbet, även på helger.

Men vi stortrivs och vi tycker det bara är härligt med liv och rörelse. (y)

Vad vill jag då med mitt inlägg? Ptja, kanske belysa att vi människor är olika och det som stör en person kanske inte bekommer en annan alls.
 
  • Gilla
maria01 och 3 till
  • Laddar…
Det vore inte så dumt med en ”instruktionsbok för husköp”. Som sammanfattar vad man bör undersöka innan visningen (besiktningsprotokoll, ev detaljplaner, bygglov, närservice, etc), under visningen (allmänt skick, ev lukt, källare/vind, etc) och efter visningen (följa upp ev frågetecken, be om extra visning, etc), samt vad man bör förhandla om innan köpeavtalet signeras (tex besiktningsklausul).

För även om man kanske bara har 30min på sig på visningen så är undersökningsplikten långtgående och det är mycket man bör sätta sig in i innan köpet.

Är man dessutom en förstagångsköpare bör man läsa på om riskkonstruktioner, vad hus kräver i underhåll och kanske prata med bekanta som är kunniga).

För övrigt:
Angående den otrevliga undertonen som ibland uppstår i forumet så tror jag att det beror på att det ofta kommer frågor/klagomål från personer som bara tänker ur sitt perspektiv och samtidigt inte har fullföljt sin undersökningsplikt.
 
  • Gilla
Hochiha och 7 till
  • Laddar…
J Johan41 skrev:
Allt gott, slutet gott!
Jag knyter näven i ficka och hoppas på att han startar hojen längre bort.
Hoppas att du menar det också och inte går och ältar det här hela tiden, då kommer det att bli jobbigt att bo kvar för dig.
Om din granne hade byggt sitt mc-garage efter att du köpt huset hade du fått medhåll av i princip alla skribenter på forumet, nu stod ju allting där redan vid visning och då är det dumt att reta upp sig på det.
Hoppas att du inte redan har visat taggarna ut mot din granne, då lär det inte bli roligare.

Varför inte bara gå över och prata med honom? Visa intresse, snacka lite skit och rätt vad det är kommer han att förstå din tanke, inte att riva sin frigga men kanske att dra ut hojen till vägen innan han startar den en tidig morgon.

Värt ett försök?
 
  • Gilla
Johan41 och 2 till
  • Laddar…
J Johan41 skrev:
Allt gott, slutet gott!
Byggnaden har stått där över 10år (utan bygglov och utan grannens direkta medgivande. Men också utan motstånd från grannen. Som någon påpekade innan: en stor chansning. Kommunen står handfallen då det är preskriberat. Jag knyter näven i ficka och hoppas på att han startar hojen längre bort. Kan inte se hur han skulle rulla iväg den utan motor på 50m den är ju rätt tung, men aja.

Är ni nöjda? Grannen bygger utan medgivande och bygglov. Använder det som mc startbana och jag får ”skylla mig själv för att jag inte undersökte saken innan köp”

Vet att många här inte gillar att kommun och myndigheter lägger näsan i blöt.
Men de finns faktiskt till för att sådant här inte ska uppstå från första början.

Någon skrev, varför säger du inte bara att det är hojen du stör dig på.
Nej det är inte bara hojen. En granne som bygger 30cm inpå tomtgräns utan medgivande (i tror om att gammal tant inte kommer klaga) är ju av en viss kaliber av människan.
Du har alltså flyttat in i ett hus där grannen har en friggebod nära din nya tomtgräns och du försöker få bort den?
Men snälla hur kan du vara sur på en granne som byggde en friggebod för mer än 10 år sedan när du inte ens bodde där.
Hur vet du att grannen inte frågat tanten, han kanske slängde iväg en snabb fråga till henne för 10 årsedan och fick medgivande.
 
  • Gilla
MetteKson och 2 till
  • Laddar…
J Johan41 skrev:
Ska den ägaren får finns sig i att den tidigare husägaren ville va ”lite schyst” och tillåta byggnader på grannens tomt på alla möjligga platser.
Ja givetvis. Hur skull det annars fungera? Ska man flytta runt boden efter vad den nya grannen tycker, varje gång man får nya grannar?
 
  • Gilla
Wheelabrator och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Johan41 skrev:
Allt gott, slutet gott!

[...]

Är ni nöjda? Grannen bygger utan medgivande och bygglov. Använder det som mc startbana och jag får ”skylla mig själv för att jag inte undersökte saken innan köp”
Mina sympatier, i dina skor skulle jag troligen irritera mig enormt på grannens ljudlighet och känna mig lite "lurad" i samband med husköpet. Det finns så mycket förväntningar när man köper en ny bostad.

Men tyvärr är ju världen inte panglossiskt välordnat eller ens rättvis. Man får ta den som den är och jobba med det enda du kan jobba med - interaktionen med grannen. Det är ju annars säljaren som missat att skydda sina rättigheter, troligen för att hon inte värderade övertrampen från grannen som tillräckligt allvarliga för att orka agera. Eller så ljuger hon för dig för att slippa konflikt och medgav faktiskt bygget.
 
  • Gilla
Klass0n och 5 till
  • Laddar…
J Johan41 skrev:
Hej, är intresserad av att veta hur man går tillväga för att kunna se om ens grannar har haft bygglov gällande olika byggnader på sina tomter. Vissa av friggebodarna, förråden ligger max 1m från tomtgränser.
Känns som de inte kan fått bygglov för det.

vart vänder man sig för att kolla upp sådant?
Om det inte är någon extrem byggnad som är väldigt hög och täcker din tomt. Så känner jag att min tomt är min tomt och grannens tomt är grannens problem tills saker sticker in i min tomt.
 
  • Gilla
Grumsgrums
  • Laddar…
När det gäller medgivande till bygglovsbefriade byggnader...

Om nu en granne sätter igång och bygger utan medgivande, hur länge kan man vänta innan man säger till och förvänta att få det rivet/flyttat?

I TS fall så nämns 10 år... Men det som hänt då är väl att det blir ett svartbygge som är preskriberat och inte en friggebod?

1 månad/färdigbyggt/1år/3år/10år...?

dvs blir det ett tyst medgivande efter en tid?

Någon som fått en friggebod riven pga detta?

/ATW
 
Claes Sörmland
A ArneTW skrev:
När det gäller medgivande till bygglovsbefriade byggnader...

Om nu en granne sätter igång och bygger utan medgivande, hur länge kan man vänta innan man säger till och förvänta att få det rivet/flyttat?

I TS fall så nämns 10 år... Men det som hänt då är väl att det blir ett svartbygge som är preskriberat och inte en friggebod?

1 månad/färdigbyggt/1år/3år/10år...?

dvs blir det ett tyst medgivande efter en tid?


Någon som fått en friggebod riven pga detta?

/ATW
Svaret på frågan är att om e byggnad som annars uppfyller kriterierna för att vara en friggebod trots det inte är en friggebod om den står närmare gränsen än 4,5 m och inte har grannemedgivande. Det är byggnation utan startbesked som har påbörjats. Svartbygge. Så inom 10 år kan kommunen kräva rättelse. 5 år för avgifter.

Byggnadsnämnden får helt enkelt göra en tolkning om det står ord mot ord om muntligt grannemedgivande fanns vid byggnationen. De lär lägga bevisbördan på den som byggt även om det gått t ex 8 år sedan byggnationen.
 
  • Gilla
Lillekitte
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Svaret på frågan är att om e byggnad som annars uppfyller kriterierna för att vara en friggebod trots det inte är en friggebod om den står närmare gränsen än 4,5 m och inte har grannemedgivande. Det är byggnation utan startbesked som har påbörjats. Svartbygge. Så inom 10 år kan kommunen kräva rättelse. 5 år för avgifter.

Byggnadsnämnden får helt enkelt göra en tolkning om det står ord mot ord om muntligt grannemedgivande fanns vid byggnationen. De lär lägga bevisbördan på den som byggt även om det gått t ex 8 år sedan byggnationen.
Då har ju TS rätt (och lite otur) hade det bara varit 9 år sedan grannen byggt hade han blivit av med boden.

Bara hoppas att alla friggebodsägare har sina papper i ordning...

/ATW
 
T ToRy skrev:
Ja naturligtvis, eller vid annat tillfälle INNAN köparen (jag byter till köparen för är personen ägare så är det redan för sent) faktiskt tar över ägandet. Orkar man inte koncentrera sig på omgivningen innan köp så får man stå sitt kast.

Samma frågeställning uppstår ju ibland med höga trän vid tomtgräns, skräpiga granntomter, studsmattor, och till och med järnvägar, motorbanor eller flygplatser! Va, kommer det flyga flygplan över mitt hus om jag bosätter mig 1 kilometer från Landvetters flygplats, i landningsbanans riktning? Låter crosshojar??? :surprised:

Personligen, om jag hade tittat på ett hus som jag verkligen var intresserad av, då hade jag antingen struntat i begränsningen på 30 minuter och fortsatt tills mäklaren bar ut mig från tomten, lagt de 30 minutrarna på insidan och sedan knatat omkring i trädgården, eller bett om en extra visning vid senare - men snart - tillfälle. Att köpa ett hus och sedan börja leta potentiella problem är väl ungefär som att sätta sig på dass och sen kolla om det finns papper.
T ToRy skrev:
Ja naturligtvis, eller vid annat tillfälle INNAN köparen (jag byter till köparen för är personen ägare så är det redan för sent) faktiskt tar över ägandet. Orkar man inte koncentrera sig på omgivningen innan köp så får man stå sitt kast.

Samma frågeställning uppstår ju ibland med höga trän vid tomtgräns, skräpiga granntomter, studsmattor, och till och med järnvägar, motorbanor eller flygplatser! Va, kommer det flyga flygplan över mitt hus om jag bosätter mig 1 kilometer från Landvetters flygplats, i landningsbanans riktning? Låter crosshojar??? :surprised:

Personligen, om jag hade tittat på ett hus som jag verkligen var intresserad av, då hade jag antingen struntat i begränsningen på 30 minuter och fortsatt tills mäklaren bar ut mig från tomten, lagt de 30 minutrarna på insidan och sedan knatat omkring i trädgården, eller bett om en extra visning vid senare - men snart - tillfälle. Att köpa ett hus och sedan börja leta potentiella problem är väl ungefär som att sätta sig på dass och sen kolla om det finns papper.

Håller helt med.

Trist bara att jag varit med om att pappret var slut innan jag satte mig :crysmile:
 
  • Haha
ToRy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.