Hej, behöver lite input på det här:

På en tegelfasad finns vissa utbuktningar ovanför fönster. I dessa har bruket släppt och armeringsjärn blottats. Rör sig om vad jag tror är en 60-talsfasad i tegel på trästomme. Vad är ett vanligt förfarande för renovering och är detta rent generellt en kostsam historia. När jag ändå är igång tar jag gärna emot tips på murare i Göteborg. Tack!
 
Stefan N Stefan N skrev:
Kolla på detta. [länk]
Jag kan bara instämma i detta förslag, det är en bra lösning och ser snyggt ut. Ett problem är dock att om fönstren är monterade mot tegelfasaden så kan de vara lite i vägen för tegelbalken. Perfekt lösning om man samtidigt byter fönster, annars kan det eventuellt bli lite trassel.

Men hur ser det ut ovanför dina fönster, är bara armeringen framme och murningen hel, eller har varvet ovanför fönstret spruckit i murningen? Om murningen fortfarande är hel så kanske man kan borsta rent armeringsjärnen ordentligt, kanske rostskydda och sedan lägga på nytt bruk. Har murningen släppt (så teglen "hänger" eller har tendens till detta) så är det nog bara att mura om (och då är tegelbalken en bra lösning).
 
Stefan N Stefan N skrev:
Kolla på detta. [länk]
Jag tar en titt, tack.

H Hajjen skrev:
Jag kan bara instämma i detta förslag, det är en bra lösning och ser snyggt ut. Ett problem är dock att om fönstren är monterade mot tegelfasaden så kan de vara lite i vägen för tegelbalken. Perfekt lösning om man samtidigt byter fönster, annars kan det eventuellt bli lite trassel.

Men hur ser det ut ovanför dina fönster, är bara armeringen framme och murningen hel, eller har varvet ovanför fönstret spruckit i murningen? Om murningen fortfarande är hel så kanske man kan borsta rent armeringsjärnen ordentligt, kanske rostskydda och sedan lägga på nytt bruk. Har murningen släppt (så teglen "hänger" eller har tendens till detta) så är det nog bara att mura om (och då är tegelbalken en bra lösning).
Såhär lekmannamässigt ser det ut såhär. På tre ställen har bruk försvunnit och armeringsjärn syns. De har liksom vidgat och böjt sig så det går nog inte att lägga på bruk rakt uppochner. Teglet bukar även ut en smula.
 
Har dom börjat rosta kommer det fortsätta tills det går sönder.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Har dom börjat rosta kommer det fortsätta tills det går sönder.
För tydlighet: tills vad går sönder?
 
Murverket börjar hänga ner och kan släppa.
Har du nån bild på det?
 
J
Tills fogen spricker igen. Armeringsjärnet utvidgar sig. Vill man fuska lite kan man ev foga med en liten buffert av luft för framtida rostning men det är att kissa i byxan.
 
Lite sen uppdatering, men men. Har haft två murare på besök och bägge har dömt ut fasaden. Bland annat finns löst bruk och tegel även på andra ställen. Dessutom är det svårt att få tag i aktuellt tegel. Blir ny fasad så småningom.
 
D DrHouse skrev:
Lite sen uppdatering, men men. Har haft två murare på besök och bägge har dömt ut fasaden. Bland annat finns löst bruk och tegel även på andra ställen. Dessutom är det svårt att få tag i aktuellt tegel. Blir ny fasad så småningom.
Oj, det lät ju väldigt extremt. Att mura om ovanför t.ex. fönster är inget jättestort projekt och så länge stenarna är hela så behövs inga nya stenar för det. Har du lust att bjuda på lite bilder så vi får se hur en utdömd tegelfasad ser ut?
 
  • Gilla
Wicke666
  • Laddar…
Svårt utan bilder, och nu gammal tråd men för eventuellt sent tillkomna läsare likt jag: Vi fick order från besiktningsmannen att ersätta med nya armeringsjärn och murbruk på de ställen där murbruket buktat ut. Att det buktat ut berodde i vårat fall på att man 5 år tidigare satt in nya fönster, vilket satt annan press och "tryckt ut" bruket. Vårat förvärvade hus är dock helt i betong, stomme och bjälklag om det har betydelse (också novis).
 
Har du tur är det bara att fräsa ur järnen och foga in ett nytt bistål i b-bruk.
Lämna en cm till livet och foga med ett mer passande bruk till din fasad.
Vanligtvis är det rost som expanderar pga fuktinträngning i fasaden som kan bero på att fogarna är dåliga överlag eller att armeringsjärnen är murade för långt ut.

Men har stenarna inget fäste med varandra och de typ pressar ner fönster så måste du byta balken. Är de extremt sällsynta så går stenarna inte att köpa och du hittar ingen som kan göra en gjuten balk till dig så måste du ta ut så många stenar du kan hela från första och andra skiftet och sen mura upp en ny öppning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.