Hej!

Undrar hur stark infravärmare jag behöver till min lilla (ej inglasade) balkong. Balkongen mäter typ 1.8x1.8m. Vill montera den i taket.

Någon idé?
 
jarlh jarlh skrev:
Det finns ju infravärmare med flera effektsteg.

Typ [länk]
Den där ser toppen ut, och den borde räcka till min lilla balkong?
 
Nu höftar jag men skulle tro att ca 500W skulle vara alldeles lagom till den lilla balkongen, men svårt att hitta någon med den effekten. Om den inte är justerbar vill säga. Dagens infra är rätt små men har bra täckningsområde t.ex. den här: https://www.elbutik.se/product.html/heatlight-1000w-halogen-infra-varmare

Lite högre effekt men kan vara bra eftersom det inte är inglasat
 
Toppen, jag tackar er båda för era svar!
 
jarlh jarlh skrev:
Det finns ju infravärmare med flera effektsteg.

Typ [länk]
"92 % av energin konverteras till värme..."

Undrar vad de övriga 8% blir för nåt?
 
useless useless skrev:
"92 % av energin konverteras till värme..."

Undrar vad de övriga 8% blir för nåt?
Energiskatt?
 
  • Gilla
Surly och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
"92 % av energin konverteras till värme..."

Undrar vad de övriga 8% blir för nåt?
Jag frågade Byggmax och fick det briljanta svaret:

"jag har nu varit i kontakt med vår leverantör gällande din fråga och fått till svar att de sista 8 % går till drift av enheten och kan därför inte användas till värme."
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag frågade Byggmax och fick det briljanta svaret:

"jag har nu varit i kontakt med vår leverantör gällande din fråga och fått till svar att de sista 8 % går till drift av enheten och kan därför inte användas till värme."
Ja, så konstigt är det väl inte. Om en försäljare eller tillverkare pratar om en infravärmare, så talar man ju normalt om den nytta, som kunden har av prylen. Att det sedan blir förluster i , som inte kan tillgodogöras i det avsedda syftet är det då ganska normalt att räkna bort.
Skulle tillverkaren t.ex. behöva specificera att 90,00% blir infrarött ljus, som strålar med ljusöppningen x steradianer, 6,47% åtgår till att driva pendelmekanismen och att återstående 0,53% emitteras i form av synligt ljus ?
 
Jag anser att infravärmare i taket är värdelöst. Hett om skallen och kallt om tårna. Det är mycket bättre med en golvstående som strålar i sidled och kan flyttas efter behov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.