Hej,

Här kommer en dum fråga från en nybörjare inom el, jag har köpt ett element där jag ska koppla in en stickpropp. Elementet är 400v.

vilket typ av stickpropp ska jag köpa, och hur kopplar jag in den?

tack för hjälpen!!
 
  • Anslutningsplint för element med kablar och jordanslutning, oanslutet, i öppen elektrikbox.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vart ska stickproppen anslutas? Vad visar bilden?
 
  • Gilla
blackarrow
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vart ska stickproppen anslutas? Vad visar bilden?
Anlita en elektriker
 
  • Gilla
Steffeleffe67221 och 1 till
  • Laddar…
N
Är ingen elektriker, men 400 v och stickpropp låter inte som en god idé. Min uppfattning är att de ska ha en fast anslutning.
 
Stickpropp för 400V?
CEE416 eller Perilex är väl dom som ligger närmast till hands.
Men fast anslutning är det som gäller i vanliga fall med 400V-element.
 
Du kan inte ansluta ett 400V element med en ”vanlig kontakt” i ett vägguttag om det är det du tänkt.
Vad föreställer bilden? Den visar jord (grön/gul) nolla (blå) fas (brun). Det är normala färger för 230V enfas.
Kan du ta en bild på märkskylten på elementet?
För du menar väl inte 400W effekt på elementet?

Redigerat.
Såg mer på bilden och det är två faser och jord.
Det elementet skall ha fast anslutning, dvs du kan inte ansluta det med en stickkontakt till ett vägguttag
 
Man kan köra på vanlig schuko också men då blir det 230V och effekten blir bara 1/3 av märkeffekten.
 
GoC GoC skrev:
Du kan inte ansluta ett 400V element med en ”vanlig kontakt” i ett vägguttag om det är det du tänkt.
Vad föreställer bilden? Den visar jord (grön/gul) nolla (blå) fas (brun). Det är normala färger för 230V enfas.
Kan du ta en bild på märkskylten på elementet?
För du menar väl inte 400W effekt på elementet?
Det är inte ovanligt att 400V radiatorer har de färgerna också. Det står dessutom L1 och L2 där man ska ansluta faserna. Jag skulle tro det är en 400V radiator.
 
Müssli Müssli skrev:
Det är inte ovanligt att 400V radiatorer har de färgerna också. Det står dessutom L1 och L2 där man ska ansluta faserna. Jag skulle tro det är en 400V radiator.
Jag såg det och redigerade inlägget.
Bäst är att byta elementet till ett 230V med monterad stickkontakt.
 
  • Gilla
newbee
  • Laddar…
Ursäkta otydligheten, är verkligen nybörjare på detta. Här är fler bilder som kanske hjälper er hjälpa mig :) Förpackning för en COTECH Panel Heater på 800W med funktioner som ström, timer och veckoprogram.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bakom en elektronikapparat fastskruvad på vägg med synlig kabelanslutning och en vit plastbox.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en produktspecifikationsetikett med teknisk data på tyska för en elektrisk enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruktionsblad med diagram för installation av eluttag och strömbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
E
Bilden i första inlägget visar elementets anslutningsdosa. Den ska användas för att fast installera elementet.
 
N
Det är 400 v och ska inte ha någon stickpropp. Om där har suttit ett element tidigare som hade stickproppsanslutning, byter du till ett sådant på Clas Ohlson.
 
Det är en 400 V radiator och som många redan har varit inne på ska den ha en fast anslutning med hjälp av anslutningsdosan i första bilden.
Är det en befintlig (trasig) radiator som ska ersättas, ska det upp en ny, ska den kunna tas ner/flyttas? Vi behöver lite mer info runt omständigheterna, ska det av någon anledning anslutas med stickpropp blir det med all sannolikhet bättre med någon annan radiator.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.