Hej alla i forumet!
Jag och min sambo har brottats i över två år nu med att hitta en planlösning som båda är överens om. Vi har 150m2 boyta som byggrätt och vi har ritat detta enplanshus. Vi har sjöutsikt mot Norr (norr är även upp på ritningen) och tre barn. Huset blir lågbyggt med ett låglutande pulpettak.
Vi skulle uppskatta lite feedback på denna för att komma vidare I vår process!

Med vänlig hälsning, Adam och Michaela
 
  • Arkitektonisk ritning av ett enplanshus med markerad sjöutsikt, omfattande flera rum och ett låglutande pulpettak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det måste finns en ho i samma bänklängd som hällen eftersom så många barn har blivit skållade när föräldrar har snubblat på dem eller deras leksaker när de gått med pastakastrullen full med kokande vatten över golvet.

Gästerna kommer att ha svårt att hitta till toa och ofta gå in i tvättstugan.

Barnens badrum bör spegelvändas för att minska ljudnivån i sovrummet bredvid. Då hamnar dörren också närmare soffan vilket är bra för att minska risken att någon är bakom dörren när den slås upp. Rullstolscirkeln måste vara inritad.

Ont om förvaring av vinterkläder på sommaren, julprydnader etc.

Skrubben i allrummet bör ha dörren åt andra hållet för att inte dörrar ska krocka.
 
Hej, Tack för input:)
Att det måste finnas en ho i bänklängden tror jag är olika för olika kommuner med bygglov men vi får ju kolla upp det såklart.
Skållade barn vill vi undvika.

Man har ju ständigt brist på förvaringsutrymmen och det är mycket det vi är oense om också.

Det som ser ut som ett kontor utanför badrummet med badkar är bara en möjlighet.
Med tre barn boendes hemma kan det behövas en datorplats för vuxna men det utrymmet kan istället vara garderobsväggar på båda sidor om vi behöver det. På ritningen är det en garderobsvägg och en kontorsplats.
Samma i tvättstugan.
Hela garderobsväggen på 3.70 i tvättstugan kan vara garderober om vi vill och behöver men vi kan också ha ett skrivbord där om vi hellre vill det. Eller en extra frys.
I vardagsrummet är fönsterbänkarna och media-möbeln sittbänkar med förvaring.
Det är åtta meter förvaring där.
I köket är det också en sittbänk med förvaring under. Den är 120 cm.
Garderoben i stora sovrummet är 3.30 lång.
Sen har vi den stora skafferiet och skrubben i lilla allrummet.
Jag har verkligen kämpat med att få in så mycket förvaring som möjligt men tar gärna emot tips på hur man smart får in mer!
/Michaela
 
BirgitS
Vad bra att du har tänkt mycket på förvaring som du säger det behövs alltid. Det är ju bara svårt att se på ritningen hur det är tänkt.

Vet ju inte riktigt hur planeringen ser ut för tvättstugan men glöm inte bort all teknik som ska få plats där också, som värmepump, ventilationsaggregat, golvvärmefördelare, vattenfördelare.

Azzzet Azzzet skrev:
I köket är det också en sittbänk med förvaring under. Den är 120 cm.
Fast man får ju ändå mer förvaring med normalhöga underskåp ;)

En sak som jag inte tänkte på sist är att arkitekter brukar tänka mycket på siktlinjer. Den viktigaste är från ytterdörren och ut genom ett fönster på andra sidan huset eftersom den gör väldigt mycket för husets intryck. Ser man bara väggar när man kommer in upplever man huset lite mörkt och tillstängt som en grotta, medan ser man direkt ut så upplevs huset som öppet och ljust.
 
Planen ser överlag väldigt bra ut.

Vad händer på västra sidan? Carport?
Jag hade bytt plats på ”mittenpaketet” (kök, matplats och vrum) mot det ”västra paketet” (master bedroom, tvätt och bad). Entrén kan flyttas lite mer till mitten.
Känns mörkt och instängt med de sociala ytorna med nästan bara ljusinsläpp från norr.
Gött med ljus från väster! Vet inte riktigt vart badet får plats då eftersom det hamnar i mitten. Men det kanske går att trycka in någonstans. ;)

Allrummet känns mest som ett genomgångsrum. Hade satt ett bad elle en garderob vid den fasadgaveln istället. Och flyttat allrummet mer i samband med de övriga sociala ytorna.
 
Tycker också ni prickar mycket rätt.
Men köket ser överarbetat ut med både köksö med sittplats, sittbänk och köksbord. Samtidigt några få steg till matsalsbordet. Känns som ni velat få in allt från köks-reklamen.
Skippa överskåpen över diskbänken och sätt ett rejält fönster så får ni in mer ljus i sällskapsdelen. Ersätt sittbänken med riktiga skåp, högskåp eller bänkskåp för att kompensera.

Att fönsterraden mot norr är indragen kommer också begränsa ljusinsläppet.
 
Tycker det ser bra ut. Hade däremot skippat bordet i köket direkt, hellre göra så man kan sitta längs med köksön då. Att ha 2 matmöblemang som bara är någon meter ifrån varandra känns Mao onödigt och det snor värdefull yta.

Gällande ho i köksön bredvid häll så är det inte något som skiljer mellan kommuner utan det är något som står i Svensk standard, sen är det en annan femma om handläggaren väljer att ignorera det (vilket då inte är rätt).
Nä, väck med bordet och förläng ön med 100cm istället (y)
 
Jag kan bara flika in angående ho ich häll.
Det finns handläggare som idag godkänner spishäll i köksö utan ho. Jag har sett detta med egna ögon och även frågat om just detta.
Motiveringen är något i stil med "det är lika nära om man har hon 1 m bakom sig än 1 m åt sidan". Sen att det är fel är en annan sak. Men godkänns gör det.
 
BirgitS
Som jag ser det spelar det ingen roll om det är tillåtet eller inte med ho och häll i olika bänklängder, man designar inte ett kök på det sättet eftersom skadan är så stor om något inträffar.
 
  • Gilla
Hemmakatten och 2 till
  • Laddar…
På situationsplanen är de skuggade byggnaderna de som redan står på tomten. De ska rivas innan byggstart.
Den stora rektangeln är huset, den mindre fyrkanten bredvid är carporten och sen har vi även ritat in placering på ett potentiellt framtida attefallshus.
Friggeboden är en bastu/grillstuga.
Måtten är inte uppdaterade och exakta.

Vi har brottats mycket med placeringen av huset på tomten med tanke på väderstreck och sjöläge.

Lilla allrummet i huset vetter ut mot bästa solläget, därav utgången.
Och jag när även en tanke om att bygga en vinterträdgård där i framtiden.

Ja, jag håller med om att huset blir lite mörkare av utskjutande tak.
Men vi gillar den designen på hus så mycket samt att det är praktiskt också.
Vi slipper bygga ett extra tak till uteplatsen och det blir inte ohemult varmt i huset på somrarna.
Annars behöver man väl köpa markiser för att skydda och det tycker inte jag är särskilt snyggt.
Vi har en hel vägg med fönster på den väggen, (4,5 meter fönster totalt) och ett stort fönster i köket på motsatt sida där det är eftermiddagssol.
Sen tänkte jag att dörrarna från lilla allrummet och badrummet med badkar ska vara helglasade med frostigt glas så att det blir ljusinsläpp från alla vädersträck i allrum/kök.

Hoppas ni orkade läsa denna roman och tack för all feedback!
/Michaela
 
På situationsplanen är sjön till höger sen har vi väg till vänster, inga grannar där.
Uppåt, där bastun står, är det inga grannar heller, bara skog.
Nedåt, där attefallshuset står har vi en granne med ganska mycket insyn.
 
M Mellanbarn skrev:
Tycker också ni prickar mycket rätt.
Men köket ser överarbetat ut med både köksö med sittplats, sittbänk och köksbord. Samtidigt några få steg till matsalsbordet. Känns som ni velat få in allt från köks-reklamen.
Skippa överskåpen över diskbänken och sätt ett rejält fönster så får ni in mer ljus i sällskapsdelen. Ersätt sittbänken med riktiga skåp, högskåp eller bänkskåp för att kompensera.

Att fönsterraden mot norr är indragen kommer också begränsa ljusinsläppet.
Hahaha, ja, det är precis allt från köksreklamen. Jag (Michaela) vill ha "mysplatser" där barnen vill vara och där man kan sitta o sällskapa.
Adam vill ha cleanare ytor, mer som kataloger ser ut.
Därav allt, antar jag:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.