Såvitt jag vet brukar man normalt inte räkna in en oinredd ovanvåning i ett 1.5-planshus till boytan, men det kan ju tänkas bli en gränsdragningsproblematik.

Att det är spånskivor som golv spelar nog ingen roll (för då skulle väl många genast byta ut sina golv till spånskivor), utan frågan är väl om utrymmet kan användas året runt och där skulle det förstås kunna bli diskussion om vad som krävs.

Å andra sidan är knappast detta något som man kan missa och råka köpa huset i tron att övervåningen är inredd, speciellt som det till och med syntes i annonsen på Internet, så det är väl ett mindre allvarligt fel i beskrivningen. Tyvärr är det ju så att annonserna i största allmänhet struntar i att nämna sådant som skulle kunna göra att färre lockas att komma på visning och ibland är det ganska allvarliga saker man inte vill berätta, som att en stor riksväg ligger 50 meter från det som beskrivs som en sommaridyll, eller att järnvägen passerar mellan huset och vattnet på "sjötomten".
 
Tycker också att det är förvirrande med boyta och biyta. Det verkar inte som om mäklarna använder sig av skattemyndighetens beräkningsregler. Finns det något annat sätt att räkna som visar mer på "verkligheten"? Vårt hus är exempelvis ca 110 kvadrat enlig skattemyndigheten, men om jag sålde skulle jag inte vilja annonsera ut det så. Huset är ju i verkligheten 160kvadrat, men en del går ju bort som suterängvåning under mark osv..enl skattereglerna.
 
Tycker också att det är förvirrande med boyta och biyta. Det verkar inte som om mäklarna använder sig av skattemyndighetens beräkningsregler. Finns det något annat sätt att räkna som visar mer på "verkligheten"? Vårt hus är exempelvis ca 110 kvadrat enlig skattemyndigheten, men om jag sålde skulle jag inte vilja annonsera ut det så. Huset är ju i verkligheten 160kvadrat, men en del går ju bort som suterängvåning under mark osv..enl skattereglerna.
Det finns också SIS regler, du kan läsa dem på http://www.sis.se/upload/632647200842822814.pdf men de är nog i princip desamma som skattemyndighetens.

Som de påpekar finns dock äldra regler som fortfarande kan finnas kvar här och där vilket kan förvirra.

Rekommendationen till dig är ju att ange totalytan/totalarean i annonsen. Det är inte ovanligt och inte fel, så länge du anger att det är just totalarean. Du kan ju också skriva något om fördelningen mellan boarea och biarea och att biarean i praktiken är boarea i detta fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.