Bromsrör är ett lotteri, jag har bytt tusentals rör på bilar, ca 5% var av alvarlig art, men det är väldigt svårt att se av en besiktningsman/kvinna.
10-15 år är snittåldern på rör som behöver bytas.
 
C cpalm skrev:
Det är det gamla vanliga - styrled, spindelled, nu rostiga bromsrör. Alltså sådant som torde uppvisa tecken på slitage innan det blir "allvarligt".


Får väl erkänna att jag är en av dem som räknar med att kontrollbesiktningen fångar upp det som är viktigt och inte lämnar in bilen till en verkstad för regelbunden kontroll. Men, förutom vanlig service, vem gör det?
Har inga problem med att de hittar fel - det är ju jättebra. Problemet är att anmärkningen kommer först när felet blivit en 2:a.

Däck, bromsar, lampor och sånt uppenbart håller jag hyfsad koll på själv.

Bilen lämnas så klart i fräscht skick för besiktning med gott humör. Men till saken hör att det bara finns en station för lastbilsbesiktning här i "byn", så det är inte så mycket att välja på.
Deras jobb är att hitta fel som är allvarliga eller är nära förestående. När de sätter en tvåa på en led innebär det att den kommer till fasen att kunna bli farlig inför nästa besiktning. Tvåan är en förvarning om faran.
Det är kanske inte rimligt att förvänta sig ha en förvarning på förvarningen? ;)

Sen är det alltid så att folk tar det på olika sätt. Tidiga anmärkningar kan vissa tycka känns bra och tryckt medans andra kan tolka det som att man försöker suga ut pengar ur kunderna :cool:
 
C
L Lovan83 skrev:
Sen är det alltid så att folk tar det på olika sätt. Tidiga anmärkningar kan vissa tycka känns bra och tryckt medans andra kan tolka det som att man försöker suga ut pengar ur kunderna :cool:
Ja, men det är ju precis det jag menar. Nu sätter de en 2:a = föreläggande om ombesiktning inom en månad, inte till nästa ordinarie besiktning = extra jobb och pengar till besiktningsföretaget. Hade de satt en 1:a eller för den delen en 0:a hade jag kunnat fixa det i lugn och ro till nästa ordinarie besiktningstillfälle.
 
C cpalm skrev:
Ja, men det är ju precis det jag menar. Nu sätter de en 2:a = föreläggande om ombesiktning inom en månad, inte till nästa ordinarie besiktning = extra jobb och pengar till besiktningsföretaget. Hade de satt en 1:a eller för den delen en 0:a hade jag kunnat fixa det i lugn och ro till nästa ordinarie besiktningstillfälle.
Jag förstår och håller med i det. Jag är i samma sits som dig varje år. Men jag försöker se det positiva i att jag åtminstone får använda bilen i en månad även om det är på lånad tid ;)
 
C cpalm skrev:
Ja, men det är ju precis det jag menar. Nu sätter de en 2:a = föreläggande om ombesiktning inom en månad, inte till nästa ordinarie besiktning = extra jobb och pengar till besiktningsföretaget. Hade de satt en 1:a eller för den delen en 0:a hade jag kunnat fixa det i lugn och ro till nästa ordinarie besiktningstillfälle.
Det är det som är problemet. De borde aldrig sätta bra att veta, för då skiter majoriteten av det till nästa år igen och igen och igen.
Om det är positionsljus eller något minimalt borde räcka till bra att veta.
Men jag har fan varit med om läckande framgaffel på motorcykel som fick bra att veta, det läckte som ett såll. Även bromsrör med rost på.

Jag får inte 2or längre inför besiktningen, kollar bilen innan leder och dylikt =) Byter direkt jag märker om något är slitet.
 
C
R Rkarlsson skrev:
Det är det som är problemet. De borde aldrig sätta bra att veta, för då skiter majoriteten av det till nästa år igen och igen och igen.
Den logiken fattar jag inte. OK att vissa skiter i det, men på vilket sätt skulle det bli bättre av de inte sade någonting?
 
Kommer inte ens ihåg sist en bil jag haft gick igenom utan en 2a


Är knappast helt bra att dom har ekonomiska intressen i att fler får ombesikta
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Den logiken fattar jag inte. OK att vissa skiter i det, men på vilket sätt skulle det bli bättre av de inte sade någonting?
Ex saker som jag inte tycker man ska sätta "bra att veta" eller ettor eller vad man kallar det?
- bromskiva rostangrepp
- drivaxeldamask hål
- halvljus/helljus

Saker som man kan sätta bra att veta
- positionsljus
- och annat som inte överhuvudtaget påverkar bilens köregenskaper :p

Det finns så många otroligt slappa besiktningsmän så att det kan bli farligt. Ett exempel som jag blev arg över var när jag och min kamrat besiktade direkt efter varandra, vi fick samma gubbe.
Han fick bra att veta (etta) på bromsklossar bak
Jag fick en 2a på mina bromsklossar bak.
Vi hade båda samma sort bil märke modell och årsmodell

Jag bytte klossar på min och hans bil. Jag hade gods kvar medans hans var metall mot metall så jag förstår inte hur det kunde bli så olika resultat. Därav tycker jag att ettor inte borde få finnas på sådana komponenter.
 
C
R Rkarlsson skrev:
Ex saker som jag inte tycker man ska sätta "bra att veta" eller ettor eller vad man kallar det?
Det är skillnad på en 1:a och en 0:a (bra att veta). En 1:a skall vara åtgärdad till nästa besiktningstillfälle, annars blir det körförbud.
 
C cpalm skrev:
Äh, att bilen står still en del är ju inget nytt.
Hur kan t.ex. ett bromsrör vara anmärkningsfritt i 15 år för att sedan ett år, pang, vara allvarligt rostskadat?
Klart att det fanns rost där även förra året och säkert ett antal år före dess.
Det hade jag gärna velat veta innan det blev så allvarligt att det måste åtgärdas omgående.
Troligtvis var det inte samma besiktningsman som förra året. Hade du haft samma gubbe året innan så hade röret kanske blivit underkänt då också. Personligen är jag övertygad om att samma bil skulle kunna bli både godkänd eller belagd med körförbud, enbart beroende på vem som besiktigar.

Själv kollar jag styr- och spindelleder, hjullager, bromsrör, slangar, belägg och skivor, etc. när jag byter till sommardäcken. Perfekt att passa på när man ändå har hjulen i luften. På besiktningen så sticker jag också in huvudet under bilen när besiktningsmannen håller på med framvagnen. Då ser man själv hur underredet ser ut och om det är dags att komplettera rostskyddet.
 
C
vcx vcx skrev:
Troligtvis var det inte samma besiktningsman som förra året.
Jo, samma gubbe som vanligt, faktiskt. De har bara en "linje" för lastbilar, så det är samma ansikten varje gång :rofl:
Annars har du en poäng, så klart...

Jo, man får väl börja kolla själv lite bättre. Svårt att få tiden att räcka till tyvärr.
Saken blir ju inte bättre av att det ofta är svårt att hitta en ledig verkstadstid inom en månad.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det är skillnad på en 1:a och en 0:a (bra att veta). En 1:a skall vara åtgärdad till nästa besiktningstillfälle, annars blir det körförbud.
Du har väl ändå körförbud direkt. Du ska åtgärda det omgående, blir du stoppad av polis får du böter utan att passera gå.
Får du 2a tror folk att det är chill att köra en månad men så är inte fallet ju.

Jag besiktar på besikta och de har inte 0 1 2 på sina blad.
De har bra att veta, vilket betyder fixa det, du behöver inte återkomma men det skall inte finnas nästa år.
2 kom om en månad, kör omgående hem eller hämta reservdelar och fixa innan du brukar bilen som vanligt.
 
Både Bilprovningen, Opus och Besikta säljer egna besiktningstjänster utöver vanlig kontrollbesiktning. Så säkerligen finns det ett ekonomiskt intresse i att hålla kontrollbesiktningen så begränsad som möjligt.
 
C
R Rkarlsson skrev:
Du har väl ändå körförbud direkt.
Nej, för en 2:a inträder formellt körförbud bara om man inte gjort en efterkontroll inom 30 dagar.
En 3:a däremot ger omgående körförbud.

Verkar, lustigt nog, vara olika från station till station huruvida siffran är med i protokollet.
 
Hur är det, får man nedslag om lampan för däcktrycksvarnaren lyser?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.