Det är en väldigt aggressiv underton i kommentarerna. Är inte detta ett stödforum för husägare?
Våra surt förvärvade skattepengar går bl.a till att betala nissarna på olika nämnder i landets kommunhus för att de ska hjälpa oss med sådana ärenden?
Jag har inte för avsikt att tvinga någon att riva en friggebod lr en bastu heller för den delen..
Någon rim och rason får det väll ändå vara tänker jag. I ett område där alla grannar håller varandra om ryggen kan det stå byggnader lite överallt på folks tomter. Ringer man kommunen finns inga inkomna ärenden, intressant?

Ja! Man har en långt gående undersökningsplikt.. Men jag kan ju omöjligen veta att det står en Harley-Davidson i friggeboden som startas upp 22cm från min tomtgräns. De låter kan jag lova. Speciellt när de ska köra till jobbet på morgonen.
 
  • Gilla
  • Haha
Richard Beiron och 2 till
  • Laddar…
J Johan41 skrev:
Det är en väldigt aggressiv underton i kommentarerna. Är inte detta ett stödforum för husägare?
Våra surt förvärvade skattepengar går bl.a till att betala nissarna på olika nämnder i landets kommunhus för att de ska hjälpa oss med sådana ärenden?
Jag har inte för avsikt att tvinga någon att riva en friggebod lr en bastu heller för den delen..
Någon rim och rason får det väll ändå vara tänker jag. I ett område där alla grannar håller varandra om ryggen kan det stå byggnader lite överallt på folks tomter. Ringer man kommunen finns inga inkomna ärenden, intressant?

Ja! Man har en långt gående undersökningsplikt.. Men jag kan ju omöjligen veta att det står en Harley-Davidson i friggeboden som startas upp 22cm från min tomtgräns. De låter kan jag lova. Speciellt när de ska köra till jobbet på morgonen.
Skulle det låta mindre 4m längre bort?
 
  • Gilla
scheriffen och 14 till
  • Laddar…
Karlia
Harley-davidsson och dylikt kan tyvärr komma som en överraskning. Där jag bodde förut hade under en period grannens dotter en pojkvän. En yngling på 15 år som vid midnatt körde fram och tillbaka med sin moped och tutade. Kanske inte störning i H-d klass, men faktiskt inte långt ifrån!
 
  • Gilla
knightpete och 1 till
  • Laddar…
J Johan41 skrev:
Det är en väldigt aggressiv underton i kommentarerna. Är inte detta ett stödforum för husägare?
Våra surt förvärvade skattepengar går bl.a till att betala nissarna på olika nämnder i landets kommunhus för att de ska hjälpa oss med sådana ärenden?
Jag har inte för avsikt att tvinga någon att riva en friggebod lr en bastu heller för den delen..
Någon rim och rason får det väll ändå vara tänker jag. I ett område där alla grannar håller varandra om ryggen kan det stå byggnader lite överallt på folks tomter. Ringer man kommunen finns inga inkomna ärenden, intressant?

Ja! Man har en långt gående undersökningsplikt.. Men jag kan ju omöjligen veta att det står en Harley-Davidson i friggeboden som startas upp 22cm från min tomtgräns. De låter kan jag lova. Speciellt när de ska köra till jobbet på morgonen.
Din granne är oxå husägare! Så om vi stödjer din grannes byggnader så stödjer vi faktiskt en husägare, det gäller att se längre än sin egen näsa!
ang Harley Jag har 3 i garaget som står 1m från tomtgräns, dom startas aldrig i garaget utan på uppfarten utanför, 0m från tomtgräns.
 
  • Gilla
  • Haha
scheriffen och 12 till
  • Laddar…
T twoody skrev:
Skulle det låta mindre 4m längre bort?
Avsevärt
 
  • Haha
Richard Beiron
  • Laddar…
K Keld skrev:
Din granne är oxå husägare! Så om vi stödjer din grannes byggnader så stödjer vi faktiskt en husägare, det gäller att se längre än sin egen näsa!
ang Harley Jag har 3 i garaget som står 1m från tomtgräns, dom startas aldrig i garaget utan på uppfarten utanför, 0m från tomtgräns.
Om min granne skapar en egen tråd där han ojar sig över att han byggt utan någons medgivande och att ny granne stör sig på detta, så kan du väll gå in där och stödja honom. Det gäller att tänka längre än näsan räcker.!
 
J Johan41 skrev:
Om min granne skapar en egen tråd där han ojar sig över att han byggt utan någons medgivande och att ny granne stör sig på detta, så kan du väll gå in där och stödja honom. Det gäller att tänka längre än näsan räcker.!
Vänta nu. Du har ju ingen aning om ifall grannen byggt utan medgivande. Läget är ju snarare tvärtom, att grannen de facto visst hade det. Det finns nog ytterst få som skulle få för sig att slänga upp något bygglovsbefriat för att sedan bli stoppad utav aktuell granne.
 
J Johan41 skrev:
Avsevärt
Men be då din granne rulla bågen 4 m så är problemet löst(y)
 
  • Gilla
str2der och 3 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Vänta nu. Du har ju ingen aning om ifall grannen byggt utan medgivande. Läget är ju snarare tvärtom, att grannen de facto visst hade det. Det finns nog ytterst få som skulle få för sig att slänga upp något bygglovsbefriat för att sedan bli stoppad utav aktuell granne.
Jo! För jag har pratat med kommunen idag. De blev förvånade över att se en byggnad ståendes där, när de kollade på aktuellt flygfoto. Ngt bygglov eller ritningar har de inte fått in. Nu säger ni att man inte behöver bygglov för friggebod. Stämmer.
Då återstår bara grannens medgivande. Jag jar pratat med grannen (också idag) hon har INTE gett ngt aktivt medgivande. Utan de va så att grannen började bygga, utan att fråga (enli henne) Då hon är en äldre dam så orkade hon inte med att säga till, så hon lät det hållas...
Detta var över 10år sedan enligt henne. Vilket också betyder att det äe preskriberat hos kommunen och de inte kan göra ngt åt saken
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 2 till
  • Laddar…
J Johan41 skrev:
Jo! För jag har pratat med kommunen idag. De blev förvånade över att se en byggnad ståendes där, när de kollade på aktuellt flygfoto. Ngt bygglov eller ritningar har de inte fått in. Nu säger ni att man inte behöver bygglov för friggebod. Stämmer.
Då återstår bara grannens medgivande. Jag jar pratat med grannen (också idag) hon har INTE gett ngt aktivt medgivande. Utan de va så att grannen började bygga, utan att fråga (enli henne) Då hon är en äldre dam så orkade hon inte med att säga till, så hon lät det hållas...
Detta var över 10år sedan enligt henne. Vilket också betyder att det äe preskriberat hos kommunen och de inte kan göra ngt åt saken
Det är dock egentligen inte relevant då du inte kan hålla någon annan ansvarig än dig själv. Eller möjligtvis din eventuella sambo.
 
  • Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Om det nu bara är ljudet från motorcykeln du stör dej på, så är det bästa rådet jag kan ge dej: Prata med grannen, den kanske är förstående o kan rulla en bit innan den startas.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 4 till
  • Laddar…
K Keld skrev:
Om det nu bara är ljudet från motorcykeln du stör dej på, så är det bästa rådet jag kan ge dej: Prata med grannen, den kanske är förstående o kan rulla en bit innan den startas.
Bra förslag!
 
  • Gilla
knightpete
  • Laddar…
Fairlane
Helt klart, kommunikation med grannen om den störande motorcykeln kan fungera.
Jag kände en person som hade en hoj som lät rätt mycket. Han knuffade iväg den en bit innan han startade om det var vid en dålig tidpunkt. Kom han hem sen med hojen stängde han av långt hemifrån och rullade hem. De flesta visar hänsyn om de vet att de stör.
 
  • Gilla
FunkarEj och 6 till
  • Laddar…
Maria T
A ArneTW skrev:
Om man bortser från eventuella tillstånd/avtal etc.

Har en nyinflyttad någon möjlighet att få grannar att flytta på befintliga bodar/byggnader/friggebodar etc?

Det har inte varit min uppfattning...

/ATW
Det är av samma anledning som jag tycker att nyinflyttade inte kan komma och säga "Hej, jag heter XX och bor där (pekar) - dina träd skuggar vår uteplats så det skulle vara bra om du tar ned dem". :poop:
Men det är ju OT, fast tycker det gäller att kolla upp ev små byggnationer på angränsande fastigheter innan en börjar klaga på avstånd till tomtgränsen.
 
  • Gilla
Grumsgrums och 2 till
  • Laddar…
Som jag tolkar det så är det hojen och inte byggnaden som stör?
Då tycker jag att du skulle skrivit det i första inlägget.
Sen förstår jag inte hur mycket det kan störa. Grannen står väl inte och tokvarvar en kvart innan avfärd så det är väl bara att vända sig och somna om.
 
  • Gilla
kontorsråttan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.